Παραστάσεις, ταινίες, bubble shows και παραμύθια με τον Ηλ. Λογοθέτη στα «Ασημένια Χριστούγεννα»

Πέμπτη, Δεκεμβρίου 28, 2017


Χιλιάδες επισκέπτες όχι μόνο από την Ήπειρο αλλά και από κάθε άκρη της Ελλάδας βρέθηκαν το προηγούμενο τετραήμερο στα «Ασημένια Χριστούγεννα» και απόλαυσαν τις γιορτινές δράσεις και τη μαγική ατμόσφαιρα του θεματικού χωριού στο Παραλίμνιο Ψυχαγωγικό Πάρκο Ιωαννίνων. Oι εκδηλώσεις και οι εκπλήξεις όμως δε σταματούν εδώ! Συνεχίζονται με αμείωτο ρυθμό μέχρι την Πρωτοχρονιά.

Ο «Σκρουτζ» ζει… περιπέτειες

Οι μικροί επισκέπτες των «Ασημένιων Χριστουγέννων» έχουν τη δυνατότητα μέχρι και τις 30 Δεκεμβρίου να παρακολουθήσουν μία εξαιρετική παιδική παράσταση με θέμα που ταιριάζει απόλυτα στο κλίμα των ημερών.

Πρόκειται για το κλασσικό έργο του διασημότερου Άγγλου μυθιστοριογράφου Κάρολου Ντίκενς «Σκρουτζ, Μια Χριστουγεννιάτικη Ιστορία», το οποίο ανεβαίνει στις αίθουσες των κινηματογράφων της ODEON στα Ιωάννινα. «Η Χριστουγεννιάτικη Ιστορία» που έχει κεντρικό ήρωα τον γνωστό σε όλους Εμπενίζερ Σκρουτζ, περιγράφει πώς ο παράξενος τσιγκούνης μετά από την επίσκεψη του πνεύματος των Χριστουγέννων ανακαλύπτει την γενναιοδωρία και την αγάπη που έκρυβε μέσα του.

Το πρόγραμμα της «Χριστουγεννιάτικης Ιστορίας» περιλαμβάνει πέντε ακόμα πρωινές και απογευματινές παραστάσεις, με εισιτήριο 3 ευρώ ανά άτομο. Πιο αναλυτικά, οι υπόλοιπες παραστάσεις θα δοθούν ως εξής: Τετάρτη (27/12), ώρες 15:30 – 17.00, Πέμπτη (28/12), ώρες 15:30 – 17.00, Παρασκευή (29/12), ώρες 15:30 – 17.00 και Σάββατο (30/12), ώρες 11:30 – 13:00 και 15:30 – 17.00.

Παραμύθια με τον Ηλία Λογοθέτη

Ο χαρισματικός ηθοποιός του θεάτρου, της τηλεόρασης και του κινηματογράφου Ηλίας Λογοθέτης θα βρεθεί στα «Ασημένια Χριστούγεννα» το Σάββατο 30 και την Κυριακή, 31 Δεκεμβρίου, ώρες 18.00 με 20.00, όπου θα διαβάσει παραμύθια και Χριστουγεννιάτικες ιστορίες στα παιδιά. Ίσως μάλιστα κάνει την έκπληξη να… τραγουδήσει κιόλας! Η δράση είναι δωρεάν.

Δύο μοναδικά bubble shows

To πρόγραμμα εκδηλώσεων των «Ασημένιων Χριστουγέννων» περιλαμβάνει επίσης δύο θεαματικά bubble shows για το ερχόμενο Σαββατοκύριακο, 30 και 31 Δεκεμβρίου, από την καλλιτεχνική ομάδα la petite marguerite, η οποία θα παρουσιάσει μία μοναδική διαδραστική παράσταση σαπουνόφουσκας, που ζωντανεύει και ενεργοποιεί τη φαντασία, το όνειρο και το παραμύθι! Το Σάββατο (30/12) η παράσταση θα δοθεί στις 18.00 και την Κυριακή (31/12) στις 12.00. Η παρακολούθηση των παραστάσεων είναι δωρεάν.

Παιδικές ταινίες στο ODEON

Εξάλλου, για τους μικρούς επισκέπτες των «Ασημένιων Χριστουγέννων» ο κινηματογράφος ODEON στο Παραλίμνιο Ψυχαγωγικό Πάρκο Ιωαννίνων προβάλλει καθημερινά, από ώρα 12.00, διάσημες παιδικές ταινίες και αγαπημένα Χριστουγεννιάτικα φιλμ! Οι προβολές θα συνεχιστούν ως τις 3 Ιανουαρίου. Τα εισιτήρια κοστίζουν 3 ευρώ. Περισσότερες πληροφορίες στο Odeon.gr και στη γραμμή: 14560.

Υπενθυμίζεται ότι τα «Ασημένια Χριστούγεννα» λειτουργούν καθημερινά, Δευτέρα με Κυριακή, από τις 10 το πρωί. Όλες οι γιορτινές δράσεις ξεκινούν από τις 11 κάθε πρωί, είναι στεγασμένες και απολύτως προφυλαγμένες. Η είσοδος στο Παραλίμνιο Ψυχαγωγικό Πάρκο Ιωαννίνων είναι δωρεάν για όλους!

Περισσότερες πληροφορίες για τα «Ασημένια Χριστούγεννα» στο: www.asimeniaxristougenna.gr.


Read More »
Παραστάσεις, ταινίες, bubble shows και παραμύθια με τον Ηλ. Λογοθέτη στα «Ασημένια Χριστούγεννα» Παραστάσεις, ταινίες, bubble shows και παραμύθια με τον Ηλ. Λογοθέτη στα «Ασημένια Χριστούγεννα» Reviewed by thespro.gr on Πέμπτη, Δεκεμβρίου 28, 2017 Rating: 5

Ηγουμενίτσα: Η καλύτερη πίτσα στην πόλη που πρέπει να δοκιμάσετε (+ΒΙΝΤΕΟ)

Πέμπτη, Δεκεμβρίου 28, 2017

Chocolat, Αγίων Αποστόλων 45, λιμάνι Ηγουμενίτσας, απέναντι από το ΚΤΕΛ
Τηλέφωνο για παραγγελίες: 2665022911

Read More »
Ηγουμενίτσα: Η καλύτερη πίτσα στην πόλη που πρέπει να δοκιμάσετε (+ΒΙΝΤΕΟ) Ηγουμενίτσα: Η καλύτερη πίτσα στην πόλη που πρέπει να δοκιμάσετε (+ΒΙΝΤΕΟ) Reviewed by thespro.gr on Πέμπτη, Δεκεμβρίου 28, 2017 Rating: 5

Πωλείται διαμέρισμα στο Μαυρούδι Ηγουμενίτσας

Πέμπτη, Δεκεμβρίου 28, 2017

Πωλείται διαμέρισμα 89 τ.μ. (τελευταίος όροφος) στο Μαυρούδι Ηγουμενίτσας  σε συμφέρουσα τιμή.

Πληροφορίες στα τηλέφωνα: 2665041509 - 6971897571 





Read More »
Πωλείται διαμέρισμα στο Μαυρούδι Ηγουμενίτσας Πωλείται διαμέρισμα στο Μαυρούδι Ηγουμενίτσας Reviewed by thespro.gr on Πέμπτη, Δεκεμβρίου 28, 2017 Rating: 5

ΜΠΛΕΤΣΑΣ Γ. & Υιοί: Γιορτάζουμε 55 χρόνια συνεργασίας με μοναδικές προσφορές

Πέμπτη, Δεκεμβρίου 28, 2017




Read More »
ΜΠΛΕΤΣΑΣ Γ. & Υιοί: Γιορτάζουμε 55 χρόνια συνεργασίας με μοναδικές προσφορές ΜΠΛΕΤΣΑΣ Γ. & Υιοί: Γιορτάζουμε 55 χρόνια συνεργασίας με μοναδικές προσφορές Reviewed by thespro.gr on Πέμπτη, Δεκεμβρίου 28, 2017 Rating: 5

Ηγουμενίτσα: Πωλείται καφετέρια εν λειτουργία

Πέμπτη, Δεκεμβρίου 28, 2017


Πωλείται καφετέρια, εν λειτουργία και με μεγάλη πελατεία, λόγω προσωπικού λόγου του ιδιοκτήτη, στην περιοχή του λιμανιού της Ηγουμενίτσας.

Πληροφορίες στο τηλέφωνο 6993913110



Read More »
Ηγουμενίτσα: Πωλείται καφετέρια εν λειτουργία Ηγουμενίτσα: Πωλείται καφετέρια εν λειτουργία Reviewed by thespro.gr on Πέμπτη, Δεκεμβρίου 28, 2017 Rating: 5

ΖΗΤΟΥΝΤΑΙ ΥΠΑΛΛΗΛΟΙ ΑΠΟ ΞΕΝΟΔΟΧΕΙΑΚΗ ΜΟΝΑΔΑ ΣΤΑ ΣΥΒΟΤΑ

Πέμπτη, Δεκεμβρίου 28, 2017

ΑΠΟ ΞΕΝΟΔΟΧΕΙΑΚΗ ΜΟΝΑΔΑ ΣΤΑ ΣΥΒΟΤΑ ΖΗΤΟΥΝΤΑΙ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΞΑΜΗΝΗ ΚΑΛΟΚΑΙΡΙΝΗ ΣΕΖΟΝ:
-ΣΕΡΒΙΤΟΡΟΙ,ΜΠΑΡΜΑΝ,ΜΑΓΕΙΡΕΣ,ΚΑΜΑΡΙΕΡΕΣ,
ΛΑΝΤΖΕΡΕΣ ΚΑΙ ΥΠΑΛΛΗΛΟΙ ΥΠΟΔΟΧΗΣ ΓΙΑ ΕΡΓΑΣΙΑ Ή ΚΑΙ ΠΡΑΚΤΙΚΗ ΑΣΚΗΣΗ
ΠΑΡΕΧΕΤΑΙ ΔΙΑΜΟΝΗ, ΔΙΑΤΡΟΦΗ,ΙΚΑΝΟΠΟΙΗΤΙΚΟΣ ΜΙΣΘΟΣ
ΕΠΙΣΗΣ ΕΞΩΤΕΡΙΚΟΙ ΣΥΝΕΡΓΑΤΕΣ:
-ΚΟΜΜΩΤΡΙΑ/ΤΗΣ, ΑΙΣΘΗΤΙΚΟΣ, ΜΑΣΕΡ, ΠΑΙΔΑΓΩΓΟΣ-ΥΠΕΥΘΥΝΟΣ ΓΙΑ ΦΥΛΑΞΗ ΠΑΙΔΙΩΝ
ΕΥΧΑΡΙΣΤΟ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ ΜΕ ΠΡΟΟΠΤΙΚΕΣ ΕΞΕΛΙΞΗΣ


 
Read More »
ΖΗΤΟΥΝΤΑΙ ΥΠΑΛΛΗΛΟΙ ΑΠΟ ΞΕΝΟΔΟΧΕΙΑΚΗ ΜΟΝΑΔΑ ΣΤΑ ΣΥΒΟΤΑ ΖΗΤΟΥΝΤΑΙ ΥΠΑΛΛΗΛΟΙ ΑΠΟ ΞΕΝΟΔΟΧΕΙΑΚΗ ΜΟΝΑΔΑ ΣΤΑ ΣΥΒΟΤΑ Reviewed by thespro.gr on Πέμπτη, Δεκεμβρίου 28, 2017 Rating: 5

Πόσο κοστίζουν για έναν Θεσπρωτό τα διόδια για Αθήνα και Θεσσαλονίκη

Τετάρτη, Δεκεμβρίου 27, 2017

Για να ταξιδέψει κανείς από τη Θεσπρωτία στην Αθήνα, μέσω Εγνατίας και Ιονίου, το κόστος πήγαινε έλα είναι 79.10 (και αν χρησιμοποιηθεί η Αττική Οδός τότε ανεβαίνει στα 84.70). 
Πιο οικονομικό είναι το ταξίδι προς Θεσσαλονίκη ως προς τα διόδια, αφού κοστίζει μετ' επιστροφής 18 ευρώ. 
Αναλυτικά ο οδηγός έχει να ξοδέψει:
*Ηγουμενίτσα – Αθήνα (μέσω Ιόνιας και Ρίου). 
Για να φθάσει στην Αθήνα ο οδηγός από την Ηγουμενίτσα θα πρέπει να περάσει από δέκα σταθμούς διοδίων, οι οποίοι ανήκουν σε τέσσερις διαφορετικές εταιρίες. 
Πιο συγκεκριμένα, πρώτα διόδια είναι αυτά της Τύριας με 2.40 ευρώ στην Εγνατία (την οποία διαχειρίζεται η "Εγνατία Οδός Α. Ε."). 
Ο οδηγός εισέρχεται στην Ιονία Οδό (την οποία διαχειρίζεται η εταιρεία «Νέα Οδός»). 
Ο νέος οδικός άξονας περιλαμβάνει τέσσερις σταθμούς διοδίων (Τερόβου, Μενιδίου, Κλόκοβας και Αγγελοκάστρου, που χρεώνουν συνολικά 12,45 ευρώ
Η διέλευση ενός Ι.Χ. από τη γέφυρα Ρίου – Αντιρρίου (εταιρία "Γέφυρα Α.Ε.") κοστίζει 13,30 ευρώ. 
Επομένως, αν προστεθεί και το κόστος των πέντε διοδίων του αυτοκινητόδρομου Αθήνας – Πάτρας, το συνολικό κόστος είναι 39.55 ευρώ (ή 42. 35 ευρώ, αν ο οδηγός χρησιμοποιήσει και την Αττική Οδό). 
Ανάλογο ποσό χρειάζεται και κατά την επιστροφή. 

*Ηγουμενίτσα-Θεσσαλονίκη. 
Η διαδρομή μέσω της Εγνατίας Οδού περιλαμβάνει πέντε σταθμούς διοδίων (Τύριας, Παμβώτιδας, Μαλγάρων, Πολύμυλου και Μαλακασίου), που κοστίζουν συνολικά 9 ευρώ
Ανάλογο ποσό χρειάζεται και κατά την επιστροφή. 


 
Read More »
Πόσο κοστίζουν για έναν Θεσπρωτό τα διόδια για Αθήνα και Θεσσαλονίκη  Πόσο κοστίζουν για έναν Θεσπρωτό τα διόδια για Αθήνα και Θεσσαλονίκη Reviewed by thespro.gr on Τετάρτη, Δεκεμβρίου 27, 2017 Rating: 5

"ΣΤΑ ΚΡΑΣΠΕΔΑ ΤΟΥ ΟΥΡΑΝΟΥ" - Το βραβευμένο προσκυνηματικό οδοιπορικό του π. Ηλία Μάκου...

Τετάρτη, Δεκεμβρίου 27, 2017



Τo ευλόγησε ο Θεός και βρεθήκαμε στον «αρχαιότερο ιερό τόπο της γης», στο Θεοβάδιστο  Όρος Σινά. Και από το κάνιστρο της καρδιάς, ξεπηδάει το εκχύλισμα των  προσωπικών εντυπώσεων και η συγκομιδή των πνευματικών καρπών. Εδώ, στο Όρος Σινά, σου δημιουργείται η αίσθηση, που μάλλον είναι βεβαιότητα, ότι η αγιασμένη αυτή γη αγγίζει τα κράσπεδα του ουρανού.  Για αιώνες διατηρείται άσβεστη η λαμπάδα της Ορθοδοξίας, με αποτέλεσμα από το μυαλό του πιστού να περνά η εικόνα του εκστατικού Μωυσή. Να βλέπει με τα μάτια της ψυχής του τη “ φλεγομένη και μη καιομένη”  βάτο, εισπνέοντας θερμό αέρα πίστης. Να ακούει μυστικά και μυστηριακά  τους βηματισμούς και τους παλμούς της καρδιάς του Ιωάννη, καθώς ανεβαίνει τις βαθμίδες της «Κλίμακας» των αρετών.

Μέσα στο ναό της Μονής, ψηλαφείς την αγία Αικατερίνη να παραμονεύει εκεί, που σβήνουν οι δρόμοι σου, για να σου δώσει νέο προσανατολισμό.

Το μάτι «κεντράρει» αρχικά στις πύλες, που διατηρούνται από τον 6ο μ. Χ.  αιώνα και κατασκευάστηκαν από κέδρο λιβάνου. Και ξαφνικά προβάλλει μπροστά σου μια φιγούρα, που κινείται με ευελιξία και ταχύτητα, ανάμεσα στους 12 γρανιτένιους κίονες. Είναι ο μοναχός Ιωάννης, που διακονεί ως καντηλανάφτης, ενώ την ίδια στιγμή μουρμουρίζει τα ψαλτικά. Ένας «αναρχικός» μοναχός, που σου μεταδίδει αβίαστα Ορθόδοξο ήθος ζωής αναπάντεχα νέο, αν και θεωρείται παλαιό.  Δίπλα άλλοι μοναχοί κάνουν μετάνοιες και  διαπιστώνεις  εύκολα σ’ αυτούς την αρμονική συνύπαρξή τους με την πίστη, μέσα από την εμπειρία της αλήθειας και την προσωπική εγρήγορση.

Υψώνοντας το βλέμμα προσευχητικά,  δεν περνάει απαρατήρητο, παρότι δεν φαίνεται εύκολα, γιατί καλύπτεται από ξυλόγλυπτο εικονοστάσι,  το περίφημο ψηφιδωτό της Μεταμορφώσεως του Σωτήρος Χριστού, στην αψίδα του Αγίου Βήματος, που είναι  το αρχαιότερο στην ανατολική Εκκλησία. Δεν είναι γνωστός ο ψηφιδογράφος, που το έφτιαξε, ωστόσο  σ΄ αυτό το αριστούργημα της πρωτοβυζαντινής τέχνης, φαίνεται η ψηφοδετική του ικανότητητα. Ο Χριστός δοξασμένος μέσα σε μπλε φόντο, έχει το Μωυσή στα αριστερά του και  τον Ηλία στα δεξιά του, οι οποίοι συνομιλούν μαζί του. Γονατιστοί είναι οι μαθητές Ιωάννης και Ιάκωβος, ενώ ο Πέτρος, που κοιμόταν στο έδαφος, αφυπνίζεται από το όραμα. Η Μεταμόρφωση πλαισιώνεται από μια σειρά δισκαρίων , με τα στηθάρια των δώδεκα Αποστόλων.

Αυτές τις ιερές στιγμές, σκέπτεσαι πως οτιδήποτε γεύεσαι είναι ασήμαντο, μηδαμινό, μπροστά σ’ αυτό, που διψάς. Ταξιδεύεις στην αληθινή όψη της ζωής, που στην κοσμική της διάσταση δυναστεύεται από τη φθορά. Στην ατμόσφαιρα της σιωπής και της προσευχής, ανανεώνονται οι καρδιές, καθώς μέσα σου συντελούνται πνευματικές διεργασίες.  Έτσι αποκτιέται βαθύτερη συναίσθηση της προσωπικής αδυναμίας και του απείρου ελέους του Θεού.  

Xαρακτηριστικός είναι ο περγαμηνός κώδικας:  Η κλίμακα των αρετών. Δείχνει τους μοναχούς να ανεβαίνουν με μια σκάλα από τη γη στον ουρανό, όπου τους αναμένει ο Χριστός. Δίπλα από τη σκάλα «καραδοκούν» δαιμόνια , που τους τραβούν προς τον όλεθρο.

Οι Σιναΐτες πατέρες αποτελούσαν, αποτελούν και θα αποτελούν τους πλέον σεμνούς πρεσβευτές του  Ορθόδοξου κάλλους, μέσα σ’ έναν συνεχώς μεταβαλλόμενο και  παραπαίοντα κόσμο, ο οποίος ζητά πνευματικά ερείσματα και ερεθίσματα για να στηριχθεί και να συνεχίσει το δύσκολο και ανηφορικό δρόμο του. Ψυχές παραδομένες στο θείο έρωτα, έσπευσαν να κατοικήσουν στην έρημο, επιθυμώντας με την κάθαρση  και το φωτισμό να τύχουν της Θεοπτίας. 

Εδώ καλλιεργείται στο διάβα των αιώνων η άσκηση, νεκρώνεται το πάθος, μειώνεται το προσωπικό θέλημα, υμνείται ακατάπαυστα και αδιάλειπτα ο Θεός, κυριαρχεί η απλότητα, διδάσκεται η ρητορικώτατη σιωπή, προετοιμάζονται  οι άνθρωποι να γίνουν «οικήτορες του Παραδείσου».

Νιώθεις ένα δέος μπροστά στους μοναχούς, μπροστά στην τόλμη της απόφασης, που τους κρατάει στην απαρηγόρητη έρημο, μπροστά στο άλμα τους, που αψηφάει τα καθιερωμένα μέτρα.

Η επίσκεψη στη βιβλιοθήκη της Μονής, αποτελεί μια ιδιαίτερη στιγμή. Λειτουργεί από τον 4ο αι. και θεωρείται η δεύτερη πιο σπουδαία στον κόσμο (μετά τη βιβλιοθήκη του Βατικανού), τόσο λόγω του αριθμού των χειρογράφων της, όσο και στην αξία τους. Τα δύο τρίτα από τα χειρόγραφα είναι ελληνικά και τα υπόλοιπα αραβικά, συριακά, γεωργιανά, σλαβικά και λίγα αρμενικά, λατινικά, περσικά, πολωνικά, αιθιοπικά και κοπτικά.  Το 1975 βρέθηκαν μέσα σε σωρούς χωμάτων, στο βόρειο τείχος του Ιουστινιανού ( κάτω ακριβώς από το παρεκκλήσι του αγίου Γεωργίου) και φύλλα του περίφημου Σιναϊτικού Κώδικα.

Μαζί με το Μητροπολίτη Αργυροκάστρου κ. Δημήτριο Ντιγκμπασάνη, πρώην βιβλιοθηκάριο της Μονής για μια ολόκληρη δεκαετία, διήλθαμε από την κυρίως βιβλιοθήκη, το παλαιό και το νεώτερο τμήμα της, καθώς και από το φωτογραφικό εργαστήριο. Σταθήκαμε μπροστά στα μεταλλικά ράφια και ανιχνεύσαμε κάποια χειρόγραφα. Ο Σεβασμιώτατος Δημήτριος, ως βιβλιοθηκάριος «βασανίστηκε» (χρησιμοποιούμε τη λέξη με την έννοια του σωματικού κόπου) στο χώρο αυτό και κατά κοινή ομολογία το έργο του αποδείχθηκε μεθοδολογικά άριστο και υποδειγματικό. Η δράση του στη βιβλιοθήκη, άφησε ανεξίτηλα τα ίχνη της. Συνέταξε συγκριτικό πίνακα των διαφόρων αριθμήσεων των χειρογράφων του Σινά, καθώς και συμπληρωματικό κατάλογο χειρογράφων.

Μετά τη βιβλιοθήκη, είναι αδύνατο να μη παρατηρήσει κανείς τη συνύπαρξη στον περίβολο της Μονής, ναού και μουσουλμανικού τεμένους. Η συνύπαρξη αυτή, αποκρούει τη διαστροφή του θρησκευτικού φανατισμού.

Όχι μόνο οι Ορθόδοξοι, αλλά και ο υπόλοιπος χριστιανικός κόσμος, όπως και οι Ιουδαίοι και οι Μωαμεθανοί, εκδηλώνουν πολύτροπα την αποδοχή τους στη Μονή Σινά.  

Φθάνουν πλήθη κόσμου στο Μοναστήρι. Κάθε φυλής και γενιάς. Αυτό σημαίνει ότι οι άνθρωποι αναζητούν «την άλλη βιωτή και την ετέρα θεώρηση του κόσμου».

Παρ’ ότι περνούν καθημερνά εκατοντάδες άτομα, κυριαρχεί παντού ησυχία. Ο μοναχισμός, από την αρχή της εμφάνισής του, συνέδεσε την κίνηση προς το Θεό με την ησυχία, κατά κύριο λόγο την εσωτερική ησυχία. Η εξωτερική ησυχία, διευκολύνει και ολοκληρώνει την εσωτερική ησυχία. Οι μοναχοί εγκαταλείπουν τον κόσμο και αυτοπροσφέρονται στο Θεό. Δεν αποστρέφονται τον κόσμο, αλλά το κοσμικό φρόνημα. Και μας προσκαλούν, μας προκαλούν με τα χνάρια τους να απομακρυνθούμε, όχι τοπικά, αλλά τροπικά τον κόσμο. Να αλλάξουμε, δηλαδή, τον τρόπο, που ζούμε.  

Όπου και να γυρίσεις στη Μονή Σινά στέκεσαι απέναντι στην ομορφιά, στην αγάπη και στις απέθαντες ψυχές. Αυτές οι έννοιες είναι φλόγες, που ανάβει η μία την άλλη.

Συμμετέχοντας στις ακολουθίες, αναζητώντας τις σπηλιές, τα σκόρπια ξωκκλήσια, συζητώντας με τους απλοϊκούς και αγράμματους καλόγερους, αλλά και τους μορφωμένους, κοιτάζοντας το μικρό εκκλησάκι της Αγίας Κορυφής, που είναι και αυτό μια ζωηφόρα παρεμβολή στο νεκρό τοπίο, όπου αποκαλύφθηκε η Παλαιά Διαθήκη του Θεού στους ανθρώπους, αποκομίζεις μια εμπειρία, μια ανίχνευση κι όχι ένα χρονικό. Για το χρονικό απομένουν οι εντυπώσεις, μόνο αυτές μπορούνε να μπούνε στο χαρτί.

Και συλλογίζεσαι πως η Μονή της αγίας Αικατερίνης, αν και γνώρισε πολλές απειλές και κινδύνους, υψώνεται ως μια άλλη ποιότητα πνευματικής αισθητικής, ασυνήθιστη στα «σκληρά» χρώματα της ερήμου. Όμως, οι σκέψεις διακόπτονται, καθώς νοερά αντικρίζεις κορυφαίους ασκητές, τον Ιωάννη της Κλίμακας, τον Αναστάσιο Σιναΐτη, τον γρηγόριο Σιναΐτη, τον Φιλόθεο Κόκκινο, που μετέβαλλαν την άνυδρη και άξενη γη σε «Οίκο Κυρίου». Για να μην παρεμβληθείς στην ατάραχη συνομιλία τους με το Θεό, δεν τους πλησιάζεις… Άλλωστε, το καταλαβαίνεις ο ίδιος, δεν έχεις τα «κότσια», είσαι εντελώς άδειος μέσα σου,  για μια «συνάντηση» μαζί τους…

Δεκαπέντε μέρες παραμείναμε στο Σινά, δίχως λογισμούς, ιδέες και επιχειρήματα, με μόνες τις αισθήσεις να ρουφάνε την κάψα και το φως. Ήταν απελευθέρωση,  έμοιαζε με δραπέτευση από το μαρτύριο της ανασφάλειας, με αναστροφή της θέας του κόσμου. Οι χριστιανοί κάνουμε ένα βασικό λάθος: Νομίζουμε πως αν δεχτούμε θεωρητικά, διανοητικά τις αλήθειες της διδασκαλίας του Κυρίου, είμαστε κιόλας Χριστιανοί. Ξεχνούμε, πως ο Χριστός αυτό δεν το βρίσκει αρκετό, για να μας θεωρήσει δικούς του. Ζητάει όχι μόνο να τον παραδεχθούμε, αλλά και να τον μιμηθούμε.
Το προσκύνημά μας στη Μονή Σινά τελείωσε, ωστόσο οι στοχασμοί τώρα άρχισαν να σχηματοποιούνται. Στον τόπο τούτο, όποιος βρεθεί προσκυνητής ή απλός επισκέπτης, υποχρεώνεται έμμεσα να συλλάβει το πύρινο τόξο της εποχής του και να ταυτιστεί με τις δύο κορυφαίες αρετές, την ευθύνη και τη θυσία. Τότε ο νους, με μια σωστή ερμηνεία της ζωής,  και  η ψυχή με ένα πύρωμα ανέσπερο, σκύβοντας πάνω από την άβυσσο του καιρού, χαράζουν τον αιώνιο λόγο, πως αξίζει μακριά απ’ το μύθο και το εγώ να αγωνιζόμαστε για τη λύτρωση του ανθρώπου με τις φωτεινές δυνάμεις της θυσίας. 

Πόσο ορθός ήταν ο λόγος του π. Μιχαήλ, που ξεπροβοδίζοντάς μας υπογράμμισε: «Δεν ξεχνιέται αυτός ο τόπος». Η καρδιά μας έμεινε σκυμμένη εκεί, πιο αχόρταστη ύστερα από τις στιγμές, που έζησε και τις οποίες αδιάκοπα νοσταλγεί. Λαχταρά το φτερούγισμα της ανόδου, τη διάρκεια, την απόλαυση, το άνθος μιας μελλούμενης καρποφορίας.


 
Read More »
"ΣΤΑ ΚΡΑΣΠΕΔΑ ΤΟΥ ΟΥΡΑΝΟΥ" - Το βραβευμένο προσκυνηματικό οδοιπορικό του π. Ηλία Μάκου... "ΣΤΑ ΚΡΑΣΠΕΔΑ ΤΟΥ ΟΥΡΑΝΟΥ" - Το βραβευμένο προσκυνηματικό οδοιπορικό του π. Ηλία Μάκου... Reviewed by thespro.gr on Τετάρτη, Δεκεμβρίου 27, 2017 Rating: 5

Νεκρός 79χρονος μετά από φωτιά στο δωμάτιο του

Τετάρτη, Δεκεμβρίου 27, 2017

 
Τραγικό θάνατο βρήκε ένας 79χρονος στην Πέτρα Πρέβεζας, μετά από φωτιά που ξέσπασε στο σπίτι του.

Η φωτιά εκδηλώθηκε στο υπνοδωμάτιο και ο ηλικιωμένος άνδρας βρέθηκε από τα δύο του παιδιά που έσπευσαν για βοήθεια πεσμένος κάτω από το κρεβάτι, χωρίς όμως να φέρει εγκαύματα.

Στο σημείο κλήθηκε ασθενοφόρο του ΕΚΑΒ. Παρά την προσπάθεια που έγινε ο ηλικιωμένος δεν κατάφερε να κρατηθεί στη ζωή.

Στην συνέχεια έφτασαν δυνάμεις της Αστυνομίας και της Πυροσβεστικής.

Την εστία της φωτιάς στο δωμάτιο που ηλικιωμένου είχαν σβήσει τα δυο του παιδιά.

Την προανάκριση ανέλαβε το Ανακριτικό της Πυροσβεστικής Φιλιππιάδας. 
Εικάζεται ωστόσο ότι ο θάνατος του 79χρονου προήλθε από αναθυμιάσεις που προκλήθηκαν.


 
Read More »
Νεκρός 79χρονος μετά από φωτιά στο δωμάτιο του  Νεκρός 79χρονος μετά από φωτιά στο δωμάτιο του Reviewed by thespro.gr on Τετάρτη, Δεκεμβρίου 27, 2017 Rating: 5

Ηγουμενίτσα: Σύλληψη 40χρονου φυγόποινου αλλοδαπού

Τετάρτη, Δεκεμβρίου 27, 2017



Συνελήφθη, χθες (27-12-2017) το πρωί στην Ηγουμενίτσα, από αστυνομικούς της Υποδιεύθυνσης Ασφάλειας Ηγουμενίτσας, ένας 40χρονος υπήκοος Αλβανίας, διότι σε βάρος του εκκρεμούσε καταδικαστική απόφαση του Μονομελούς Πλημμελειοδικείου Γρεβενών, με την οποία καταδικάστηκε σε ποινή φυλάκισης τεσσάρων μηνών και χρηματική ποινή (3.000) ευρώ, για παραβάσεις της Νομοθεσίας περί αλλοδαπών. 



Read More »
Ηγουμενίτσα: Σύλληψη 40χρονου φυγόποινου αλλοδαπού Ηγουμενίτσα: Σύλληψη 40χρονου φυγόποινου αλλοδαπού Reviewed by thespro.gr on Τετάρτη, Δεκεμβρίου 27, 2017 Rating: 5

Συνελήφθη 50χρονος αλλοδαπός ο οποίος μετέφερε παράνομα με Ι.Χ. δύο ομοεθνείς του μη νόμιμους μετανάστες

Τετάρτη, Δεκεμβρίου 27, 2017



Συνελήφθη, χθες (26-12-2017) το πρωί στην Πρέβεζα, από αστυνομικούς της Ομάδας ΔΙ.ΑΣ. της Διεύθυνσης Αστυνομίας Πρέβεζας, ένας 50χρονος υπήκοος Αλβανίας, ο οποίος κατηγορείται για μεταφορά δύο ομοεθνών του μη νόμιμων μεταναστών.

Συγκεκριμένα, μετά από αστυνομικό έλεγχο που έγινε σε Ι.Χ.Ε. αυτοκίνητο, ιδιοκτησίας του 50χρονου, διαπιστώθηκε ότι αυτός μετέφερε δύο ομοεθνείς του, ηλικίας 43 και 42 ετών, οι οποίοι στερούνταν νομιμοποιητικών εγγράφων παραμονής στη χώρα.

Επιπρόσθετα, από τον έλεγχο των στοιχείων των μη νόμιμων αλλοδαπών, προέκυψε ότι σε βάρος του 43χρονου εκκρεμούσε μέτρο απαγόρευσης εισόδου σε έδαφος Schengen.

Το παραπάνω όχημα κατασχέθηκε.

Οι συλληφθέντες θα οδηγηθούν στον κ. Εισαγγελέα Πλημμελειοδικών Πρέβεζας ενώ την προανάκριση διενεργεί το Αστυνομικό Τμήμα Πρέβεζας. 



Read More »
Συνελήφθη 50χρονος αλλοδαπός ο οποίος μετέφερε παράνομα με Ι.Χ. δύο ομοεθνείς του μη νόμιμους μετανάστες Συνελήφθη 50χρονος αλλοδαπός  ο οποίος μετέφερε παράνομα με Ι.Χ. δύο ομοεθνείς του μη νόμιμους μετανάστες Reviewed by thespro.gr on Τετάρτη, Δεκεμβρίου 27, 2017 Rating: 5

Πόσα έχουν σε καταθέσεις στις τράπεζες οι Ηπειρώτες

Τετάρτη, Δεκεμβρίου 27, 2017


Από το 2010 και μετά όλοι λίγο-πολύ, «τρώμε από τα έτοιμα», ενώ υπήρξε, ειδικά τα πρώτα χρόνια, μαζική διαφυγή δεκάδων δις στο εξωτερικό, αλλά και στα «στρώματα», όταν ούτε capital controls εφαρμόζονταν αλλά και οι έλεγχοι ήταν ανύπαρκτοι έως ανεπαρκείς.

Σύμφωνα με τα στοιχεία της Τραπέζης της Ελλάδος, οι πέντε πολυπληθέστεροι νομοί της χώρας, δηλαδή Αττική-Πειραιάς, Θεσσαλονίκη, Ηράκλειο, Αχαΐα και Λάρισα, συγκεντρώνουν τον μεγαλύτερο όγκο καταθέσεων, καθώς το σχετικό ποσό διαμορφώνεται στο 80,2% του συνόλου της επικράτειας. Επιπλέον, είναι χαρακτηριστικό ότι σε αυτούς τους νομούς κατοικεί περίπου το 40% του πληθυσμού, σύμφωνα με τα στοιχεία που προκύπτουν από τον «Καλλικράτη».

Βέβαια ενδεικτικό των επιπτώσεων της αρνητικής πορείας της οικονομίας από το 2010 και μετά είναι ότι το συνολικό ύψος των αποταμιεύσεων έχει μειωθεί κατά 50% από τα υψηλά του, επιστρέφοντας στο 2002!

Και παρά τις ελπίδες τραπεζικών παραγόντων, πως οι καταθέσεις θα γυρίσουν στα τραπεζικά γκισέ, αυτό δεν επιβεβαιώνεται.

Σύμφωνα με εκτιμήσεις που έχουν δεί το φώς της δημοσιότητας, από το ένα μέρος η υπερφορολόγηση και από το άλλο η άρνηση όσων έχουν τα λεφτά «στο στρώμα» να τα βγάλουν ή να τα φέρουν από το εξωτερικό έχουν καθηλώσει το ύψος των καταθέσεων στα ίδια επίπεδα.

Αυτό δείχνουν τα στοιχεία που ανακοίνωσε η Τράπεζα της Ελλάδος σύμφωνα με τα οποία, τον Οκτώβριο οι τραπεζικές καταθέσεις του ιδιωτικού τομέα ανήλθαν στα 123,7 δισ., έναντι 122,6 δισ. τον Αύγουστο, ενώ ανάλογες ήταν οι καταθέσεις και τον Σεπτέμβριο.

Μέσα στο 2017, στον επίσημο τραπεζικό τομέα, έχουν αυξηθεί οι καταθέσεις κατά μόλις 2,3 δισ. (τον Δεκέμβριο του 2016 ήταν 121,4 δισ).

Αν μάλιστα συγκριθούν με τις καταθέσεις παλιότερων εποχών, τον Σεπτέμβριο του 2009 οι καταθέσεις ήταν 237,8 δισ. δηλαδή μείωση κατά 114,1 δισ.

Τα στοιχεία στην Περιφέρεια Ηπείρου κατά νομό δείχνουν και την καθοδική πορεία των καταθέσεων, κατά νομό:

-Ιωαννίνων Ιούνιος 2010 2681 εκατ. ευρώ Δεκέμβριος 2014 2182 εκατ. ευρώ
-Άρτας Ιούνιος 2010 837 εκατ. ευρώ Δεκέμβριος 2014 687εκατ. ευρώ
-Πρέβεζας Ιούνιος 2010 832 εκατ. ευρώ Δεκέμβριος 2014 660 εκατ. Ευρώ
-Θεσπρωτίας Ιούνιος 2010 760 εκατ. ευρώ Δεκέμβριος 2014 629 εκατ. ευρώ

Σήμερα οι καταθέσεις στην Ήπειρο είναι ακόμα πιο χαμηλά:
Τα Γιάννενα βρίσκονται ακόμα ψηλά στις καταθέσεις στην 7η θέση αλλά με 1,7 δις ευρώ.
Στην 39η θέση η Άρτα με 577 εκατομμύρια ευρώ καταθέσεις
Στην 40η ο Νομός Πρέβεζας με 517,6 εκατομμύρια
Στην 41η ο Νομός Θεσπρωτίας με 480,3

Τα πράγμα αλλάζουν εντυπωσιακά αν η σύγκριση γίνει με τα ποσά ανά καταθέτη στους νομούς της χώρας.

Σε αυτή τη περίπτωση στην πρώτη θέση βρίσκεται η Αττική, όμως, διαπιστώνεται πως οι μεγαλύτερες καταθέσεις ανά κάτοικο συναντιούνται σε Χίο, Κυκλάδες, Θεσσαλονίκη και Λέσβο!

Αλλαγές στα ποσά κατά κεφαλήν παρουσιάζονται και στην Ήπειρο με την Άρτα να βρίσκεται στη τελευταία θέση.
Τα Γιάννενα βρίσκονται στη πρώτη θέση με 10.152 ευρώ καταθέσεις η Θεσπρωτία στη 2η με 9.389 η Πρέβεζα στη 3η με 7.858 και η Άρτα στη 4η με 6.684.

Από την επεξεργασία των στοιχείων, προκύπτει ότι οι νομοί όπου διακρίνουμε τις υψηλότερες καταθέσεις ανά κάτοικο παρουσιάζουν έντονο τουριστικό ενδιαφέρον, το οποίο οδηγεί σε αύξηση των αποταμιεύσεων. 
Από την άλλη πλευρά, οι περιοχές που παρουσιάζουν τα μικρότερα ποσά καταθέσεων ανά κάτοικο είναι κατά κύριο λόγο αγροτικές. 


 
Read More »
Πόσα έχουν σε καταθέσεις στις τράπεζες οι Ηπειρώτες Πόσα έχουν σε καταθέσεις στις τράπεζες οι Ηπειρώτες Reviewed by thespro.gr on Τετάρτη, Δεκεμβρίου 27, 2017 Rating: 5

Αποπειράθηκαν να εξέλθουν στην Αλβανία, μεταφέροντας 47.800 ευρώ

Τετάρτη, Δεκεμβρίου 27, 2017


Κατά τη διάρκεια ελέγχων, εντοπίστηκαν δύο περιπτώσεις διερχόμενων από το Τελωνείο Κακαβιάς, οι οποίοι αποπειράθηκαν να εξέλθουν στην Αλβανία, μεταφέροντας συνολικά 47.800 ευρώ, χωρίς να υποβάλουν την απαιτούμενη δήλωση περί ρευστών διαθεσίμων στην τελωνειακή αρχή. 
Τηρήθηκαν οι προβλεπόμενες διαδικασίες και εισπράχθηκαν τα προβλεπόμενα πρόστιμα, ήτοι το 25% του ανωτέρω ποσού.


Read More »
Αποπειράθηκαν να εξέλθουν στην Αλβανία, μεταφέροντας 47.800 ευρώ Αποπειράθηκαν να εξέλθουν στην Αλβανία, μεταφέροντας 47.800 ευρώ Reviewed by thespro.gr on Τετάρτη, Δεκεμβρίου 27, 2017 Rating: 5

Σύλληψη 24χρονου το βράδυ στην Ηγουμενίτσα

Τετάρτη, Δεκεμβρίου 27, 2017
Στη σύλληψη ενός 24χρονου αλλοδαπού προέβησαν, βραδινές ώρες χθες, στελέχη του Κεντρικού Λιμεναρχείου Ηγουμενίτσας. 

Συγκεκριμένα, ο ανωτέρω σε έλεγχο που πραγματοποιήθηκε από στελέχη του Γραφείου Ασφαλείας εντός του επιβατικού σταθμού του λιμένα εξωτερικού Ηγουμενίτσας, διαπιστώθηκε ότι κατείχε και επέδειξε κλεμμένο ταξιδιωτικό έγγραφο, με σκοπό να μεταβεί λάθρα στο εξωτερικό. 

Από το Κεντρικό Λιμεναρχείο Ηγουμενίτσας που διενεργεί την προανάκριση, κατασχέθηκε το ανωτέρω έγγραφο.

 
Read More »
Σύλληψη 24χρονου το βράδυ στην Ηγουμενίτσα Σύλληψη 24χρονου το βράδυ στην Ηγουμενίτσα Reviewed by thespro.gr on Τετάρτη, Δεκεμβρίου 27, 2017 Rating: 5

Η Ρωμαϊκή έπαυλη στο Λαδοχώρι Ηγουμενίτσας

Τετάρτη, Δεκεμβρίου 27, 2017




Η ρωμαϊκή έπαυλη στη νότια πλευρά του κόλπου της Ηγουμενίτσας είναι ένα ορθογώνιο κτίσμα που διαμορφώνεται αρχιτεκτονικά με περιμετρικές πτέρυγες γύρω από κεντρικό στεγασμένο χώρο. 
Η κύρια είσοδος βρισκόταν, πιθανόν, στο κέντρο περίπου της ανατολικής πλευράς του κτιρίου. 
Οι τοίχοι σώζονται σε επίπεδο θεμελίωσης, ενώ από την ανωδομή διατηρούνται ελάχιστα τμήματα στο νότιο και ανατολικό τμήμα. 

Κάποια από τα δωμάτια είχαν εργαστηριακό χαρακτήρα, όπως πιστοποιείται από την παρουσία δαπέδων από υδραυλικό κονίαμα και τη σύνδεση των εν λόγω χώρων μέσω πήλινων σωλήνων με μικρή δεξαμενή καθίζησης, ενώ κάποια άλλα εξυπηρετούσαν ανάγκες διαμονής και είχαν -κατεστραμμένα σήμερα- ψηφιδωτά δάπεδα.

Ο ταφικός θάλαμος

Λίγα μέτρα δυτικά του κτιρίου υπάρχει ταφικός θάλαμος, στο εσωτερικό του οποίου εντοπίστηκαν τμήματα τριών μαρμάρινων σαρκοφάγων, που χρονολογούνται από τις αρχές του 2ου ως τις αρχές του 3ου αι. μ.Χ. 
Η μαρμάρινη σαρκοφάγος στο Αρχαιολογικό Μουσείο Ιωαννίνων
Η καλύτερα διατηρημένη σαρκοφάγος εκτίθεται σήμερα στο Αρχαιολογικό Μουσείο Ιωαννίνων. 
Απεικονίζει στην κύρια μακρά πλευρά σκηνές από τα «λύτρα» του Έκτορα, τα δώρα δηλαδή του Πρίαμου προς τον Αχιλλέα, στην αριστερή στενή πλευρά ετοιμασία πολεμιστή και στη δεξιά πρόθεση νεκρού. 
Το κάλυμμα της σαρκοφάγου του Αντώνιου στο Αρχαιολογικό Μουσείο Ηγουμενίτσας
Το κάλυμμα της δεύτερης σαρκοφάγου, στο Αρχαιολογικό Μουσείο Ηγουμενίτσας, απεικονίζει ανακεκλιμένη ανδρική μορφή, τον νεαρό Αντώνιο που πέθανε σε ηλικία είκοσι ενός ετών σύμφωνα με τη σωζόμενη επιγραφή.

Πρόσβαση: Η έπαυλη βρίσκεται σε απόσταση 2 χλμ. από την Ηγουμενίτσα, επί της Ε.Ο. Ηγουμενίτσας - Πρέβεζας και μελλοντικά θα ενσωματωθεί στις εγκαταστάσεις του Νέου Λιμένα της πόλης. 


 
Read More »
Η Ρωμαϊκή έπαυλη στο Λαδοχώρι Ηγουμενίτσας Η Ρωμαϊκή έπαυλη στο Λαδοχώρι Ηγουμενίτσας Reviewed by thespro.gr on Τετάρτη, Δεκεμβρίου 27, 2017 Rating: 5

Αρβανίτες: Η Ιστορία και η Γλώσσα τους - Ποιές είναι οι αρβανίτικες λέξεις χρησιμοποιούμε και σήμερα...

Τρίτη, Δεκεμβρίου 26, 2017


Τα αρβανίτικα θεωρούνται τυπικά από την συμβατική Ιστορία και Γλωσσολογία ως ένας κλάδος της αλβανικής γλώσσας, μία διάλεκτος της...
Οι Αλβανοί θεωρούν τα αρβανίτικα ως μία αρχαία αλβανική γλώσσα. Η αλήθεια όμως δεν είναι ακριβώς έτσι…

Ο γράφων κατάγεται από ένα αρβανιτοχώρι της Αττικής, από μία παραδοσιακή αγροτική οικογένεια και έχοντας μάθει πολλά μόνος του για την αρβανίτικη παράδοση έκανε πολύχρονες έρευνες πάνω στο αντικείμενο…


Ελληνο-αρβανίτικα χωριά, επί οθωμανοκρατίας στην Βοιωτία. Από χάρτη του 1570
(Greek-Arvanitic villages religions Ottoman Voeotia, map 1570).

Τα Αρβανίτικα δεν είναι διάλεκτος της επίσημης Αλβανικής γλώσσας, αλλά αντίθετα η αρβανίτικη είναι μία αρχαία γλώσσα από την οποία κατάγεται η νεώτερη τοσκική διάλεκτος, που υιοθετήθηκε από το αλβανικό κράτος ως επίσημη γλώσσα του κράτους. Η αρβανίτικη είναι γλώσσα αυτόνομη και η σημερινή αλβανική γλώσσα μία διάλεκτος της.

Απλά οι Αρβανίτες ποτέ δεν θεώρησαν τους εαυτούς τους ξεχωριστό έθνος από τους Έλληνες, όπου και να βρέθηκαν στην γη, σε οποιαδήποτε ιστορική περίοδο, εδώ και χιλιάδες χρόνια. Έγραφαν με ελληνικό αλφάβητο, μιλούσαν και έγραφαν ελληνικά και στις αρβανίτικες εκκλησίες υπήρχε το ελληνορθόδοξο τυπικό πάντα. Ενώ ο πληθυσμός του αλβανικού κράτους, που ιδρύθηκε το 1913, θέλησε να υιοθετήσει ξεχωριστό αλφάβητο, να κάνει μία νότια αλβανική γλώσσα της Βορείου Ηπείρου επίσημη γλώσσα με πολλά δάνεια από τα τουρκικά, τα ιταλικά, τα γαλλικά και τα αγγλικά. Για να δηλώσει ότι είναι πραγματικό έθνος και για να μην αφομοιωθεί με τους συγγενείς Έλληνες των γειτονικών περιοχών.


Χάρτης των αρβανιτών στα Βαλκάνια, τον Μεσαίωνα.

Από πού όμως κατάγονται οι Αρβανίτες και ποια η προέλευση της παράξενης γλώσσας τους. Θα πρέπει να πάμε πολύ πίσω στον χρόνο καθώς επιστήμονες έχουν βρει συγγένειες και ομοιότητες με την ομηρική γλώσσα. Οπότε μιλάμε τουλάχιστον για το 1.500-1.000 π.Χ. στην περιοχή που είναι σήμερα η Μακεδονία, η Ήπειρος, η Αλβανία και τα Σκόπια. Εκεί κατοικούσαν οι Βρύγες μία πολεμική θρακική φυλή, πολυπληθής και πολιτισμένη που κατοικούσε στο μεγαλύτερο μέρος των σημερινών Βαλκανίων.[1] Μιλούσαν μία γλώσσα που είχε κοινές ρίζες με την ελληνική και ομοιότητες στην δομή της γλώσσας. Ας μην ξεχνάμε ότι και οι Θράκες ήταν Έλληνες πανάρχαιοι κι ας θέλουν πολλοί ξένοι και εντόπιοι επιστήμονες να τους παρουσιάσουν σαν βαρβάρους ξεχωριστούς από τους Έλληνες, λόγω του ότι οι Νότιοι Έλληνες είχαν εξελιγμένο ελληνικό αστικό πολιτισμό σε σχέση με τον ξεπερασμένο αγροτικό πολιτισμό των Θρακών. Βέβαια αυτό είναι λάθος. Υπήρχαν πολλές «ταχύτητες» στον πολιτισμό των Ελλήνων, που δεν ήταν ενιαίος, αλλά διαφοροποιημένος τοπικά.

Σύμφωνα με τον Ηρόδοτο οι Βρύγες ή Φρύγες θεωρούνται ο αρχαιότερος λαός του κόσμου. Και να πως έγινε: Ο φαραώ Ψαμμήτιχος έδωσε δύο βρέφη σε έναν βοσκό και του είπε να τα πάρει μαζί του και να τα μεγαλώσει σε πολύ απομονωμένο περιβάλλον στην ύπαιθρο. Και να μην μιλήσει ποτέ μπροστά τους. Κάποια στιγμή, αφού πέρασε καιρός και τα βρέφη έγιναν παιδιά που περπατούσαν, ενώ άνοιξε την πόρτα στην καλύβα του αυτά ήλθαν αμέσως κοντά του και του ζήτησαν τροφή, φωνάζοντας "βέκος". Ο βοσκός το ανέφερε στον φαραώ και εκείνος ρώτησε τους σοφούς συμβούλους της αυλής του. Σε ποια γλώσσα υπάρχει η λέξη βέκος και τι σημαίνει. Εκείνοι του είπαν βέκος είναι στα φρυγικά το ψωμί. Και ο φαραώ έβγαλε το συμπέρασμα ότι οι Φρύγες είναι ο αρχαιότερος λαός στον κόσμο! Και θα μου πείτε και τι σχέση έχει αυτή η ιστορία με τα αρβανίτικα; Μα, στα αρβανίτικα μπουκ είναι το ψωμί, ο άρτος. Βέκος > βούκος > μπουκ (ακόμη και σήμερα λέμε μπουκιά, κλπ.).


Αρβανίτες στην Νέα Ήπειρο, το 1350.

Η αρβανίτικη είναι μία πανάρχαια ελληνική διάλεκτος. Σύμφωνα με τον Θουκυδίδη όταν ιδρύθηκε η ελληνική αποικία της Επιδάμνου, στο σημερινό λιμάνι του Δυρραχίου στην Αλβανία, οι Κορίνθιοι άποικοι συνάντησαν Βρύγες και όχι Ιλλυριούς κατοίκους. Και μιλάμε την ίδια περίπου εποχή με το περιστατικό με τον φαραώ και τον βοσκό.

Αργότερα εισέβαλε η βάρβαρη φυλή των Ταυλαντίων Ιλλυριών στην περιοχή της κεντρικής Αλβανίας, που όμως δεν έσβησαν την φρυγική γλώσσα στην περιοχή. Ακολούθησαν οι πόλεμοι με το βασίλειο της Μακεδονίας, για 200 περίπου χρόνια, και ιδρύθηκαν παράλληλα με τις ελληνικές αποικίες των παραλίων και νέες πόλεις από τους Μακεδόνες και Ηπειρώτες βασιλείς, όπως η Αντιγόνεια στο Τεπελένι και η Αντιπάτρεια στο Μπεράτι της Αλβανίας. Ο εξελληνισμός άρχισε ενωρίς και εξελίχθηκε ραγδαία κατά την ελληνιστική και ρωμαϊκή εποχή. Ο Ρωμαίος αυτοκράτορας Διοκλητιανός ονόμασε την περιοχή αυτή ρωμαϊκη επαρχία, ως Ιλλυρία Ελληνική ή Νέα Ήπειρος, με πρωτεύουσα την Επίδαμνο, αποικία των Κορινθίων. Από εκεί περνούσε διασχίζοντας όλη την κεντρική Αλβανία η Εγνατία Οδός που κατέληγε στην νέα πρωτεύουσα των Ρωμαίων, την Κωνσταντινούπολη, το Βυζάντιο, των Μεγαρέων αποίκων.

Οι αναφορές για την Νέα Ήπειρο την δηλώνουν ως μερικώς ελληνική και μερικώς εξελληνισμένη. Ακολούθησε η βυζαντινή περίοδος που κράτησε 1.100 χρόνια. Από το Δυρράχιο καταγόταν ο αυτοκράτορας Αναστάσιος ο Δίκορος. Είχε τον έναν οφθαλμό μαύρο και τον άλλο γαλανό. Το Δυρράχιο καταστράφηκε από σεισμό και ο Αναστάσιος το ανοικοδόμησε κατασκευάζοντας τα μεγαλύτερα και υψηλότερα τείχη στα Βαλκάνια. Τόσο μεγάλα που προχωρούσαν ιππείς επάνω τους!



Αργότερα η περιοχή έγινε βυζαντινό διοικητικό Θέμα με πρωτεύουσα το Δυρράχιο. Υπήρξαν και εποικισμοί σλάβων στα ορεινά, που δεν επηρέαζαν σοβαρά τον εντόπιο πληθυσμό, την γλώσσα και την ορθόδοξη θρησκεία. Για 100 περίπου χρόνια εκεί συγκρούσθηκαν Βούλγαροι και Βυζαντινοί μέχρι που νίκησαν οι Βυζαντινοί την εποχή του Βουλγαροκτόνου (1018 μ.Χ.). Εκείνην την εποχή γίνονται οι πρώτες αναφορές σε Αρβανίτες της Ηπείρου και σε Αλβανούς της Βόρειας Αλβανίας (Διοκλείας). Το αναφέρουν οι Βυζαντινοί ιστορικοί συγγραφείς της εποχής, ο Μιχαήλ Ατταλειάτης και η πριγκήπισσα Άννα Κομνηνή. Το 1204 αλώθηκε η Κωνσταντινούπολη από τους Φράγκους σταυροφόρους και ιδρύθηκε στην δυτική βυζαντινή Ελλάδα το Δεσποτάτο της Ηπείρου, με έδρα την Άρτα και με βασιλείς από την Δυναστεία των Κομνηνών. Περιέλαβε όλην σχεδόν την Αλβανία μέχρι το Δυρράχιο στα Βόρεια. Εκείνους τους αιώνες εμφανίζεται η περιοχή Άρβανον[2], ανάμεσα στις Βρυγηίδες (δηλ. των Βρυγών – νυν Πρέσπες) λίμνες και το Δυρράχιο, σε ορεινή τοποθεσία, βόρεια της σημερινής Βορείου Ηπείρου.


Άρβανον και Αρβανίτες 100-1430 μ.Χ.

Στα 1262-1282 εισβάλουν στην περιοχή οι Γάλλοι της Δυναστείας των Ανδεγαυών της Ιταλίας, ηττώνται από τους Παλαιολόγους και παραιτούνται από την διεκδίκηση της Κωνσταντινούπολης. Αλλά οι περιοχές της Βόρειας Αλβανίας υιοθετούν τον καθολικισμό και ξεκινά η θρησκευτική διαίρεση της χώρας. Ο νότος παραμένει ορθόδοξος στο Δεσποτάτο της Ηπείρου των Κομνηνών. Έναν αιώνα αργότερα, στα 1320-1370 ξεκινά η κάθοδος των αρβανίτικων φυλών της Ηπείρου προς την νότια Ελλάδα. Είχαν προηγηθεί η κατάκτηση του Δεσποτάτου της Ηπείρου από τους Ιταλούς Ορσίνι των Επτανήσων, τους Παλαιολόγους της Κωνσταντινούπολης και τέλος τους Σέρβους του Στέφανου Δουσάν.


Λαϊκή εορτή στην Θήβα με αρβανίτες.

Οι Αρβανίτες εγκαθίστανται μέχρι το 1400 στην Στερεά Ελλάδα, την Αττική, την Εύβοια, την Πελοπόννησο, την Θράκη…[3] Ενώ παράλληλα ξεκινά η οθωμανική κατάκτηση των Βαλκανίων και την Ελλάδας που θα κρατήσει ένα περίπου αιώνα.

(*) Ο κ. Ισίδ. Σκληρός δεν είναι γλωσσολόγος. Απλώς ένας νεαρός ομιλητής της αρβανίτικης γλώσσας.


Φύλλο της δίγλωσσης (νεοελληνικά-αρβανίτικα)
εφημερίδος "Απόλλων" (1889).


ΠΙΝΑΚΑΣ ΜΕΡΙΚΟΥ ΑΡΒΑΝΙΤΙΚΟΥ ΛΕΞΙΛΟΓΙΟΥ
Ακολουθεί ένα λεξιλόγιο της σημερινής αρβανίτικη γλώσσας της νότιας Ελλάδας. 

Μόνον ο Μάρκος Μπότσαρης κατόρθωσε να γράψει αρβανίτικο λεξικό στα χρόνια της εξορίας των Σουλιωτών (μετά το 1803).

Μπουκουράνα : Όμορφη
Μπουκουριά : Ομορφιά

Παλαθούρε : Παραθυρο
Στέπι : Σπίτι (> hospitium λατ.)

Βαιζα : κορίτσι
Ντιαλι : Αγόρι

Μπουρι : Άνδρας
Γκρουα : Γυναίκα

Τάτα : Πατέρας (< άττας φρυγικό)
Μούμα : Μητέρα , Μαμά

Πλιάκα : γριά, αρχαία
Θειάκα : Θεία

Βογκελ : Μικρός
Μάδε : Μεγάλος

Βλα ιμ : Αδερφός μου (> βλάμης : φίλος)
Μοτρα : Αδερφή

Κρουσκ : Συγγενείς, Συμπέθεροι
Μπουγιαρ : Αριστοκράτες, Βογιάροι

Πρίφτης : Ιερέας, Παπάς (> priest αγγλικά)
Τριμ : Παλληκάρι

Νουσε : Νύφη
Νταρσεμ : Γάμος

Ζοτιν : Κύριος, Θεός (< Ζευς)
Ντιελ : Ήλιος (< Δίας)

Ντερα : Πόρτα (< Δέρας ή Δούρα ομηρικό)
Κιελ : Ουρανός (> cielo ιταλικά)

Ντέτι : Θάλασσα
Μάλι : Βουνό

Λιούμι : Ποτάμι
Ράθρι : Ρείθρο, θέση κοντά σε ποτάμι

Χώρα : Πρωτεύουσα πόλη
Καντούτι : Χωριό

Κρουγιε : Βρύση (< κρήνη)
Ούγιε : Νερό (> aqua λατινικό)

Αρ : Γη (αρ πανάρχαια λέξη της Γης)
Ζιαρδ : Φωτιά

Μπουκ : Ψωμί (< βέκος φρυγικό)
Ντιαθ : Τυρί

Κριε : Κεφάλι (< κριός)
Κόκα : Κεφάλι

Κρεχαρορι : Στήθος
Κουριζι : Πλάτη

Μπίθα : Πισινός
(Μπιθε-γκουρας : Κολο-κοτρώνης)
Γκούρα - Πέτρα
(οπλαρχηγός Γκούρας του 1821)

Ντορες : Χερια
Κεμπετε : Πόδια

Δεμπε : Δόντια
Γκουλουμιε : Μάτια, Οφθαλμοί

Μπέσα : Πίστη, υπόσχεση
Μπαμπεσιά : Απιστία, Ατιμία

Πακ : λίγη
(Πακ μπέσα : Μπαμπεσια)
Φλες : Μιλάω, Λέω
(Παπαφλεσσας : Πολυλογάς παπάς)

Κες : Γελώ
Καμ : Έχω, Κεμι : Έχουμε

Σκοβα : Περναω από κάπου
Ντο βες : Θα πάω (< βαίνω)

Ντο Χαμ: θα φάω (< χαύω αρχαίο ελληνικό)
Μος : Μην (αρνητικό, αποτρεπτικό)

Ντρέδε : Τρομεροί (Ντρέδες Μεσσηνίας)
Ρι ατιε : Κάθησε εδώ (< ρέω)

Σούμε : Πολύ
Φτοχτε : Κακό, Φτωχό

Βατε : Πήγε, Έφυγε (< βαίνω)
έρδε : ήρθε

Σιπρ : Επάνω (> sopra ιταλικό)
Ποστ : Κάτω

Φάρα : Σπόρος, γένος
(< φατρία αρχαίο ελληνικό)
Σιοκ : δικός μου, δικός σας

Ρα καμπάνα : η καμπάνα
Πι : Πίνω

Τι : Εσύ (> tu ιταλικό)
Σοντε : Σήμερα

Νατε : Νύχτα (> notte ιταλικό)
Μενάτε : Πρωί (Μετά την νύχτα)

Ντίτα : Ημέρα (> date, day αγγλικό)
Βίτρα : Χρόνια, Έτη

Κουρτίνα : Όταν
Κάντον : Τραγουδώ (> canzoni ιταλικό)

Γκλιούχε : Γλώσσα
Ε πάρε : Ο πρώτος (> primus λατινικό)

Γκιθ : Όλο
Πούνε : Εργασία, δουλειά (< πόνος)

Μπάρδε : Λευκό, Άσπρο
Κουκε : Κόκκινο

Ζεζε : Μαύρο
Ρίμτε : Κίτρινο

Λουλε : Άνθος, Λουλούδι
Γκορυτσά, γκορτσά : Άγρια αχλαδιά

Εα κτου : Έλα εδώ
Σκόν γκα κτου : Φύγε από εδώ

Ντελιέτ : Πρόβατα
Δίτε : Κατσίκια

Γκιόσα : Προβατίνα
Ντόσα : Γουρούνα

Λιόπε : Αγελάδα
(> Λιόπεσι)
Πούλε : Κοτόπουλο
(> polo ιταλικά)

Λεπούρ : Λαγός
(> κελεπούρι)
Γκιέλι : Κόκκορας

Καρκαλέτσι : Ακρίδα
Μελιγκόνα : Μυρμήγκι (< μυρμηδών ομηρικό)

Αρβανίτικα επώνυμα:




 
Read More »
Αρβανίτες: Η Ιστορία και η Γλώσσα τους - Ποιές είναι οι αρβανίτικες λέξεις χρησιμοποιούμε και σήμερα... Αρβανίτες: Η Ιστορία και η Γλώσσα τους - Ποιές είναι οι αρβανίτικες λέξεις χρησιμοποιούμε και σήμερα... Reviewed by thespro.gr on Τρίτη, Δεκεμβρίου 26, 2017 Rating: 5
Blog Pop-ups

Σελίδες

Από το Blogger.