Είκοσι χρόνια «φαγούρα» για το εμπορευματικό Ηγουμενίτσας
thespro.gr
Τρίτη, Μαΐου 26, 2015
Είκοσι χρόνια «φαγούρα» για το εμπορευματικό Ηγουμενίτσας
Μπορεί το ελληνικό δημόσιο να πλήρωσε περί τα 6 δισ. ευρώ για την κατασκευή της Εγνατίας Οδού, αλλά εδώ και 20 χρόνια δεν έχει καταφέρει να προχωρήσει το εμπορευματικό κέντρο της Ηγουμενίτσας που θα ενισχύσει το ρόλο του οδικού άξονα και θα πολλαπλασιάσει τα οφέλη για την οικονομία.
Μάλιστα, ενώ πρό εβδομάδων ολοκληρώθηκε, από τον Οργανισμό Λιμένος Ηγουμενίτσας (ΟΛΗΓ), ο... τρίτος γύρος μελετών για το εμπορευματικό κέντρο, φούντωσαν και πάλι οι τοπικές διαμάχες στη Θεσπρωτία για τη χωροθέτησή του. Τα τελευταία χρόνια, το εμπορευματικό κέντρο έχει αλλάξει θέση τρεις φορές, χωρίς μέχρι στιγμής να έχει επέλθει συμφωνία μεταξύ των τοπικών αρχών για την περιοχή όπου θα κατασκευαστεί!
Το έργο θα κατασκευαστεί με βάση το διχωρικό σύστημα, όπου η αποθήκευση, η διαλογή και η διαχείριση των προϊόντων πραγματοποιείται στο εμπορευματικό κέντρο στη θέση που θα επιλεγεί ως ο κύριος πόλος, ενώ η εξυπηρέτηση των ασυνόδευτων φορτίων και η προσωρινή εναπόθεση θα γίνεται εντός της λιμενικής ζώνης της Ηγουμενίτσας. Μελέτες έχουν γίνει από διάφορους τοπικούς φορείς, με τελευταίο τον ΟΛΗΓ στο πλαίσιο ευρωπαϊκού προγράμματος.
Οι συγκεκριμένες μελέτες φαίνεται πως οδηγούν στο συμπέρασμα χωροθέτησης του εμπορευματικού κέντρου στη θέση Γκρίκα του δήμου Σουλίου. Πρόκειται για έκταση 300 στρεμμάτων εντός του βιομηχανικού πάρκου Θεσπρωτίας που βρίσκεται 17 χιλιόμετρα από την Ηγουμενίτσα και απέχει περίπου 7 χιλιόμετρα από το σχεδιαζόμενο σιδηροδρομικό άξονα Καλαμπάκα - Ιωάννινα - Ηγουμενίτσα. Ηδη το δημοτικό συμβούλιο της Ηγουμενίτσας αντιδρά στη συγκεκριμένη επιλογή με το επιχείρημα πως "το εμπορευματικό πρέπει να γίνει στα όρια του Δήμου Ηγουμενίτσας ως αντίβαρο για την επιβάρυνση του περιβάλλοντος στην πόλη από τη λειτουργία του λιμανιού".
Το Euro2day.gr επιχείρησε να μιλήσει με τους μελετητές του έργου, τις εταιρείες ΑΔΚ και Redeplan, χωρίς να καταστεί εφικτό. Ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλους του Οργανισμού Λιμένος Ηγουμενίτσας (ΟΛΗΓ) Βασίλειος Διαμάντης, σε γραπτή απάντηση, υποστηρίζει ότι "το Εμπορευματικό Κέντρο Θεσπρωτίας ως διεκδίκηση της θεσπρωτικής κοινωνίας απασχολεί την κοινή γνώμη και τους φορείς της περιοχής εδώ και χρόνια".
Επισημαίνει, όμως, πως είναι η πρώτη φορά που γίνονται σχετικές μελέτες από τον ΟΛΗΓ. "Σε επίπεδο μελετών όμως, ο φορέας μας ενέταξε τις μελέτες του έργου σε χρηματοδοτικό πρόγραμμα (Διευρωπαϊκά Δίκτυα Μεταφορών) το 2013, εντός του οποίου ανατέθηκε - με διεθνή διαγωνισμό - και η προκαταρκτική μελέτη / μελέτη σκοπιμότητας του έργου. Από τη μελέτη αυτή προέκυψαν διάφορες προτεινόμενες θέσεις, οι οποίες ακολούθως εξετάστηκαν στο στάδιο των οριστικών μελετών".
Οπως λέει ο κ. Διαμάντης, "οι σχετικές οριστικές μελέτες δημοπρατήθηκαν με διεθνείς διαγωνισμούς το καλοκαίρι του 2014, με καταληκτική ημερομηνία παράδοσης την 31η/12/2014. Ακολούθως η υπηρεσία μας, τους πρώτους μήνες του 2015, προχώρησε στην οριστική παραλαβή των ως άνω μελετών και στην υποβολή του -ωρίμου πλέον - έργου για χρηματοδότηση από το CEF 2014-2020 (σ.σ. Connection Europe Facility, τμήμα του χρηματοδοτικού εργαλείου της Ε.Ε. για επενδύσεις σε υποδομές)".
Συνεπώς, σύμφωνα με τον επικεφαλής του οργανισμού, "σε ό,τι αφορά την ΟΛΗΓ Α.Ε., δεν υπήρξαν προηγούμενες χωροθετήσεις, αναβολές ή καθυστερήσεις. Το έργο της εκπόνησης των μελετών, ολοκληρώθηκε σε λιγότερο από δύο χρόνια από την εξασφάλιση της χρηματοδότησής του. Η υπηρεσία μας δεν είναι σε θέση να γνωρίζει ανάλογες προσπάθειες που έχουν γίνει από άλλους φορείς της περιοχής για σχετικό ή παρόμοιο έργο και τους λόγους για τους οποίους αυτές δεν ευοδώθηκαν".
Δεν ρωτήσαμε, πάντως, τον κ. Διαμάντη για τις επιθέσεις που δέχεται από τη δημοτική αρχή, με αφορμή τις μελέτες για το εμπορευματικό κέντρο. Η υπόθεση του εμπορευματικού φαίνεται, όμως, πως μπαίνει σε νέο στάδιο αντιπαράθεσης, στο οποίο εμπλέκονται δήμοι, η λιμενική αρχή (που ελέγχεται από το Ταμείο Ιδιωτικοποιήσεων), και άλλοι τοπικοί παράγοντες.
Μεγάλη αύξηση εσόδων και κερδών για τον ΟΛΗΓ
Χαρακτηριστικά των σημαντικών περιθωρίων ανάπτυξης του λιμανιού της Ηγουμενίτσας είναι τα αποτελέσματα που παρουσίασε το 2014 ο ΟΛΗΓ με τα έσοδα στα 6,6 εκατ. ευρώ (αύξηση 40% έναντι του 2013, τη μεγαλύτερη μεταξύ των μεγάλων λιμένων της χώρας) και κέρδη προ φόρων 5,1 εκατ. ευρώ (επίσης τα μεγαλύτερα μεταξύ των λιμανιών που ελέγχονται από το ΤΑΙΠΕΔ).
Χαρακτηριστικά των σημαντικών περιθωρίων ανάπτυξης του λιμανιού της Ηγουμενίτσας είναι τα αποτελέσματα που παρουσίασε το 2014 ο ΟΛΗΓ με τα έσοδα στα 6,6 εκατ. ευρώ (αύξηση 40% έναντι του 2013, τη μεγαλύτερη μεταξύ των μεγάλων λιμένων της χώρας) και κέρδη προ φόρων 5,1 εκατ. ευρώ (επίσης τα μεγαλύτερα μεταξύ των λιμανιών που ελέγχονται από το ΤΑΙΠΕΔ).
Είκοσι χρόνια «φαγούρα» για το εμπορευματικό Ηγουμενίτσας
Reviewed by thespro.gr
on
Τρίτη, Μαΐου 26, 2015
Rating: