ΑΣΤΙΚΗ ΚΙΝΗΤΙΚΟΤΗΤΑ ΚΑΙ ΒΕΛΤΙΩΣΗ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΖΩΗΣ: ΘΑ ΠΕΡΑΣΟΥΜΕ ΕΠΙΤΕΛΟΥΣ ΑΠΟ ΤΗ ΘΕΩΡΙΑ ΣΤΗΝ ΠΡΑΞΗ ΣΤΗΝ ΗΓΟΥΜΕΝΙΤΣΑ;
thespro.gr
Παρασκευή, Οκτωβρίου 04, 2019
ΑΣΤΙΚΗ ΚΙΝΗΤΙΚΟΤΗΤΑ ΚΑΙ ΒΕΛΤΙΩΣΗ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΖΩΗΣ: ΘΑ ΠΕΡΑΣΟΥΜΕ ΕΠΙΤΕΛΟΥΣ ΑΠΟ ΤΗ ΘΕΩΡΙΑ ΣΤΗΝ ΠΡΑΞΗ ΣΤΗΝ ΗΓΟΥΜΕΝΙΤΣΑ;
Πριν από λίγες ημέρες διοργανώθηκαν με επιτυχία στην Ηγουμενίτσα, οι δράσεις για την Ευρωπαϊκή Εβδομάδα Κινητικότητας. Για το λόγο αυτό αξίζουν συγχαρητήρια στο Δήμο, στις δημόσιες υπηρεσίες, στους αθλητικούς συλλόγους, στους κοινωνικούς φορείς, στα πολιτιστικά σωματεία και στις επαγγελματικές ενώσεις, που συνδιοργάνωσαν τις δράσεις, αλλά πάνω από όλα αξίζουν θερμά συγχαρητήρια στους δημότες που συμμετείχαν ενεργά σε αυτές.
Είναι σίγουρο ότι μέσα από τέτοιες εκδηλώσεις γίνεται κατανοητή η σημασία των εναλλακτικών τρόπων μετακίνησης, τόσο για την υγεία των ανθρώπων, όσο και για την βελτίωση της ποιότητας ζωής των κατοίκων της πόλης, καθώς και για την προστασία του φυσικού και πολιτιστικού περιβάλλοντος. Αυτή είναι όμως μόνο η μία και η απλή πλευρά του ζητήματος.
Η άλλη, η πιο σπουδαία αλλά και η πιο δύσκολη πλευρά, είναι η εφαρμογή του σχεδίου της βιώσιμης αστικής κινητικότητας, μια διαδικασία που θα κάνει πράξη όλα όσα ωραία ακούσαμε την προηγούμενη εβδομάδα στις διάφορες δράσεις. Γιατί καλές είναι οι θεωρίες, οι εκδηλώσεις και οι δημόσιες σχέσεις, αλλά καλύτερες όλων είναι οι πράξεις.
Υπενθυμίζουμε λοιπόν ότι στο Δήμο Ηγουμενίτσας είναι εγκεκριμένο από το 2018 το Σχέδιο Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας (ΣΒΑΚ) το οποίο προβλέπει συγκεκριμένα έργα υποδομής και παρεμβάσεις, μέσω των οποίων θα αντιμετωπιστεί το κυκλοφοριακό πρόβλημα και το πρόβλημα στάθμευσης στην πόλη, θα διευκολυνθούν οι μετακινήσεις με εναλλακτικούς τρόπους (μέσα μαζικής μεταφοράς, ποδήλατο, πεζή), θα καταστούν ευκολότερα προσβάσιμοι οι κοινόχρηστοι χώροι, καθώς και οι χώροι πολιτιστικού και αθλητικού ενδιαφέροντος. Το ΣΒΑΚ προβλέπει επίσης συγκεκριμένα χρονοδιαγράμματα, καθώς και τις πηγές χρηματοδότησης των έργων.
Διαβάζουμε για παράδειγμα στο ΣΒΑΚ, ότι την επόμενη πενταετία (2019 – 2024) προβλέπεται – μεταξύ πολλών άλλων – η πεζοδρόμηση της μιας λωρίδας της λεωφόρου Εθνικής Αντίστασης (από την οδό 8ης Δεκεμβρίου έως την οδό Ευαγγελιστρίας). Προβλέπεται επίσης η δημιουργία τριών νέων χώρων στάθμευσης, στην οδό Σελλών (με την μετεγκατάσταση της λαϊκής αγοράς), στην περιοχή του Σταδίου Ηγουμενίτσας και στο χώρο της παιδικής χαράς στην παραλία (η οποία θα μετακινηθεί δίπλα στα γήπεδα τένις), καθώς και η λειτουργία συστήματος ελεγχόμενης στάθμευσης.
Το ΣΒΑΚ περιλαμβάνει ακόμη έργα ανασχεδιασμού βασικών κόμβων του οδικού δικτύου στην κεντρική λεωφόρο Εθνικής Αντίστασης, στην οδό Κύπρου και στις διασταυρώσεις Νέας Σελεύκειας, Γραικοχωρίου, Δρεπάνου και οικισμού Εθνικής Αντίστασης. Τέλος, από τις σημαντικότερες παρεμβάσεις του ΣΒΑΚ, είναι η κατασκευή νέων ποδηλατοδρόμων μήκους 19 χιλ. και η λειτουργία δύο κυκλικών γραμμών αστικής συγκοινωνίας.
Αυτά λοιπόν (αλλά και άλλα πολλά που για οικονομία χώρου δεν αναφέρονται) είναι τα σημαντικά βραχυπρόθεσμα έργα του Σ.Β.Α.Κ. Και για αυτά τα έργα θα περιμέναμε να ακούσουμε κάτι συγκεκριμένο στη διάρκεια των δράσεων της Εβδομάδας Κινητικότητας, με δεδομένο ότι ήδη βαδίζουμε προς το τέλος του πρώτου έτους εφαρμογής.
Όπως λόγου χάρη: Έχουν εκπονηθεί ή εκπονούνται οι αναγκαίες μελέτες; Αν όχι, πως θα εκπονηθούν οι μελέτες για όλα τα έργα; Με ίδια μέσα ή με αναθέσεις συμβάσεων σε μελετητικά γραφεία; Και αν ανατεθούν, από πού θα προέλθει η χρηματοδότηση; Πότε προβλέπεται η εκπόνηση, η ολοκλήρωση και η έγκριση των μελετών, κάτι που είναι απαραίτητη προϋπόθεση για την εκτέλεση των αντίστοιχων έργων;
Όπως επίσης περιμέναμε να ακούσουμε και κάτι περισσότερο για το χρονοδιάγραμμα υλοποίησης και τις πηγές χρηματοδότησης. Για παράδειγμα επειδή στο ΣΒΑΚ αναφέρεται το ΕΣΠΑ ως βασική πηγή χρηματοδότησης, η ερώτηση είναι: Έχει γίνει η απαραίτητη προεργασία ώστε να εξασφαλιστεί κατ΄ αρχήν η χρηματοδότηση από το τρέχον ή το επόμενο ΠΕΠ Ηπείρου; Εκτός από το ΕΣΠΑ ποιες είναι οι άλλες πηγές χρηματοδότησης, δεδομένου το ΣΒΑΚ είναι αρκετά αόριστο στο θέμα αυτό; Θα είναι ίδιες πηγές του Δήμου, το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων της Περιφέρειας ή του ΥΠ.ΕΣ.;
Για όλα αυτά δεν έχει διατυπωθεί τίποτα συγκεκριμένο από το Δήμο, ούτε στις εκδηλώσεις της Εβδομάδας Κινητικότητας, αλλά ούτε γενικότερα. Επειδή το αμέσως προσεχές διάστημα θα οριστικοποιηθεί ο προϋπολογισμός και το τεχνικό πρόγραμμα του Δήμου για την επόμενη χρονιά, ελπίζουμε ότι κάτι θα πληροφορηθούμε σχετικά με τα προαναφερόμενα.
Και όλα αυτά με στόχο την Εβδομάδα Ευρωπαϊκής Κινητικότητας του επόμενου έτους 2020, να μην μείνουμε μόνο σε ενημερωτικές εκδηλώσεις ευαισθητοποίησης κοινού, αλλά να δούμε και κάποιο μεγάλο έργο να εκτελείται κανονικά, εκτός από τα έργα της αναμόρφωσης πλέγματος πεζοδρομίων – ποδηλατοδρόμων και ανάπλασης κοινόχρηστων χώρων στην 1η Πολεοδομική Ενότητα Ηγουμενίτσας, τα οποία φαίνεται ότι δρομολογούνται.
Παναγιώτης Νταής
Δημοτικός Σύμβουλος Ηγουμενίτσας
Δημοτικός Σύμβουλος Ηγουμενίτσας
ΑΣΤΙΚΗ ΚΙΝΗΤΙΚΟΤΗΤΑ ΚΑΙ ΒΕΛΤΙΩΣΗ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΖΩΗΣ: ΘΑ ΠΕΡΑΣΟΥΜΕ ΕΠΙΤΕΛΟΥΣ ΑΠΟ ΤΗ ΘΕΩΡΙΑ ΣΤΗΝ ΠΡΑΞΗ ΣΤΗΝ ΗΓΟΥΜΕΝΙΤΣΑ;
Reviewed by thespro.gr
on
Παρασκευή, Οκτωβρίου 04, 2019
Rating: