Η τελική τιμή του πετρελαίου θέρμανσης | Από σήμερα η διάθεσή του

Τρίτη, Οκτωβρίου 15, 2024
Η τελική τιμή του πετρελαίου θέρμανσης | Από σήμερα η διάθεσή του


Στο χαμηλότερο επίπεδο από το 2022 αναμένεται η τιμή εκκίνησης του πετρελαίου θέρμανσης αύριο 15 Οκτωβρίου, σύμφωνα με τις τελευταίες εκτιμήσεις της αγοράς.
Η μέση τιμή στην Αττική αναμένεται να διαμορφωθεί στο 1,15-1,17 ευρώ το λίτρο με κλιμάκωση προς τα πάνω στην περιφέρεια και τα νησιά λόγω μεταφορικών.
Πέρυσι -σύμφωνα με τα στοιχεία του Παρατηρητηρίου Τιμών του Υπουργείου Ανάπτυξης- ο πανελλαδικός μέσος όρος της τιμής του πετρελαίου θέρμανσης στην έναρξη της περιόδου ήταν 1,425 ευρώ το λίτρο (στην Αττική 1,4 ευρώ) και το 2022 διαμορφώθηκε αντίστοιχα πανελλαδικά στο 1,409 ευρώ και στην Αττική στο 1,379 ευρώ.
Πηγές της αγοράς ανέφεραν ότι τα στοιχεία των καταναλώσεων τον Απρίλιο, στη λήξη της περιόδου θέρμανσης, δείχνουν ότι η πλειονότητα των καταναλωτών δεν έχει αποθηκεύσει πετρέλαιο για τον επόμενο χειμώνα.
Οι ίδιοι εκτιμούν ότι παρά το γεγονός πως ο καιρός ακόμα δεν επιβάλλει την αγορά πετρελαίου, όσοι εκτιμούν ότι υπάρχει κίνδυνος ανόδου των διεθνών τιμών θα σπεύσουν για παραγγελίες.
Η Shell ανακοίνωσε σήμερα ότι από 15/10 έως 31/11 όσοι καταναλωτές αγοράσουν πετρέλαιο θέρμανσης αξίας πάνω από 500 ευρώ με κάρτες yellow της Τράπεζας Πειραιώς, έχουν κέρδος 6% με πιστωτική κάρτα ή προπληρωμένη και 3% με χρεωστική και επιπλέον bonus με δωροεπιταγές yellow για αγορές καυσίμων κίνησης Shell.
Επίσης, όσοι καταναλωτές επιλέξουν την Τράπεζα Πειραιώς ή κάνουν συναλλαγές με το πρόγραμμα go4more της Εθνικής Τράπεζας, έχουν όφελος 2% με πιστωτική κάρτα και 1% με χρεωστική. Ενώ όσοι επιλέξουν συναλλαγές με κάρτες Energy Mastercard της Alpha Bank, θα δουν κέρδος 3%.
Η AVIN σε συνεργασία με την Εθνική Τράπεζα και το πρόγραμμα επιβράβευσης Go For More προσφέρουν κέρδος 6% σε Go For More πόντους για αγορές με τις πιστωτικές κάρτες και 3% για αγορές με χρεωστικές κάρτες της Εθνικής Τράπεζας.
Read More »
Η τελική τιμή του πετρελαίου θέρμανσης | Από σήμερα η διάθεσή του Η τελική τιμή του πετρελαίου θέρμανσης | Από σήμερα η διάθεσή του Reviewed by thespro.gr on Τρίτη, Οκτωβρίου 15, 2024 Rating: 5

Πρόστιμο 1.406,25€ σε ημεδαπό στο Τρικόρυφο από την Πυροσβεστική

Τρίτη, Οκτωβρίου 15, 2024
Πρόστιμο 1.406,25€ σε ημεδαπό στο Τρικόρυφο από την Πυροσβεστική


Εχτές Δευτέρα 14 Οκτωβρίου 2024 επιβλήθηκε, από ανακριτικούς υπαλλήλους της ΔΙ.Π.Υ.Ν. Θεσπρωτίας, διοικητικό πρόστιμο ύψους 1.406,25€ σε ημεδαπό, ο οποίος εντοπίστηκε στο Τρικόρυφο Δήμου Φιλιατών να έχει βάλει φωτιά σε ξηρά χόρτα και υπολείμματα καλλιεργειών έξω από σταβλική εγκατάσταση, παρά τις απαγορεύσεις που θέτει η 9/2024 Πυροσβεστική Διάταξη.
Read More »
Πρόστιμο 1.406,25€ σε ημεδαπό στο Τρικόρυφο από την Πυροσβεστική Πρόστιμο 1.406,25€ σε ημεδαπό στο Τρικόρυφο από την Πυροσβεστική Reviewed by thespro.gr on Τρίτη, Οκτωβρίου 15, 2024 Rating: 5

«Καμπάνες» έως 2.500 ευρώ για εκπρόθεσμες βεβαιώσεις αποδοχών – Οι ρυθμίσεις του νέου φορολογικού ν/σ

Τρίτη, Οκτωβρίου 15, 2024

«Καμπάνες» έως 2.500 ευρώ για εκπρόθεσμες βεβαιώσεις αποδοχών – Οι ρυθμίσεις του νέου φορολογικού ν/σ


«Καμπάνες» έως 2.500 ευρώ για εκπρόθεσμες βεβαιώσεις αποδοχών – Οι ρυθμίσεις του νέου φορολογικού ν/σ

Τσουχτερά πρόστιμα έως και 2.500 ευρώ θα επιβάλλονται στις επιχειρήσεις και τους φορείς που καθυστερούν την έκδοση των στοιχείων με τις βεβαιώσεις αποδοχών, στο πλαίσιο των αλλαγών που θεσμοθετεί η κυβέρνηση για το χρόνο υποβολής των φορολογικών δηλώσεων και τις εκπτώσεις στην εξόφληση του φόρου εισοδήματος.

Οι ημερομηνίες υποβολής των δηλώσεων θα είναι πλέον σταθερές, χωρίς παρατάσεις, ενώ η έγκαιρη εξόφληση του φόρου θα φέρνει εκπτώσεις έως και 4%.

Οι νέες ρυθμίσεις πρόκειται να παρουσιαστούν σήμερα από τον υπουργό Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών Κωστή Χατζηδάκη και σ’ αυτές θα ενσωματωθεί και το ειδικό αφορολόγητο στα φιλοδωρήματα, το οποίο θα ανέρχεται έως το 30% του ονομαστικού μισθού με «οροφή» τα 300 ευρώ το μήνα ή 3.600 ευρώ το χρόνο.

Ειδικότερα το προωθούμενο φορολογικό νομοσχέδιο, μεταξύ των άλλων, προβλέπει:

Κλιμακωτή αύξηση της έκπτωσης για γρήγορη και εφάπαξ εξόφληση φόρου εισοδήματος με κριτήριο το διάστημα της πρόωρης αποπληρωμής πριν από την καταληκτική ημερομηνία.

Σύμφωνα με το βασικό σενάριο, το «μπόνους» ανέρχεται σε:

4% αν η δήλωση υποβληθεί 3 μήνες πριν από την εκπνοή της προθεσμίας και πληρωθεί εφάπαξ ο φόρος που αναλογεί,
3% αν η διαδικασία γίνει 2 μήνες πριν την λήξη προθεσμίας,
2% αν η υποβολή και πληρωμή γίνει στο μήνα εκπνοής.

Το εναλλακτικό σχέδιο προβλέπει δύο συντελεστές:
4% αν η φορολογική δήλωση υποβληθεί μέχρι τέλος Μαΐου και ο φόρος εισοδήματος πληρωθεί εφάπαξ, και:
2% αν η υποβολή και πληρωμή γίνει Ιούνιο – Ιούλιο.

Το ισχύον καθεστώς προβλέπει έκπτωση 3% επί του συνολικού ποσού του φόρου εφόσον εξοφληθεί έως τις 31 Ιουλίου οπότε και λήγει η προθεσμία καταβολής της πρώτης δόσης. Τα νέα οικονομικά κίνητρα για την εφάπαξ αποπληρωμή του φόρου εισοδήματος, θα τεθούν σε ισχύ από το 2025.

Την καθιέρωση συγκεκριμένου χρονοδιαγράμματος για την υποβολή των φορολογικών δηλώσεων με σταθερές ημερομηνίες έναρξης και λήξης που θα βάλουν οριστικό τέλος στις παρατάσεις. Σύμφωνα με πληροφορίες η ηλεκτρονική πύλη για τις δηλώσεις θα ανοίγει 1η Μαρτίου και θα κλείνει στις 30 Ιουνίου με αποτέλεσμα οι 6,6 εκατ. φορολογούμενοι να έχουν στην διάθεση τους ένα τετράμηνο για την υποβολή. Οι ημερομηνίες θα είναι κλειδωμένες και δεν θα γίνονται …λάστιχο.

Πρόστιμα έως 2.500 ευρώ σε επιχειρήσεις, οργανισμούς και φορείς του δημοσίου που καθυστερούν την έκδοση των απαραίτητων βεβαιώσεων αποδοχών μπλοκάροντας την διαδικασία.

Τη θέσπιση ειδικού αφορολόγητου στα φιλοδωρήματα έως το 30% του ονομαστικού μισθού. Ποσά μεγαλύτερα του ορίου θα λογίζονται ως πρόσθετη αμοιβή, οπότε θα φορολογούνται και θα υπόκεινται σε ασφαλιστικές κρατήσεις. Το επικρατέστερο σενάριο προβλέπει μηνιαίο αφορολόγητο μέχρι του ποσού των 300 ευρώ ή 3.600 ευρώ το χρόνο. Το μέτρο θα ισχύσει αναδρομικά από την 1η Ιανουαρίου 2024.

Την κατάργηση του Τέλους Επιτηδεύματος για 25.000 μισθωτούς με «μπλοκάκι» με αποτέλεσμα το εκκαθαριστικό της Εφορίας να καθίσταται ελαφρύτερο κατά 400 – 500 ευρώ από το 2025 καθώς το μέτρο θα ισχύσει από τα φετινά εισοδήματα.
Read More »
«Καμπάνες» έως 2.500 ευρώ για εκπρόθεσμες βεβαιώσεις αποδοχών – Οι ρυθμίσεις του νέου φορολογικού ν/σ «Καμπάνες» έως 2.500 ευρώ για εκπρόθεσμες βεβαιώσεις αποδοχών – Οι ρυθμίσεις του νέου φορολογικού ν/σ Reviewed by thespro.gr on Τρίτη, Οκτωβρίου 15, 2024 Rating: 5

Απεργούν νηπιαγωγοί και δάσκαλοι στις 23 Οκτωβρίου

Τρίτη, Οκτωβρίου 15, 2024

Απεργούν νηπιαγωγοί και δάσκαλοι στις 23 Οκτωβρίου


Νηπιαγωγοί και δάσκαλοι καλούνται σε 24ωρη απεργία, από τη Διδασκαλική Ομοσπονδία Ελλάδος (ΔΟΕ), για τις 23 Οκτωβρίου 2024.
Στην ανακοίνωσή της, η ΔΟΕ καλεί, πιο συγκεκριμένα, τους Συλλόγους Εκπαιδευτικών της Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης, σε συγκέντρωση στα Προπύλαια Αθηνών την 23η του μήνα και ώρα 12:00.
Οι ουσιαστικές αυξήσεις στους μισθούς των εκπαιδευτικών, η κατάργηση της αξιολόγησης, η αντίθεση στις συμπτύξεις τμημάτων και η λήψη μέτρων για την ασφάλεια των σχολείων με κρατική χρηματοδότηση «στο ύψος των πραγματικών αναγκών», βρίσκονται στο επίκεντρο των διεκδικήσεων του κλάδου.
«Απέναντι στην οξυμμένη επίθεση της κυβέρνησης της ΝΔ και του Υ.ΠΑΙ.Θ.Α. προτάσσουμε την οργάνωση του αγώνα μας για την ικανοποίηση των μορφωτικών δικαιωμάτων των μαθητών μας, το έργο και την καθημερινότητα των εκπαιδευτικών», αναφέρεται στην ανακοίνωση της ΔΟΕ.
Read More »
Απεργούν νηπιαγωγοί και δάσκαλοι στις 23 Οκτωβρίου Απεργούν νηπιαγωγοί και δάσκαλοι στις 23 Οκτωβρίου Reviewed by thespro.gr on Τρίτη, Οκτωβρίου 15, 2024 Rating: 5

Η Κονωνία των Ηπειρωτών για τη Βόρεια είσοδο Ηγουμενίτσας

Τρίτη, Οκτωβρίου 15, 2024

Η Κονωνία των Ηπειρωτών για τη Βόρεια είσοδο Ηγουμενίτσας

Πληροφορούμαστε από τα μέσα και συγκεκριμένα από την ανακοίνωση του κ. Γιόγιακα, Βουλευτή Θεσπρωτίας, ότι δρομολογείται λύση για την ολοκλήρωση της κατασκευής της Βόρειας εισόδου Ηγουμενίτσας, μετά από έκτακτη συνάντηση των εμπλεκομένων στο γραφείου του κ. Περιφερειάρχη εχθές.
Είμαστε ιδιαίτερα χαρούμενοι ως Παράταξη, αλλά κυρίως ως ενεργοί πολίτες, ότι οι παρεμβάσεις μας (μέσω και της επερώτησής μας που κατατέθηκε για το θέμα στο Περιφερειακό Συμβούλιο) οδηγούν σε ουσιαστικό αποτέλεσμα, αναγκάζοντας την Περιφερειακή Αρχή και προ της συνεδρίασης του Συμβουλίου να αναζητήσει εσπευσμένα συμβιβαστική λύση. Όταν ο έλεγχος από την Αντιπολίτευση ασκείται με συντεταγμένο τρόπο, χωρίς φωνασκίες, με ουσιαστικά επιχειρήματα και θέσεις, νομοτελειακά το τέλος της διαδρομής είναι το επιθυμητό για τους πολίτες.

Από τη συγκεκριμένη διαδικασία και τη διαχείριση του θέματος από την Περιφερειακή Αρχή, μας μένει η πικρία ότι η επίλυση σε μείζονα θέματα όφειλε να είναι αυτονόητη και να μην απαιτείται κάθε φορά να «γυρίζει η Γη ανάποδα». Επίσης δεν θα πρέπει να ξεχνάμε ότι το Περιφερειακό Συμβούλιο είναι το ανώτατο πολιτικό όργανο της Περιφέρειας και επομένως η συζήτηση των κρίσιμων θεμάτων στις συνεδριάσεις του όφειλε να είναι επίσης αυτονόητη, διαφορετικά οδηγείται στην απαξίωση.

Τέλος, ευελπιστούμε ότι η παρουσία του βουλευτή της Π.Ε. Θεσπρωτίας κρίθηκε απαραίτητη στη συνάντηση αυτή για να ενημερώσει για πιθανή κυβερνητική συνδρομή στην οικονομική επίλυση ενός εθνικής σημασίας έργου. Διαφορετικά, θα έχει κλείσει μια «λακούβα» και θα έχει ανοίξει μια άλλη.

Read More »
Η Κονωνία των Ηπειρωτών για τη Βόρεια είσοδο Ηγουμενίτσας Η Κονωνία των Ηπειρωτών για τη Βόρεια είσοδο Ηγουμενίτσας Reviewed by thespro.gr on Τρίτη, Οκτωβρίου 15, 2024 Rating: 5

Βόρεια Είσοδος: Δεν μπορεί να γίνει συζήτηση… γιατί έχει συζητηθεί…

Τρίτη, Οκτωβρίου 15, 2024

Βόρεια Είσοδος: Δεν μπορεί να γίνει συζήτηση… γιατί έχει συζητηθεί…


Η Πρόεδρος του Περιφερειακού Συμβουλίου, Σταυρούλα Μπραΐμη-Μπότση, αιτιολόγησε την απόφασή της να αποκλείσει δύο επερωτήσεις από την επικείμενη συνεδρίαση του Συμβουλίου.
Οι επερωτήσεις, από την παράταξη «Κοινό των Ηπειρωτών», αφορούσαν στις απευθείας αναθέσεις και στη διακοπή εργασιών στην είσοδο της Ηγουμενίτσας.
Η Πρόεδρος επικαλέστηκε ότι το θέμα της Ηγουμενίτσας έχει ήδη συζητηθεί και ότι για τις απευθείας αναθέσεις υπάρχει εν εξελίξει δικαστική έρευνα.

Αναλυτικά στην ανακοίνωση αναφέρεται:

1. Η διαδικασία έκδοσης της πρόσκλησης του Περιφερειακού Συμβουλίου είναι πάντα η ίδια και δεν υπήρξε καμία απολύτως διαφοροποίηση και για τη συνεδρίαση της 17ης Οκτωβρίου.

2. Σύμφωνα με τον κανονισμό λειτουργίας του Περιφερειακού Συμβουλίου, οι επερωτήσεις για να περιληφθούν στην Ημερήσια Διάταξη, θα πρέπει να έχουν κατατεθεί τουλάχιστον οκτώ ημέρες πριν την ημερομηνία συνεδρίασης του Σώματος. Μέχρι σήμερα όλες οι επερωτήσεις που έχουν κατατεθεί, ακόμη και όσες ήταν εκτός αρμοδιότητας της Περιφέρειας, έχουν συζητηθεί. Ευνόητο είναι ότι σε επόμενη συνεδρίαση θα συζητηθούν και οι εκκρεμείς επερωτήσεις.

3. Στη Γραμματεία του Περιφερειακού Συμβουλίου κατατέθηκαν δύο επερωτήσεις από την παράταξη «Κοινό των Ηπειρωτών». Η πρώτη για το οδικό έργο της εισόδου Ηγουμενίτσας (με ημερομηνία 9 Οκτωβρίου) και η δεύτερη για τις αναθέσεις (με ημερομηνία 10 Οκτωβρίου). Και οι δύο ήταν οριακά εκπρόθεσμες, οι λόγοι όμως για τους οποίους δεν εντάχθηκαν στην Ημερήσια Διάταξη της Πέμπτης 17 Οκτωβρίου ήταν ουσιαστικοί και συγκεκριμένα:
· για την είσοδο της Ηγουμενίτσας έχει γίνει ήδη συζήτηση στο Περιφερειακό Συμβούλιο κατά τη διαδικασία Λογοδοσίας της Περιφερειακής Αρχής, ενώ όπως εξηγήθηκε στον επικεφαλής της παράταξης, υπάρχει σε εξέλιξη διαδικασία, για την οποία μπορεί να υπάρξει ενημέρωση στο Περιφερειακό Συμβούλιο, χωρίς την προϋπόθεση να περιλαμβάνεται στην Ημερήσια Διάταξη επερώτηση.
· Για το ζήτημα των αναθέσεων η συζήτηση δεν μπορεί να γίνει προς το παρόν, καθώς την τρέχουσα περίοδο βρίσκεται σε εξέλιξη προκαταρκτική εξέταση στη Δικαιοσύνη.

4. Χθες (Δευτέρα 14 Οκτωβρίου) κατατέθηκε στη Γραμματεία του Περιφερειακού Συμβουλίου και επερώτηση της παράταξης «Ήπειρος ‘Ολον- Τόπος να ζεις» με θέμα τις απευθείας αναθέσεις.

5. Εκτός των όσων προαναφέρθηκαν δεν έχει κατατεθεί άλλη επερώτηση προς συζήτηση.
Read More »
Βόρεια Είσοδος: Δεν μπορεί να γίνει συζήτηση… γιατί έχει συζητηθεί… Βόρεια Είσοδος: Δεν μπορεί να γίνει συζήτηση… γιατί έχει συζητηθεί… Reviewed by thespro.gr on Τρίτη, Οκτωβρίου 15, 2024 Rating: 5

Αγνοούνται τα καταδυτικά πάρκα..

Τρίτη, Οκτωβρίου 15, 2024

Αγνοούνται τα καταδυτικά πάρκα..


Τρία καταδυτικά πάρκα σχεδιάζονταν στην Περιφέρεια Ηπείρου.. Στα Σύβοτα, την Πάργα και την Πρέβεζα.
Η προσπάθεια είχε ξεκινήσει το 2016 και η τελευταία δημόσια ανακοίνωση είχε γίνει το καλοκαίρι του 2023.
Τότε ήταν σε διαδικασία αδειοδότησης τα καταδυτικά πάρκα στην Πάργα και τα Σύβοτα.. Από τότε αδειοδοτήθηκαν άλλα, ανά την Ελλάδα, με την διαφορά ότι για αυτά της Ηπείρου δεν ακούστηκε το παραμικρό.

Το επόμενο βήμα παραμένει μετέωρο..
Read More »
Αγνοούνται τα καταδυτικά πάρκα.. Αγνοούνται τα καταδυτικά πάρκα.. Reviewed by thespro.gr on Τρίτη, Οκτωβρίου 15, 2024 Rating: 5

ΓΕΦΥΡΩΝΟΝΤΑΣ ΤΟ 1931 ΤΟΝ ΚΑΛΑΜΑ ΣΤΗ ΒΡΥΣΕΛΛΑ

Τρίτη, Οκτωβρίου 15, 2024
 ΓΕΦΥΡΩΝΟΝΤΑΣ ΤΟ 1931 ΤΟΝ ΚΑΛΑΜΑ ΣΤΗ ΒΡΥΣΕΛΛΑ 


Η ιταλική γέφυρα ARCHIVIO STORICO LUCE ΚΩΔ. RG00007035.


Στη θέση που σήμερα βρίσκεται η τσιμεντένια γέφυρα του Καλαμά κάτω από τη Βρυσέλλα, βρισκόταν κάποτε και εξυπηρετούσε τους ταξιδιώτες μια περαταριά (στα αρβανίτικα «λούντρα»). Η κατασκευή αυτή είχε αντικαταστήσει την απλή θαλασσινή βάρκα που την γέμιζαν με άμμο και την χρησιμοποιούσαν για το πέρασμα του ποταμού.
Ήταν η περαταριά μια ξύλινη κατασκευή με επίπεδη καρίνα, ώστε να είναι δύσκολη η ανατροπή της. Στην πλώρη έφερε έναν ξύλινο στύλο, ο οποίος συνδέονταν με τροχαλία με ένα σχοινί το οποίο ήταν τεντωμένο σε δέντρα ή στύλους στις δυο όχθες ώστε να μην παρασυρθεί από το ρεύμα η σχεδία και ταυτόχρονα να διευκολύνεται η κίνησή της κάθετα στα νερά του ποταμού. Μπορούσε να εξυπηρετήσει ανθρώπους και φορτηγά ζώα και αργότερα, όταν η κατασκευή της τυποποιήθηκε μπορούσε να μεταφέρει και μικρά αυτοκίνητα από τη μια όχθη στην άλλη. Ο αρχιφωτογράφος του σουλτάνου Αβδούλ Χαμίτ, Αλή Σαμή Βέη, φωτογράφησε πριν τον πόλεμο ένα τέτοιο αμάξι πάνω στην περαταριά της Βρυσέλλας.
Ξύλινες περαταριές στον Καλαμά, υπήρχαν στη Μενίνα ( μια στο Ματζάρι και μια πιο πάνω από το Παλιογέφυρο στη θέση περίπου της σημερινής τσιμεντογέφυρας) και στη Βροσύνα. Μαζί με τις περαταριές χρησιμοποιούνταν το πιο απλό σύστημα της «καλάθας» σε όλο το μήκος του Καλαμά.
Πριν εγκατασταθεί η τυποποιημένη περαταριά στη Βρυσέλλα, χρησιμοποιούνταν για το σκοπό αυτό μια απλή σχεδία η οποία εγκυμονούσε κινδύνους και οι ταξιδιώτες κινδύνευαν.
Η πρώτη αναφορά για την κατασκευή του πορθμείου στη Βρυσέλα γίνεται από τη Γενική Διοίκηση Ηπείρου προς το Ειδικό Ταμείο Επαρχιακής Οδοποιίας, το Μάη του 1931. Η περάτωση της κατασκευής έγινε τον Σεπτέμβρη του 1931 "Αποπερατώθη πρό τριημέρου η από τινος αρξαμένη κατασκευή πορθμείου υπό του δημοσίου επί του Καλαμά παρά την κοινότητα Βρυσέλλας και ήρξατο η λειτουργία του κατά τρόπον άνετον και άνευ πληρωμής δια τον πληθυσμόν".
Την περαταριά της Βρυσέλλας στην αρχή εκμεταλεύονταν ο Βασίλης Τσόγκας από τη Σαγιάδα έχοντας σαν βοηθό το Νικόλα Κόρο Σαγιαδινό επίσης. 

Ο Νικόλαος Κόρος 100 χρονών σήμερα, διηγείται ότι η οδήγηση της περαταριάς ήταν εύκολη, γιατί κινούταν με το ρεύμα. Έμεναν σε ένα σπίτι με δυο δωμάτια, το οποίο το ένα το χρησιμοποιούσαν ως κουζίνα και το άλλο ως κρεβατοκάμαρα. Επειδή εργαζόταν στην ερημιά είχαν το δικαίωμα οπλοφορίας (ένα τυφέκιο "μαρτίνι"). Αργότερα μετά το θάνατο του Αλεξίου από φυματίωση, την περαταριά ανέλαβε πάλι Σαγιαδινός, ο αγωγιάτης Βασίλης Τσάμης.
Το όνειρο των κατοίκων της περιοχής ήταν να κατασκευαστεί μόνιμη γέφυρα πάνω στο ποτάμι. Μάλιστα τον Απρίλιο του 1931 η εφημερίδα "ΘΕΣΠΡΩΤΙΑ" ανακοίνωσε υπό τον τίτλο ΓΕΦΥΡΑ ΕΠΙ ΤΟΥ ΚΑΛΑΜΑ, ότι "Το ταμείον Επαρχ. Οδοποιΐας διέθεσεν εις τον προϋπολογισμόν του 1931-32 πίστωσιν 500.000δρ. δι' εκτέλεσιν έργων μεμονωμένων συγκοινωνίας επί επαρχιακών οδών μεταξύ των οποίων συμπεριλαμβάνεται και η κατασκευή γεφύρας επί του Καλαμά και παρά την Κοινότητα Βρυσέλας". 
Ήθελαν να ενώσουν το Φιλιάτι με το δρόμο που οδηγούσε από τα Γιάννενα στην Ηγουμενίτσα, αλλά ο γερουσιαστής Ιωαννίνων Πέτρος Μπέμπης χαρακτήρισε την κατασκευή ως "... εντεχνικόν έργον δυσυπερβλήτων δυσχερειών και κολοσσιαίας δαπάνης, είναι η απαιτηθησομένη γέφυρα εις το σημείον αυτό του Καλαμά..."
Στις αρχές Ιούλη του 1932 τα νερά του ποταμού έπεσαν τόσο πολύ, ώστε η Γενική Διοίκηση εξουσιοδότησε τον Έπαρχο να κατασκευάσει "ειδική διάβαση" ώστε να μπορούν να περνάνε τα ζώα.
Ο Σπύρος Μελετζής φωτογράφισε στα 1937 την περαταριά. 
Στη δεξιά όχθη του ποταμού υπήρχε στρατιωτικό φυλάκιο το οποίο διακρίνεται σε μια από τις φωτογραφίες.
To Μάρτη του 1936 το καινούριο πορθμείο το οποίο είχε στοιχίσει 60.000 δραχμές έπαψε να λειτουργεί για μια δαπάνη (ένα καρούλι) 200 δραχμών. Οι οδοιπόροι έπρεπε να περάσουν από το ιδιωτικό πορθμείο που λειτουργούσε παράλληλα (ή λειτούργησε για την περίσταση) και το οποίο φαίνεται ότι ήταν μια απλή βάρκα.
Ο Καλαμάς δημιουργούσε συνεχώς προβλήματα και το Δεκέμβρη του 1937 σε μια κατεβασιά του έκοψε το συρματόσχοινο, αναγκάζοντας τον Β. Τσάμη να κατασκευάσει αυτοσχέδιο μπαρκί (βάρκα) για να μπορέσει να το ξαναφτιάξει.
Τη νύχτα της 28ης Οκτωβρίου 1940, μετά την ιταλική επίθεση, τα ελληνικά τμήματα της προκάλυψης οπισθοχωρώντας, πέρασαν τον Καλαμά από την περαταριά της Βρυσέλας. Για το λόγο αυτό, τιμήθηκε με παράσημο ο ηρωικός περατάρης Βασίλης Τσάμης. "...Τα αγωνιζόμενα επί του άξονος Παράβρυσον [Πλαίσιο] -Φιλιάτες, τμήματα της προκαλύψεως συγκείμενα εκ δύο λόχων πεζικού, μαχόμενα επιβραδυντικώς κατά τον άξονα της συμπτύξεώς των, φθάνουσι την νύκτα της 28ης Οκτωβρίου νοτίως του ποταμού Καλαμά, διαπεραιωθέντα δια του πορθμείου Βρυσέλας..."
Το Νοέμβρη του 1940 οι Ιταλοί, εγκατέστησαν μια πρόχειρη γέφυρα για να περάσουν τα τμήματά τους απέναντι. Από το ημερολόγιο του Φερναντο Καμπιόνε διαβάζουμε: "3 Νοεμβρίου 1940...Στην επιστροφή συναντούμε μεταγωγικά -τριακόσια και πλέον ζώα- και ένα τμήμα ανδρών του μηχανικού με γεφυρόσκαλα. Την νύχτα θα την μεταφέρουν στα χέρια ως τον ποταμό (τον Καλαμά), μολονότι είναι βαρυτάτη. 4 Νοεμβρίου. Συρρέουν προς τον ποταμό (τον Καλαμά) πολυάριθμα φορτηγά αυτοκίνητα, γεμάτα υλικό...Έρχεται επίτηδες από τα Τίρανα ο Στρατηγός -Διοικητής του Μηχανικού για να επιστατήση στην ζεύξι του ποταμού με γεφυρόσκαφα, όταν θα συντελεσθή η διάβασίς του..." 
"...Η ΠΡΟΧΕΙΡΗ ΓΕΦΥΡΑ... Άνδρες του πεζικού και του μηχανικού προσπαθούν να περάσουν τον ποταμό, για να στερεώσουν στην απέναντι όχθη ένα καλώδιο και να σχηματίσουν μια πρόχειρη γέφυρα. Ελπίζεται να το κατορθώσουν πριν βραδυάσει...Κατά τις 4 το απόγευμα ένα τηλεφώνημα μας πληροφορεί ότι οι πεζοί, ύστερα από διάφορες εναλλαγές του αγώνος και αφού υπέστησαν αισθητές απώλειες, τοποθέτησαν την πρόχειρη γέφυρα και τώρα τα τμήματα περνούν τον ποταμό..." 
Οι Ιταλοί προσπάθησαν να ζεύξουν τον Καλαμά και στην περιοχή της Σκουπίτσας σύμφωνα με το Επιτελείο Στρατού.
"...Από του μεσονυκτίου της 4 προς 5 Νοεμβρίου, τα επί του ποταμού Καλαμά φυλάκια του Υποτομέως Παραποτάμου εσημείωσαν έναρξιν κατασκευής γεφύρας υπό των Ιταλών παρά το πορθμείον Βρυσέλας και ήρξαντο να βάλωσσι κατ' αυτών μέχρι πρωίας. Άμα τη έω, οι Ιταλοί ήρχισαν να βοβαρδίζωσι σφοδρώς...τη συμμετοχή της αεροπορίας, ήτις βοβαρδίζουσα...εκάλυπτε την υπό των Ιταλών κατασκευήν γεφυρών επί του ποταμού Καλαμά εις Βρυσέλαν και Τσιφλίκι..." Επιτελείον Στρατού, ο.π., σ. 92
Η εφημερίδα ΕΘΝΙΚΟΣ ΚΗΡΥΞ ΠΡΕΒΕΖΗΣ, αρ. 135, 24-10-1960, σ. 1, γράφει: "...ο εχθρός επί του ποταμού Καλαμά υποστάς βαρυτάτας απωλείας εις νεκρούς, πνιγέντας και τραυματίας...ιδίως κατά την απόπειράν του να διαβή τον ποταμόν κατά πυκνάς φάλαγγας λέμβων ελαστικών αι οποίαι εβυθίζοντο από τα πυρά των Πολυβόλων..." 
Ο διοικητής του Τάγματος Φιλιατών, Αλέξανδρος Παπαγεωργίου, περιγράφει στο ημερολόγιό του τη μάχη του Παραπόταμου: 
"5η Νοεμβρίου 1940. Καιρός αίθριος. Την 5ην πρωϊνήν ώραν ο εχθρός ήρξατο σφοδροτάτου και καταιγιστικού πυρός διά ολοκλήρου του πυροβολικού του και των όλμων του…ενώ ταυτοχρόνως αρκετός αριθμός λέμβων πλήρων στραριωτών εξαπελύθη εκ της Βορείας όχθης του ποταμού Καλαμά και παρασυρόμεναι υπό του ρεύματος του ποταμού προσήγγισαν εις την Νοτίαν όχθην ένθα απεβιβάσθησαν οι εν αυταίς στρατιώται. Πλείσται όμως των λέμβων ανετράπησαν υπό του ρεύματος και οι εντός αυτών επνίγησαν. Πολλαί λέμβοι επίσης διετρήθησαν υπό των πυρών των αυτομάτων μας (πολυβόλων και οπλοπολυβόλων) και εβυθίσθησαν, πνιγέντων των εν αυταίς στρατιωτών…Απόπειραι διελεύσεως του εχθρού εκ της θέσεως του πορθμείου Βρυσέλλας ως και πόρων Δυτικώς και Ανατολικώς τούτου απέτυχον, λόγω της επισεσημασμένης και πυκνής βολής των ημετέρων πολυβόλων… Κατά την διάρκειαν της επιθέσεως του εχθρού, έτερα τμήματα τούτου, διά λέμβων διεπεραιώθησαν επί της Νοτίας όχθης του ποταμού και ανεπτύχθησαν προς επίθεσιν, πλην όμως και ταύτα καθηλώθησαν υπό των ημετέρων πυρών. Τα διαπεραιωθέντα εχθρικά τμήματα ενισχύονται διαρκώς εκ του αυτού σημείου δι ετέρων, διαπεραιουμένων επίσης διά λέμβων, πλην όμως δεν κατόρθωσεν ο εχθρός να διαπεραιώση τμήματα εκ του Πορθμείου Βρυσέλλας και των Δυτικώς και Ανατολικώς τούτου πόρων, διότι αι ομάδες πυροβόλων εκ θέσεως Κλεφτέϊκα και Φωλέζας έβαλλον συνεχώς παρά τα καταιγιστικά πυρά του εχθρικού πυροβολικού και όλμων…"

Τελικά το κατόρθωσαν το μεσημέρι και πέρασαν το ποτάμι. "…Την 16.25΄ ώραν ο Διοικητής της αριστεράς υπολορίδος μοι ανέφερεν…ότι ο εχθρός αποπερατώσας την γέφυραν εις Πορθμείον Βρυσέλλας, διήρχετο ταύτην και υπελόγιζε τα διελθόντα τμήματα περισσότερον από τάγμα…"
Οι Ιταλοί πέρασαν την ίδια μέρα τον Καλαμά και στο Τσιφλίκι (Ράϊ).
Το πρωί της 6ης Νοέμβρη, ελληνικά αεροπλάνα κατέστρεψαν τη γέφυρα βομβαρδίζοντάς τη.
"...6 Νοεμβρίου...Κατά τας 8 το πρωί τρία εχθρικά αεροπλάνα βομβαρδίζουν την γέφυρα με γεφυρόσκαφα, που ετοποθετήθησαν με πολλούς κόπους την νύχτα. Μπόρεσαν να δράσουν ανενόχλητα μολονότι βαλλόμενα από το αντιαεροπορικό πυροβολικό...Η γέφυρα ανετινάχθη. Ένα εχθρικό αεροπλάνο ήταν αληθινά υπέροχο...Η αεροπορική επιδρομή προκάλεσε τρεις νεκρούς και οκτώ τραυματίας μεταξύ των ανδρών που ήσαν απεσπασμένοι στην γέφυρα..."
Η ελληνική εκδοχή είναι πιο σύντομη: "...Υπό της αεροπορίας κατεστράφη και η εις την περιοχήν Παραποτάμου παρά τον ποταμόν Καλαμά, κατασκευασθείσα υπό των Ιταλών γέφυρα..."
Οι Ιταλοί την επισκεύασαν και κατά την υποχώρησή τους και ενώ η αρχική σκέψη ήταν η ανατίναξη της γέφυρας τελικά την αποσυναρμολόγησαν στις 19 Νοέμβρη του 1940.
"...Στις 6 το πρωί το 32ο πεζικό μας βεβαιοί ότι όλα τα τμήματά του πέρασαν το ποτάμι και ότι η γέφυρα που επρόκειτο να καταστραφή, ελύθη και μεταφέρθη στην όχθη..." 

Αργότερα όταν ξαναγύρισαν στην περιοχή, μέσα σε 28 μέρες, κατασκεύασαν μια ξύλινη γέφυρα κι εγκατέστησαν κι αυτοί στρατιωτικό φυλάκιο για τη φύλαξή της.Αργότερα κατά την οπισθοχώρησή τους ανατίναξαν τη γέφυρα αυτή.
Μετά την απελευθέρωση, οι Βρετανοί εγκατέστησαν πάλι μια περαταριά στο ποτάμι.

Το καλοκαίρι του 1945 οι Ελληνικές αρχές κατασκεύασαν μια ξύλινη γέφυρα στον ίδιο χώρο κι εγκατέστησαν το Βασίλη Τσάμη ως φύλακα, με το βασικό έργο να προσέχει την κατασκευή απομακρύνοντας τα κλαδιά και δέντρα που παρέσερνε ο Καλαμάς και θα μπορούσαν να βλάψουν την κατασκευή. 
Ο Νομομηχανικός Θεσπρωτίας, για οικονομικούς λόγους απέλυσε τον φύλακα κι έτσι το χειμώνα του 1946 «…σε μια μεγάλη κατεβασιά ήλθε ο Καλαμάς ορμητικός όπως πάντοτε και παρέσυρεν το ‘απροστάτευτο’ γιοφύρι…» 

Ξανάφτιαξαν μια περαταριά χωρητικότητας δυο τόνων, την οποία ανέλαβε πάλι ο Τσάμης. Το καλοκαίρι του 1946 δημοπρατήθηκε μια τσιμεντένια γέφυρα στο Φοινικιώτικο ποτάμι την οποία ανέλαβε ως εργολάβος κάποιος Τζοβάρας, ο οποίος καθυστέρησε ν’ αρχίσει τις εργασίες κι έτσι το Νοέμβρη ο ποταμός παρέσυρε δυο φορές τα βάθρα της γέφυρας.
Στον ίδιο τον Καλαμά προτάθηκε ως λύση η κατασκευή μια λυόμενης σιδερένια γέφυρας τύπου Μπέλεϋ, η οποία τοποθετήθηκε εκεί από την εταιρεία Γκορίτσα και Σία ύστερα από πολλές καθυστερήσεις στα τέλη του 1947 λόγω των γεγονότων του εμφυλίου και παραμένει ακόμα στη θέση της ως σήμερα εντελώς παρατημένη από τον καιρό που φτιάχτηκε η σύγχρονη τσιμεντογέφυρα (1995).
Στην αριστερή όχθη του ποταμού λειτουργούσε στρατιωτικό φυλάκιο το οποίο έλεγχε τους επιβάτες ως το τέλος της δικτατορίας το 1974. 
Έπρεπε ο διερχόμενος να ήταν εφοδιασμένος με ειδική άδεια για να περάσει τη γέφυρα.



 
Read More »
ΓΕΦΥΡΩΝΟΝΤΑΣ ΤΟ 1931 ΤΟΝ ΚΑΛΑΜΑ ΣΤΗ ΒΡΥΣΕΛΛΑ  ΓΕΦΥΡΩΝΟΝΤΑΣ ΤΟ 1931 ΤΟΝ ΚΑΛΑΜΑ ΣΤΗ ΒΡΥΣΕΛΛΑ Reviewed by thespro.gr on Τρίτη, Οκτωβρίου 15, 2024 Rating: 5

Ο εγκαταλελειμμένος παραδοσιακός οικισμός του Βραχωνά στα Σύβοτα

Τρίτη, Οκτωβρίου 15, 2024
Ο εγκαταλελειμμένος παραδοσιακός οικισμός του Βραχωνά στα Σύβοτα


Ο οικισμός του Βραχωνά βρίσκεται σε οροπέδιο που εκτείνεται κατά μήκος της κορυφογραμμής του όρους Βραχωνά, στα νοτιοανατολικά του σύγχρονου οικισμού των Συβότων στη Θεσπρωτία. 
Αποτελείται από περίπου 50 σπίτια, τα οποία σήμερα είναι γκρεμισμένα εντελώς ή μισογκρεμισμένα.
Τα σπίτια είναι πετρόκτιστα από μικρούς αδρά λαξευμένους λίθους της περιοχής, διώροφα με θολωτές κατασκευές στο ισόγειο. 
Χρονολογούνται στο 18ο και 19ο αιώνα. 

Στα δυτικά του οικισμού υπάρχουν τα ερείπια μικρής ακρόπολης των προϊστορικών χρόνων. 
Το 1993 ο οικισμός, προκειμένου να προστατευτεί από νεότερες επεμβάσεις, κηρύχθηκε ως ιστορικό διατηρητέο μνημείο.
Read More »
Ο εγκαταλελειμμένος παραδοσιακός οικισμός του Βραχωνά στα Σύβοτα Ο εγκαταλελειμμένος παραδοσιακός οικισμός του Βραχωνά στα Σύβοτα Reviewed by thespro.gr on Τρίτη, Οκτωβρίου 15, 2024 Rating: 5

Διακομιδή 72χρονης από τους Παξούς στην Ηγουμενίτσα

Τρίτη, Οκτωβρίου 15, 2024
Διακομιδή 72χρονης από τους Παξούς στην Ηγουμενίτσα


Το Κέντρο Επιχειρήσεων του Λιμενικού Σώματος - Ελληνικής Ακτοφυλακής συνέδραμε στη διακομιδή μιας 72χρονης από το λιμάνι των Παξών στο λιμάνι της Ηγουμενίτσας, προκειμένου η ασθενής να λάβει άμεση νοσοκομειακή περίθαλψη. 
Η διακομιδή πραγματοποιήθηκε με περιπολικό σκάφος του Λιμενικού Σώματος.
Read More »
Διακομιδή 72χρονης από τους Παξούς στην Ηγουμενίτσα Διακομιδή 72χρονης από τους Παξούς στην Ηγουμενίτσα Reviewed by thespro.gr on Τρίτη, Οκτωβρίου 15, 2024 Rating: 5

Σελίδες

Από το Blogger.