Δείτε ολόκληρη τη χειροτονία του νέου Μητροπολίτη

Σάββατο, Οκτωβρίου 21, 2023
Δείτε ολόκληρη τη χειροτονία του νέου Μητροπολίτη


Read More »
Δείτε ολόκληρη τη χειροτονία του νέου Μητροπολίτη Δείτε ολόκληρη τη χειροτονία του νέου Μητροπολίτη Reviewed by thespro.gr on Σάββατο, Οκτωβρίου 21, 2023 Rating: 5

ΑΑΔΕ: Διαθέσιμο το Μητρώο POS για τις επιχειρήσεις

Σάββατο, Οκτωβρίου 21, 2023
ΑΑΔΕ: Διαθέσιμο το Μητρώο POS για τις επιχειρήσεις


Η Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων, με ανακοίνωσή της, ενημερώνει τις επιχειρήσεις ότι ενεργοποιήθηκε η δυνατότητα διορθώσεων και συμπληρώσεων στο Μητρώο POS.

Όπως αναφέρει: «Υπενθυμίζεται ότι το Μητρώο POS έχει δημιουργηθεί με βάση τις πληροφορίες που η ΑΑΔΕ λαμβάνει από τους παρόχους POS. Μέχρι σήμερα, το Μητρώο έχει επεξεργαστεί 2,5 εκατομμύρια εγγραφές, που αφορούν πάνω από 1 εκατομμύριο POS.

Από σήμερα και έως τις 31/10/2023, οι επιχειρήσεις, μέσα από την ψηφιακή πύλη myAADE – Μητρώο & Επικοινωνία – Στοιχεία Επιχείρησης, μπορούν, όπου απαιτείται, να διορθώσουν και να επικαιροποιήσουν την εικόνα των ενεργών POS, που διέθεταν κατά την 30/9/2023, δηλώνοντας τα POS, που τυχόν δεν περιλαμβάνονται στα στοιχεία, τα οποία έχουν αποσταλεί από τους παρόχους.

Διευκρινίζεται, ότι ως ενεργό νοείται το POS που δύναται να χρησιμοποιηθεί για την ολοκλήρωση συναλλαγών με κάρτα, ακόμα και όταν χρησιμοποιείται ή διατίθεται ως εφεδρικό, για την περίπτωση λειτουργικής βλάβης ή άλλης έκτακτης ανάγκης.

Ταυτόχρονα, στον ιστότοπο της ΑΑΔΕ, έχει δημιουργηθεί ειδική σελίδα για τη Διασύνδεση POS – Ταμειακών Συστημάτων, από την οποία επιχειρήσεις και λοιποί εμπλεκόμενοι (Λογιστές, Πάροχοι κλπ.) μπορούν να ενημερώνονται σχετικά με:

– τις επιμέρους υποχρεώσεις κάθε εμπλεκομένου

– τις διαθέσιμες επιλογές ταμειακών συστημάτων και POS

– το χρονοδιάγραμμα και την εξέλιξη του έργου».
Read More »
ΑΑΔΕ: Διαθέσιμο το Μητρώο POS για τις επιχειρήσεις ΑΑΔΕ: Διαθέσιμο το Μητρώο POS για τις επιχειρήσεις Reviewed by thespro.gr on Σάββατο, Οκτωβρίου 21, 2023 Rating: 5

Τιμές τροφίμων: Ποιες καλπάζουν, πού έχουμε επιβράδυνση των ανατιμήσεων

Σάββατο, Οκτωβρίου 21, 2023
Τιμές τροφίμων: Ποιες καλπάζουν, πού έχουμε επιβράδυνση των ανατιμήσεων

Ωστόσο οι διεθνείς εξελίξεις και οι καταστροφές από τα φυσικά φαινόμενα προκαλούν ανασφάλεια στην αγορά

Η πρώτη «νίκη» έναντι του υψηλού κλαδικού πληθωρισμού στα τρόφιμα καταγράφηκε τον Σεπτέμβριο, ωστόσο η μάχη κατά της ακρίβειας στο ράφι δεν έχει κερδηθεί. Τουναντίον, γίνεται ακόμα πιο σκληρή.

Αυτό συμβαίνει καθώς ο πόλεμος στη Λωρίδα της Γάζας, η διατήρηση των εχθροπραξιών στην Ουκρανία, σε συνδυασμό με τις επιπτώσεις από τις εγχώριες φυσικές καταστροφές, εντείνουν την αβεβαιότητα και την ανασφάλεια στην αγορά, πυροδοτώντας εκ νέου το εκρηκτικό ανατιμητικό κοκτέιλ.


Σε ό,τι αφορά το «ανάχωμα» των κυβερνητικών παρεμβάσεων κατά της ακρίβειας, τόσο η αγορά όσο κυρίως οι καταναλωτές κρατούν «μικρό καλάθι» για το κατά πόσο είναι ικανό να αναχαιτίσει μια νέα πληθωριστική εισβολή στα εγχώρια νοικοκυριά.

Αναλυτικότερα, τον Σεπτέμβριο ο πληθωρισμός των τροφίμων στη χώρα μας για πρώτη φορά από τον Μάρτιο του 2022 υποχώρησε σε μονοψήφιο ποσοστό, το οποίο, σύμφωνα με την Eurostat, διαμορφώθηκε στο 9,6%, κατά τι υψηλότερο από το σύνολο της Ευρωζώνης, που κυμάνθηκε στο ίδιο διάστημα στο 9,1%.

Σε σημαντικές κατηγορίες όπως το γάλα και το γιαούρτι καταγράφηκε υποχώρηση του ανατιμητικού κύματος, ωστόσο η ένταση των αυξήσεων σε αρκετά βασικά προϊόντα παρέμεινε υψηλότερη στο εγχώριο ράφι σε σχέση με αυτό της Ευρωζώνης.
Σε 25 κατηγορίες

Αναλυτικότερα, με βάση τη λίστα της Eurostat που εξετάζει τον εναρμονισμένο δείκτη τιμών καταναλωτή σε 25 βασικές κατηγορίες τροφίμων, στην Ελλάδα 14 κατηγορίες κράτησαν επιδόσεις «πρωταθλητισμού» στις ανατιμήσεις.

Μοσχάρι, χοιρινό, αρνί, αυγά, βούτυρο, τυρί, φρούτα και λαχανικά διατήρησαν το έντονο ανατιμητικό τέμπο και τον Σεπτέμβριο, ενώ στο ελαιόλαδο -μολονότι η αύξηση είναι σημαντικά πιο μικρή σε σχέση με τη μέση επίδοση στην Ευρωζώνη- άγγιξε το 28,8%, όταν τον Αύγουστο η αύξηση στην τιμή διαμορφώθηκε στο 23,5%.

Επίσης, η κατηγορία κατά την οποία η Ελλάδα καταγράφει εμφανώς πιο βελτιωμένη εικόνα στις αυξήσεις είναι η ζάχαρη, καθώς η πορεία των ανατιμήσεων στο εγχώριο ράφι κινείται μεν με ρυθμό 22,3%, ωστόσο το ποσοστό είναι σημαντικά χαμηλότερο από το 43,9% που εμφανίζεται σε επίπεδο Ευρωζώνης.

«Βελτίωση» κατέγραψαν οι τιμές στο φρέσκο γάλα και το γιαούρτι, καθώς τον Σεπτέμβριο εμφάνισαν ηπιότερο ποσοστό αυξήσεων, της τάξης του 3% και του οριακού 0,1% αντίστοιχα, εξέλιξη που επιβεβαιώνει τις αναφορές των κτηνοτρόφων ότι οι τιμές παραγωγού γάλακτος είχαν αρχίσει να υποχωρούν από το καλοκαίρι.

Τα πρώτα σημάδια αποκλιμάκωσης της έντασης του κλαδικού πληθωρισμού στα τρόφιμα ωστόσο είναι πολύ εύθραυστα, καθώς οι εξελίξεις στο δίμηνο Σεπτεμβρίου – Οκτωβρίου σε εγχώριο και διεθνές επίπεδο απομακρύνουν το ενδεχόμενο «εξασφάλισης» μιας περιόδου «εκεχειρίας» στις ανατιμήσεις.

Οι απώλειες σε ζωικό και φυτικό κεφάλαιο από τις φυσικές καταστροφές στη Θεσσαλία, η ενίσχυση των εισαγωγών σε βασικά είδη διατροφής, οι επιπτώσεις σε ενέργεια, μεταφορές και κόστος χρήματος του πολέμου στο Ισραήλ σε συνδυασμό με τη διατήρηση του πολέμου Ρωσίας – Ουκρανίας εξακολουθούν να κρατούν «ασφυκτικό» το περιβάλλον για τις αγορές.

Τα σούπερ μάρκετ

Από πλευράς αλυσίδων σούπερ μάρκετ αναφέρεται ότι ο πληθωρισμός των τροφίμων έχει αρχίσει να διαγράφει μια καθοδική πορεία.

Όπως σημειώνουν στη «Ν» στελέχη των σούπερ μάρκετ, «η μέση ανατίμηση στους καταλόγους χονδρικής διαμορφώνεται αυτή την περίοδο λίγο κάτω από τους δείκτες της ΕΛΣΤΑΤ, ήτοι μεταξύ 8,5% και 9%. Η ενεργοποίηση του μέτρου για το “καρτελάκι” στον βαθμό που υποστηριχθεί από μια ικανοποιητική μερίδα των προμηθευτών θα βοηθήσει περαιτέρω στην υποχώρηση του κλαδικού πληθωρισμού, ωστόσο το περιβάλλον παραμένει ρευστό και οι διεθνείς εξελίξεις έχουν καταλυτικό ρόλο για την πορεία των αγορών σε γενικότερο επίπεδο.

Εδώ και τρία χρόνια έχει πάψει να υφίσταται “κανονικότητα” στην αγορά, η οποία έχει αντικατασταθεί με ένα απαιτητικό περιβάλλον παρατεταμένης διαχείρισης κρίσεων.

Οι δείκτες βιωσιμότητας κάθε επιχείρησης είναι αυτοί που ορίζουν την πορεία των εμπορικών πολιτικών που θα ακολουθήσουν. Όσο τα δεδομένα ανατρέπονται, δεν μπορεί να εξασφαλιστεί ένα περιβάλλον αποκλιμάκωσης των τιμών».
Το κυβερνητικό ανάχωμα στο κύμα της ακρίβειας

Η διατήρηση της πρωτοβουλίας για «το καλάθι του νοικοκυριού» και η ενεργοποίηση του νέου μέτρου για το «καρτελάκι» μειωμένης τιμής από 5% για έξι μήνες, αποτελούν το βασικό ανάχωμα που βάζει η κυβέρνηση για τη στήριξη των καταναλωτών ένα- ντι της ακρίβειας.

Σε ό,τι αφορά το καρτελάκι, μέχρι στιγμής θετικά προσκείμενες στη συμμετοχή τους στο μέτρο έχουν εμφανιστεί οι βιομηχανίες: Νίκας, Καραμολέγκος, Coca Cola, Όλυμπος, Γιώτης, Βιολάντα, Μύλοι Λούλη, Δέλτα, γεγονός που εκτιμάται ότι θα ενεργοποιήσει κι άλλες εταιρείες στο πλαίσιο του ανταγωνισμού, ενώ θεωρείται βέβαιο ότι θα υπάρξει και συμμετοχή κωδικών ιδιωτικής ετικέτας από τους λιανέμπορους.

Έως 120 κωδικοί

Ο αντίκτυπος του μέτρου στους καταναλωτές αναμένεται να αρχίσει να διαφαίνεται από τις αρχές του Νοεμβρίου και έπειτα, όταν δηλαδή θα υπάρξει πλήρης ανάπτυξή του στα εγχώρια ράφια. Στο σημείο αυτό θα πρέπει να επισημανθεί ότι η συμμετοχή τόσο στο μέτρο για το «καρτελάκι» όσο και στο «καλάθι του νοικοκυριού» είναι προαιρετική για τη βιομηχανία, ενώ η απόφαση των προμηθευτών να διαθέσουν κάποιους κωδικούς της επιλογής τους σε μειωμένες τιμές δεν συνεπάγεται τη γενικότερη υποχρέωσή τους να «παγώσουν» συνολικά τις τιμές τους και να μην προχωρήσουν σε νέες ανατιμήσεις σε άλλα προϊόντα του χαρτοφυλακίου τους.

Ωστόσο, το γεγονός ότι και οι πολυεθνικοί παίκτες εμφανίστηκαν θετικοί στη συμμετοχή τους στο μέτρο για το καρτελάκι, σε αντίθεση με το «καλάθι του νοικοκυριού», ενεργοποιεί περαιτέρω τον ανταγωνισμό και στο όνομα αυτού μπορεί να υπάρξει μεγαλύτερο όφελος για τους καταναλωτές.

Πάντως, όπως επισημαίνουν στη «Ν» αναλυτές της αγοράς, «οι αποδόσεις των μέτρων είναι άμεσα συνυφασμένες με τις επιλογές των κωδικών που θα ενταχθούν σε αυτά».

Μέχρι στιγμής η λίστα των προϊόντων που θα ενταχθούν στο καθεστώς μειωμένης τιμής για ένα εξάμηνο περιλαμβάνει περί τους 110-120 κωδικούς, οι οποίοι αφορούν: γάλα, γιαούρτι, φέτα, αλλαντικά, προϊόντα ζαχαροπλαστικής και προϊόντα για παιδιά, αναψυκτικά, ψωμί του τοστ, αλεύρι και μπισκότα. Να σημειωθεί ότι, με βάση τα στοιχεία των εταιρειών ερευνών, τα πιο ταχυκίνητα προϊόντα στο ράφι ανέρχονται σε 4.400 κωδικούς, με τις προσδοκίες για την ένταξη στο μέτρο για το καρτελάκι να αφορούν το 11,3% αυτών, ήτοι περί τους 500 κωδικούς.

Read More »
Τιμές τροφίμων: Ποιες καλπάζουν, πού έχουμε επιβράδυνση των ανατιμήσεων Τιμές τροφίμων: Ποιες καλπάζουν, πού έχουμε επιβράδυνση των ανατιμήσεων Reviewed by thespro.gr on Σάββατο, Οκτωβρίου 21, 2023 Rating: 5

Ούτε ταχυδρόμος, ούτε ΑΤΜ…

Σάββατο, Οκτωβρίου 21, 2023
Ούτε ταχυδρόμος, ούτε ΑΤΜ…



Τα ΕΛΤΑ στο Μαργαρίτι κατεβάζουν ρολά. Εξοπλισμός και υπάλληλος μεταφέρονται στην Παραμυθιά και οι κάτοικοι μιας ολόκληρης περιοχής θα πρέπει να κάνουν κυριολεκτικά ταξίδι αν θέλουν να εξυπηρετηθούν από ταχυδρομικό γραφείο.

Από την Δευτέρα για τις ταχυδρομικές αλλά και τις τραπεζικές ανάγκες θα πρέπει να φτάνουν στην Ηγουμενίτσα, αφού στην ευρύτερη περιοχή δεν υπάρχει ούτε καν ΑΤΜ οποιασδήποτε τράπεζας.

Η αποψίλωση των ταχυδρομικών υπηρεσιών στη Θεσπρωτία ξεκίνησε εδώ και τρία περίπου χρόνια, επισημαίνουν οι κάτοικοι, με υπαλλήλους να οδηγούνται σε εθελουσία έξοδο, τα παραρτήματα Φιλιατών και Παραμυθιάς να μένουν τελικά, χωρίς υπάλληλο και δυσπρόσιτα χωριά να μην μπορούν να εξυπηρετηθούν.

Σήμερα σε ολόκληρη τη Θεσπρωτία και για 40.000 περίπου κατοίκους υπηρετούν 11 ταχυδρομικοί υπάλληλοι, εκ των οποίων μόνο 4 διανομείς.

Η ίδια η πόλη της Ηγουμενίτσας, η πρωτεύουσα του Νομού, με 15.000 κατοίκους εξυπηρετείται με μόνον έναν διανομέα με αποτέλεσμα η αλληλογραφία στην πόλη να διανέμεται μόλις μια φορά την εβδομάδα, ενώ οι άλλοι τρεις διανομείς εξυπηρετούν όλο τον υπόλοιπο Νομό.

Χαρακτηριστικό είναι, ότι το Πάσχα του 2022, την διανομή της αλληλογραφίας στους Φιλιάτες έκαναν εθελοντές συνταξιούχοι ταχυδρόμοι, καθώς το Ταχυδρομείο των Φιλιατών είχε μείνει για περισσότερο από ένα μήνα, χωρίς στελέχωση με τους λογαριασμούς να λήγουν και τους συνταξιούχους να μη λαμβάνουν τις συντάξεις τους.
Read More »
Ούτε ταχυδρόμος, ούτε ΑΤΜ… Ούτε ταχυδρόμος, ούτε ΑΤΜ… Reviewed by thespro.gr on Σάββατο, Οκτωβρίου 21, 2023 Rating: 5

Συνάντηση εργασίας Π.Ο.Ε.Π.Λ.Σ. με ΥΝΑΝΠ κ. Χρήστο Στυλιανίδη

Σάββατο, Οκτωβρίου 21, 2023
Συνάντηση εργασίας Π.Ο.Ε.Π.Λ.Σ. με ΥΝΑΝΠ κ. Χρήστο Στυλιανίδη


Συνάντηση εργασίας με τον Υπουργό Ναυτιλίας & Νησιωτικής Πολιτικής κ. Χρήστο Στυλιανίδη πραγματοποίησε η Π.Ο.Ε.Π.Λ.Σ., στο πλαίσιο της οποίας συζητήθηκαν θέματα που απασχολούν τα στελέχη Λ.Σ.-ΕΛ.ΑΚΤ.

Από την πλευρά μας κατατέθηκε το σύνολο των Οικονομικών, Ασφαλιστικών και Θεσμικών μας διεκδικήσεων, με τις αναλυτικές θέσεις και προτάσεις της Π.Ο.Ε.Π.Λ.Σ. έτσι όπως αυτές διαμορφώθηκαν στο 24ο Τακτικό Συνέδριο.

Επιπλέον, συζητήθηκαν ρυθμίσεις οι οποίες έχουν νομοθετηθεί, ωστόσο μέχρι σήμερα δεν έχουν ενεργοποιηθεί και ζητήσαμε να καταρτιστεί συγκεκριμένο χρονοδιάγραμμα εφαρμογής τους.

Ο κ. Υπουργός επέδειξε ιδιαίτερο ενδιαφέρον για όλα τα θέματα που αναπτύξαμε και δήλωσε πως είναι πρόθυμος να αναλάβει κάθε αναγκαία πρωτοβουλία για την επίλυσή τους, παραμένοντας σε συνεχή επικοινωνία και διαβούλευση με την Π.Ο.Ε.Π.Λ.Σ.


Αναφορικά με τα αποτελέσματα των Τακτικών Μεταθέσεων 2023, επισημάναμε ότι δεν ανταποκρίνονται στην αποτύπωση των αναγκών του προς μετάθεση προσωπικού Λ.Σ.-ΕΛ.ΑΚΤ., ούτε στις βασικές αρχές του θεσμικού πλαισίου μεταθέσεων, καθότι οι συνάδελφοί μας που δεν υπηρετούν στον τόπο προτίμησής τους και σε Λιμενικές Αρχές πρώτης γραμμής, παραμένουν ξεχασμένοι μέχρι και στον τριπλάσιο χρόνο από αυτόν που προβλέπεται και ζητήσαμε την άμεση επίλυση του ζητήματος.



Read More »
Συνάντηση εργασίας Π.Ο.Ε.Π.Λ.Σ. με ΥΝΑΝΠ κ. Χρήστο Στυλιανίδη Συνάντηση εργασίας Π.Ο.Ε.Π.Λ.Σ. με ΥΝΑΝΠ κ. Χρήστο Στυλιανίδη Reviewed by thespro.gr on Σάββατο, Οκτωβρίου 21, 2023 Rating: 5

Στο 11ο Πανελλήνιο Φεστιβάλ Ερασιτεχνικού Θεάτρου Ιεράπετρας η ΘΕΑΤΟ

Σάββατο, Οκτωβρίου 21, 2023
Στο 11ο Πανελλήνιο Φεστιβάλ Ερασιτεχνικού Θεάτρου Ιεράπετρας η ΘΕΑΤΟ


Το 11o Πανελλήνιο Φεστιβάλ Ερασιτεχνικού Θεάτρου θα πραγματοποιηθεί από τις 16 έως τις 24 Οκτωβρίου 2023, στην Ιεράπετρα και το διοργανώνει ο Σύλλογος Φίλων Θεάτρου Ιεράπετρας. Το τελικό πρόγραμμα των παραστάσεων θα τιμήσουν σπουδαίοι άνθρωποι με πολύτιμη και βαθιά γνώση για τη θεατρική Τέχνη, οι οποίοι αποτελούν και την Κριτική Επιτροπή για το διαγωνιστικό μέρος του Φεστιβάλ.
Σάββατο 21 Οκτωβρίου 2023: ΟΠΟΙΟΣ ΘΕΛΕΙ ΝΑ ΧΩΡΙΣΕΙ ΝΑ ΣΗΚΩΣΕΙ ΤΟ ΧΈΡΙ ΤΟΥ, Γιώργου Καπουτζίδη, Ελληνικό θεατρικό εργαστήρι L’ Atelier Theãtral Grec, Βρυξέλλες, σκηνοθεσία Γιάννη Αμπαζή.


Κυριακή 22 Οκτωβρίου 2023: Η ΠΤΕΡΥΓΑ, σε κείμενα της Θεατρικής Ομάδας «Ρωμνιός», Ν. Μάκρη, σκηνοθεσία Ηλία Τσιάρα.
Δευτέρα 23 Οκτωβρίου 2023: 12 ΕΝΟΡΚΟΙ, βασισμένο στην ταινία του Ρέτζιναλντ Ρουζ σε διασκευή του Γιάννη Δημάκα, ” ΘεαΤΟ”, Παραμυθιά, σκηνοθεσία Γιάννη Δημάκα.
Τρίτη 24 Οκτωβρίου 2023: ΤΟ ΣΠΙΤΙ ΤΗΣ ΜΠΕΡΝΑΡΝΤΑ AΛΜΠΑ, Φ.Γκαρθία Λόρκα, Θεατρική ομάδα «Η Θεατροφρένεια» Θεσσαλονίκης, σκηνοθεσία Άννας Δήμου.
Τετάρτη 25 Οκτωβρίου 2023: ΛΥΣΙΣΤΡΑΤΗ, Αριστοφάνη, Σκηνή Βαρνάβα Δημοτικού Θεάτρου Μαραθώνα, σκηνοθεσία Νίκου Γκεσούλη.
Πέμπτη 26 Οκτωβρίου 2023: Η ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΝΥΧΤΑ, Δημήτρη Θεοδώρου, Θεατρικό Εργαστήρι Διστόμου “Θεατροφρένεια”, σκηνοθεσία Τάσου Σταθά.
Παρασκευή 27 Οκτωβρίου 2023: ΜΑΤΩΜΕΝΟΣ ΓΑΜΟΣ, Φ.Γκαρθία Λόρκα, Δημοτική Θεατρική ομάδα Λαυρίου «Εξόρυξη» σκηνοθεσία Γιώργου Δρίβα.

Την κριτική Επιτροπή συνθέτουν: Έρση Βασιλικιώτη, σκηνοθέτις, μεταφράστρια θεατρικών έργων, αν. καθηγήτρια Υποκριτικής-Σκηνοθεσίας στο Τμήμα Θεάτρου της Σχολής Καλών Τεχνών του ΑΠΘ, Νίκος Βερλέκης, ηθοποιός και σκηνοθέτης, Σοφία Φιλιππίδου, ηθοποιός ,σκηνοθέτις, συγγραφέας, Τηλέμαχος Μουδατσάκις, συγγραφέας και σκηνοθέτης, καθηγητής Θεάτρου στο Πανεπιστήμιο Κρήτης, Θέμης Μουμουλίδης, σκηνοθέτης, συγγραφέας και σκηνογράφος, Κώστας Θωμαΐδης, μουσικός.
Το 11o Πανελλήνιο Φεστιβάλ Ερασιτεχνικού Θεάτρου θα τιμήσει πρόσωπα του Θεάτρου, όπως τον Λάκη Λαζόπουλου, τη Σοφία Φιλιππίδου και τον Τηλέμαχου Μουδατσάκη. Παράλληλα, θα προηγηθεί τριήμερο θεατρικών δρώμενων από τις από τις 18 έως και τις 20 Οκτωβρίου, στην κεντρική πλατεία της Ιεράπετρας, ενώ το περίπτερο του Φεστιβάλ της Ιεράπετρας θα ανοίξει στις 13 Οκτωβρίου 2023.

Συνδιοργάνωση: Περιφέρεια Κρήτης και Περιφερειακή Ενότητα Λασιθίου, ΚΟΙΝΩ.ΠΟΛΙΤΙ.Α Δήμου Ιεράπετρας, Δήμος Ιεράπετρας, Ένωση ξενοδόχων Ιεράπετρας και Νοτιοανατολικής Κρήτης
Read More »
Στο 11ο Πανελλήνιο Φεστιβάλ Ερασιτεχνικού Θεάτρου Ιεράπετρας η ΘΕΑΤΟ Στο 11ο Πανελλήνιο Φεστιβάλ Ερασιτεχνικού Θεάτρου Ιεράπετρας η ΘΕΑΤΟ Reviewed by thespro.gr on Σάββατο, Οκτωβρίου 21, 2023 Rating: 5

Αυξημένο κατά 1,5 λεπτό το τιμολόγιο της ΔΕΗ για τον Νοέμβριο

Σάββατο, Οκτωβρίου 21, 2023
Αυξημένο κατά 1,5 λεπτό το τιμολόγιο της ΔΕΗ για τον Νοέμβριο



Σε 17 λεπτά ανά κιλοβατώρα διαμορφώνεται το τιμολόγιο της ΔΕΗ για τον Νοέμβριο, που αναρτήθηκε στην ιστοσελίδα της επιχείρησης και είναι αυξημένο κατά 1,5 λεπτό σε σχέση με την τιμή του Οκτωβρίου (15,5 λεπτά).

Για κατανάλωση πάνω από 500 κιλοβατώρες το μήνα η τιμή διαμορφώνεται σε 18,2 λεπτά ανά κιλοβατώρα (από 16,7) και για το νυχτερινό ρεύμα σε 12,9 λεπτά, από 11,4.

Η αύξηση αντανακλά την άνοδο των τιμών στο Χρηματιστήριο ενέργειας που οφείλεται με τη σειρά της στην αύξηση των διεθνών τιμών του φυσικού αερίου σε επίπεδα πάνω από τα 50 ευρώ ανά μεγαβατώρα μετά τα γεγονότα στο Ισραήλ.

Πάντως για σήμερα Σάββατο η τιμή στο Χρηματιστήριο είναι μειωμένη κατά 31 % σε σχέση με χθες Παρασκευή (71,51 ευρώ ανά μεγαβατώρα από 103,82) καθώς η ζήτηση καλύπτεται κατά 52 % από ανανεώσιμες πηγές και υδροηλεκτρικά ενώ η συμμετοχή του φυσικού αερίου είναι περιορισμένη στο 8,1 %.
Read More »
Αυξημένο κατά 1,5 λεπτό το τιμολόγιο της ΔΕΗ για τον Νοέμβριο Αυξημένο κατά 1,5 λεπτό το τιμολόγιο της ΔΕΗ για τον Νοέμβριο Reviewed by thespro.gr on Σάββατο, Οκτωβρίου 21, 2023 Rating: 5

Ο Βασίλης Γιόγιακας για την ολοκλήρωση της πώλησης του λιμανιού Ηγουμενίτσας

Σάββατο, Οκτωβρίου 21, 2023
Ο Βασίλης Γιόγιακας για την ολοκλήρωση της πώλησης του λιμανιού Ηγουμενίτσας


Αποδεχτείτε τη συναίνεση των cookies

Από τη σημερινή τελετή υπογραφής της σύμβασης πώλησης του 67% των μετοχών του Οργανισμού Λιμένος Ηγουμενίτσας σε κοινοπραξία υπό τον Όμιλο Grimaldi, στην οποία παρευρέθηκε και μίλησε ο Πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης.

Με την είσοδο του επενδυτικού σχήματος, τόσο το λιμάνι της Ηγουμενίτσας όσο και τα μικρότερα λιμάνια μπαίνουν σε μια νέα φάση ανάπτυξης. Ανάπτυξη που μεταφράζεται σε αύξηση του τουριστικού ρεύματος στην ευρύτερη περιοχή, στη δημιουργία νέων επιχειρήσεων και θέσεων εργασίας.

Παράλληλα, έκλεισαν εκκρεμότητες δεκαετιών σε σχέση με τη χερσαία ζώνη λιμένα, ικανοποιήθηκε ένα δίκαιο αίτημα της τοπικής κοινωνίας με την παραχώρηση 6.000 στρεμμάτων και διασφαλίστηκε οικονομικό αντάλλαγμα που θα παίρνουν κάθε χρόνο οι Δήμοι Ηγουμενίτσας και Φιλιατών
Read More »
Ο Βασίλης Γιόγιακας για την ολοκλήρωση της πώλησης του λιμανιού Ηγουμενίτσας Ο Βασίλης Γιόγιακας για την ολοκλήρωση της πώλησης του λιμανιού Ηγουμενίτσας Reviewed by thespro.gr on Σάββατο, Οκτωβρίου 21, 2023 Rating: 5

Αλαμπουρνέζικα, η γλώσσα των κουλτουριάρηδων

Σάββατο, Οκτωβρίου 21, 2023
Αλαμπουρνέζικα, η γλώσσα των κουλτουριάρηδων


Ένα εξαιρετικό κείμενο, γραμμένο με τον μοναδικό τρόπο του Ντίνου Χριστιανόπουλου, αφιερωμένο στους τοπικούς "ψευτοκουλτουριάρηδες" και στους "κομπλεξιάζωντες" κάθε είδους.

Κουλτουριάρηδες είναι οι διανοούμενοι που δίνουν μεγαλύτερη σημασία στη γνώση και την πληροφόρηση και λιγότερη στο αίσθημα και το βίωμα. Ότι έμαθαν ή δεν έμαθαν έχει γι' αυτούς μεγαλύτερη αξία από τη σκέψη.
Κουλτουριάρηδες βρίσκονται σ' όλες τις εποχές.
Στην αρχαία Ελλάδα τους κοροϊδεύει πολύ άσχημα ο Αριστοφάνης επειδή χρησιμοποιούσαν πάντα καινούριες και παράξενες λέξεις για να ξιπάσουν τον κόσμο. Και οι σοφιστές ήταν ένα είδος κουλτουριάρηδων της εποχής τους, γιατί έδωσαν πολλή σημασία στη γνώση και όχι στη σωστή κρίση...

Αλλά και παλαιότερα όταν λέγαμε «οι διανοούμενοι» ή «οι άνθρωποι των γραμμάτων» νιώθαμε κάτι σαν δυσφορία και ενόχληση, γιατί καταλαβαίναμε ότι αυτοί οι άνθρωποι είχαν ξεφύγει πολύ από τη ζωή εν ονόματι δήθεν της τέχνης. Αυτοί νομίζανε ότι, επειδή ήτανε άνθρωποι των γραμμάτων, έπρεπε να μιλούν με ειδικό λεξιλόγιο, να καταλαβαίνονται μεταξύ τους, κι ας μην τους καταλαβαίνουν οι άλλοι.
Σε τελική ανάλυση, οι κουλτουριάρηδες είναι ψευτομορφωμένοι. Μόνο ένας ψευτομορφωμένος μπορεί να χρησιμοποιεί λεξιλόγιο που ξιπάζει και ξαφνιάζει, ή να μεταχειρίζεται ωραίες λέξεις και φράσεις για να κάνει εντύπωση, ενώ καταβάθος δεν κατέχει τη γλώσσα και δεν την χρησιμοποιεί σωστά.

Αυτό που σήμερα αποκαλούμε γλώσσα των κουλτουριάρηδων, είναι ένα κουρκούτι από νεόκοπες λέξεις, από ξένες αμετάφραστες λέξεις και από λέξεις παρμένες από διάφορες επιστήμες, λ.χ. «η μεταστοιχείωση της ντεμί νομενκλατούρας».
Μ' ένα τέτοιο κουρκούτι στο τέλος δε βγάζουν νόημα ούτε αυτοί, ούτε φυσικά κι εμείς. Ας πάρουμε για παράδειγμα τη λέξη «δομή» που αναφέρεται στον χώρο, ενώ η λέξη «διαδικασία» αναφέρεται στον χρόνο. Τι θα λέγατε όμως αν ξαφνικά διαβάζατε «δομικές διαδικασίες» ή «διαδικαστικές δομές»;
Ρωτήθηκαν κάποιοι να τις εξηγήσουν, μα δεν μπόρεσε κανείς. Γιατί όπως καταλαβαίνετε, πρόκειται για μπαρούφες. Τι μπορεί λοιπόν να σημαίνουν οι δύο αυτές φράσεις, όταν στην καθεμία το επίθετο αναιρεί το ουσιαστικό; Αλλά τι θα λέγατε αν αυτή η φράση γινόταν ολόκληρη πρόταση;

Διαβάστε λοιπόν: «Όταν οι δομικές διαδικασίες λειτουργούν ανασταλτικά μέσα στον χώρο του μεταμοντέρνου...». Τι να πρωτοσχολιάσει κανείς σ' αυτή τη φράση; Πρώτα πρώτα πόσοι ξέρουν τον όρο «μεταμοντέρνο»; Κι έπειτα, τι ακριβώς συμβαίνει μέσα στον χώρο του «μεταμοντέρνου», εάν λειτουργήσουν ή δε λειτουργήσουν οι «δομικές διαδικασίες»;
Αυτά είναι ακατανόητα και γι' αυτόν που τα γράφει και γι' αυτόν που τα διαβάζει.
Είναι αλαμπουρνέζικα. Και σκεφτείτε ότι σαν κι αυτή τη φράση υπάρχουν χιλιάδες, που επαληθεύουν τα τρία χαρακτηριστικά των κουλτουριάρηδων: Πρώτον ότι δεν γνωρίζουν καλά τις λέξεις και τις έννοιές τους (κάποιος έγραφε τη λέξη «ενδιαίτημα» και εννούσε «ένδυμα»!), δεύτερον θέλουν να ξιπάσουν τους άλλους με διάφορες ακαταλαβίστικες λέξεις και τρίτον, δεν έχουν χωνέψει καλά αυτό που λένε.
Χώρια που δεν τα καταφέρνουν ούτε και με το συντακτικό και μπερδεύονται. Βέβαια το μπέρδεμα υπάρχει πρώτα στο μυαλό. Πάντως μ' αυτά και μ' αυτά, καταφέρνουν να κομπλεξάρουν πολλούς, και καμιά φορά όλους, ενώ συντελούν στο να πάει η γλώσσα μας κατά διαόλου.
θα μπορούσε να αναρωτηθεί κάποιος, ότι αφού αποδεχόμαστε την ερμητική γραφή ορισμένων ποιητών, γιατί να μην αποδεχτούμε και τον δυσνόητο τρόπο γραφής των κουλτουριάρηδων; Από μία άποψη, κι ο ποιητής θα έπρεπε, οποιαδήποτε τεχνοτροπία κι αν ακολουθεί, να γράφει κατά τρόπο κατανοητό, για να μπορεί ο αναγνώστης να τον καταλαβαίνει.
Γιατί, τι να την κάνουμε την οποιαδήποτε ποίηση, όταν έχει κοπεί η γέφυρα της επικοινωνίας; Τι να τα κάνουμε τα ερμητικά ποιήματα, όταν δεν τα καταλαβαίνει κανείς; Κι αφού δεν μας λένε τίποτε, πως είναι δυνατόν να μας συγκινήσουν;
Βέβαια ο ποιητής έχει τη δικαιολογία ότι γράφει για να εκφράσει τον εαυτό του, αν και πάλι θα μπορούσε να πει κανείς ότι ένας ποιητής που εκφράζεται ερήμην του αναγνώστη, τι σόι ποιητής είναι; Και αν ο σουρεαλισμός στην πρώτη φράση το παραξύλωσε, τι να πούμε για τους σημερινούς σουρεαλιστές της αρπακόλας, που γράφουν ότι τους κατέβει; Πάντως ο στοχαστής, επειδή δεν έχει καν τη δικαιολογία της έμπνευσης κι επειδή ο στόχος του είναι η συζήτηση με τον αναγνώστη, δεν θα έπρεπε να είναι ακαταλόγιστος σαν τους μοντέρνους ποιητές.

Κάποιοι ισχυρίζονται πως έτσι εμπλουτίζεται η γλώσσα μας, ενώ η απλότητα και η σαφήνεια διατηρούν τη γλώσσα στάσιμη. Αν όμως ο εμπλουτισμός της γλώσσας, γίνεται αιτία για να θριαμβεύσει η ακατανοησία, μήπως θα έπρεπε να προτιμήσουμε κάποιες φυλές τις Αφρικής που συνεννοούνται μόνο με τριακόσιες λέξεις;
Η αιτία του φαινομένου αυτού, οφείλεται όχι μόνο στην ημιμάθεια των περισσότερων κουλτουριάρηδων αλλά και στον εγωισμό τους. Δε θα μπορέσουν ποτέ οι άνθρωποι αυτοί να ακούνε περισσότερο απ' όσο μιλάνε, να σκέφτονται περισσότερο απ' όσο γράφουν, και να περνούν κάθε πληροφορία από το κόσκινο της κρίσης.
Για να συμβεί αυτό θα πρέπει να είναι ταπεινός, να μη νομίζει πως αυτός τα ξέρει όλα και κανείς άλλος. Να μη λέει διαρκώς «εγώ νομίζω», «εγώ πιστεύω», «έχω τη γνώμη», και τα συναφή.Μέσα σ' αυτό το βραχυκύκλωμα ημιμάθειας και εγωισμού, χωρούνε αριστεροί και δεξιοί, εφημερίδες και τηλεόραση, και ορθόδοξοι και νεο-ορθόδοξοι.

Κάποτε ένας κομμουνιστής πιπίλιζε τον Μαρξ και τελικά αποδείχτηκε πως δεν είχε διαβάσει ούτε μια σελίδα από το «Κεφάλαιο». Και πόσοι χριστιανοί δεν έχουν μεσάνυχτα από το ευαγγέλιο; Κι αφήστε εκείνους που δεν διαβάζουν λογοτεχνία, αλλά μόνο τις βιβλιοπαρουσιάσεις, κι έτσι είναι σαν να τα έχουν διαβάσει όλα!

Ας αφήσουμε όμως την πολλή θεωρία κι ας δούμε ένα παράδειγμα κουλτουριάρη.
Ας δούμε λ.χ. ένα τεχνοκριτικό σημείωμα που αναφέρεται στη ζωγραφική ενός σπουδαίου καλλιτέχνη. Απολαύστε λοιπόν κριτική ζωγραφικής:
«Η χρονικότητα -στον τάδε ζωγράφο- είναι ψευδαίσθηση, απάτη, διάσπαση, εξαλλαγή, διαστολή υποκειμένου και αντικειμένου, κατακερματισμός και αλλοτρίωση, γι' αυτό κύριο μέλημά του είναι να την εξοστρακίσει αναζητώντας την πρωτογένεια μιας νέας ονοματοθεσίας, μιας ιδιωματικής μορφής, που θα του επιτρέψει την αναδόμηση (βάι, βάι, βάι, κι εδώ αναδόμηση), ενός κόσμου όπου μέσα του, ερωτικά συγκλίνουν τα πάντα, ικανοποιούνται, αποκαθίσταται».
Καταλάβατε τίποτα ή νιώθετε ανεπαρκείς;
Το πιο πιθανό είναι να μην καταλάβατε τίποτα, αλλά αυτό δεν σημαίνει ότι είστε ανεπαρκείς. Ανεπαρκείς είναι αυτοί που γράφουν τέτοια πράγματα. Αλλά ας αρχίσουμε το ψείρισμα. Πρόκειται ουσιαστικά για μία και μόνη πρόταση. Στην αρχή δίνει την εντύπωση, πως αν το διαβάσεις προσεκτικά, θα βγάλεις κάποιο νόημα. Γελιέσαι, γιατί όσο προχωράς, ακόμη κι εκείνο που υποτίθεται κατάλαβες στην αρχή, ξεχνιέται. Η «χρονικότητα» λοιπόν για τον ζωγράφο μας, είναι «ψευδαίσθηση».

Λογικά, η χρονικότητα πρέπει να έχει σχέση με την έννοια του χρόνου. Τώρα πως ο χρόνος γίνεται χρονικότητα, αυτό είναι ένα από τα μυστήρια των κουλτουριάρηδων. Εδώ έχουμε ένα συγκεκριμένο έργο, ζωγραφιές, υλικά, τεχνοτροπίες, και μόνο στη χρονικότητα βρήκες να σκαλώσεις;
Έστω. Ο χρόνος λοιπόν για τον ζωγράφο μας είναι «ψευδαίσθηση». Είναι όμως και «απάτη». Πως μπορούν αυτά τα δύο να σταθούν πλάι πλάι; Δηλαδή, αν ο χρόνος τον εξαπατά, τότε πως μπορεί ο χρόνος να είναι ψευδαίσθηση; Ακολουθεί η «διάσπαση». Ο χρόνος δηλαδή, πρώτα τον εξαπατάει και τον κοροϊδεύει και ύστερα τον αναγκάζει να διασπαστεί; Και ποιο είναι το υποκείμενο; Διασπάται ο ζωγράφος ή ο ίδιος ο χρόνος είναι διασπασμένος;
Τι από τα δύο συμβαίνει; Ακολουθεί η «εξαλλαγή». Τι σημαίνει εξαλλαγή; Είναι ιατρικός όρος που σημαίνει την μεταβολή των καλοηθών νεοπλασμάτων σε κακοήθη. Δηλαδή ο χρόνος είναι καρκίνος; Καλό κι αυτό: Αμ τότε πως ο καρκίνος είναι ψευδαίσθηση; Παρακάτω γράφει: «διαστολή υποκειμένου και αντικειμένου».
Η φράση ταιριάζει σε φιλοσοφική πραγματεία, όχι σε τεχνοκριτικό σημείωμα. Το κάθε ουσιαστικό απ' αυτά που είδαμε ως τώρα δεν ταιριάζει με το διπλανό του, αλλά το ένα αναιρεί το άλλο. Προχωρώντας, διαβάζουμε «κατακερματισμός και αλλοτρίωση». Ενώ η προηγούμενη φρασούλα «διαστολή υποκειμένου και αντικειμένου», είναι παρμένη από την φιλοσοφία, το «κατακερματισμός και αλλοτρίωση» ανήκει στο σύγχρονο λεξιλόγιο των κουλτουριάρηδων.


Συνοψίζοντας: Η χρονικότητα του τάδε ζωγράφου είναι 1) ψευδαίσθηση, 2) απάτη, 3) διάσπαση, 4) εξαλλαγή, 5) διαστολή υποκειμένου και αντικειμένου, 6) κατακερματισμός, 7) αλλοτρίωση.
Κατάλαβε φαίνεται η συγγραφέας ότι μας μπούκωσε αρκετά και σταμάτησε εδώ τον κατάλογο, για να προχωρήσει σε κάποιες επεξηγήσεις: «γι' αυτό κύριο μέλημά του είναι να την εξοστρακίσει». Το «την» αναφέρεται βέβαια στην χρονικότητα, θα μπορούσε όμως ν' αναφέρεται και σε οποιοδήποτε ουσιαστικό θηλυκού γένους που αναφέρθηκε πιο πάνω, όπως την ψευδαίσθηση, την απάτη, την εξαλλαγή.

Καταλαβαίνετε λοιπόν τι σύγχυση δημιουργείται όταν κάποιος δεν ελέγχει τα λόγια του; Θέλει να πει ότι ο ζωγράφος προσπαθεί να βγάλει τον χρόνο έξω από το έργο του και για να το πει αυτό αυτό, μας αράδιασε του κόσμου τα αφηρημένα ουσιαστικά. Πως όμως θα το κάνει αυτό (να εξοστρακίσει τη χρονικότητα);
«Αναζητώντας την πρωτογένεια μιας νέας ονοματοθεσίας». Τι σημαίνει άραγε η λέξη «πρωτογένεια»; Μήπως θα πει το πρώτο γένος; Η πρώτη γέννηση; Η πρώτη φάση της ζωής του ανθρώπου; Αλλά εκείνο που είναι για γέλια, είναι η «νέα ονοματοθεσία». Τι θέλει να πει η ποιήτρια, ότι να εξοστρακίσει ο ζωγράφος τον χρόνο από τους πίνακές του, δίνει νέα ονομασία στα πράγματα; Γιατί μιλούμε βέβαια, για ζωγράφο. Και στη ζωγραφική, τι πάει να πει «ονοματοθεσία»; Και ποια είναι η νέα ονοματοθεσία και τι σχέση έχει με την πρωτογένεια, με τη διάσπαση του χρόνου και μ' όλα τ' άλλα που μας είπε παραπάνω;
Και δεν σταματά εδώ, αλλά συνεχίζει: Μέλημα του ζωγράφου είναι να εξοστρακίσει τη χρονικότητα, αναζητώντας, εκτός από την πρωτογένεια μιας νέας ονοματοθεσίας, και την πρωτογένεια μιας «ιδιωματικής γραφής». Αυτό το τελευταίο, παραδόξως φαίνεται κάπως κατανοητό. Υποθετικά πάντα, η ιδιωματική μορφή, είναι μια δική του τεχνοτροπία που αποδίδει το δικό του πρόσωπο ή έστω το ιδίωμα. Κι αυτό το απλό πράγμα, δηλαδή το να βρει ο ζωγράφος το προσωπικό του ύφος, το κάνει μόνο και μόνο για να εξοστρακίσει τον χρόνο; Μυστήρια πράγματα συμβαίνουν στον χώρο της τέχνης κι ακόμα πιο μυστήρια στον χώρο της κριτικής...

Προσέξτε όμως να δείτε, ότι αυτή η ιδιωματική μορφή θα εκκολάψει στην τεχνοκριτικό, πολλά πράγματα παρακάτω: «...μιας ιδιωματικής μορφής, που θα του επιτρέψει την αναδόμηση, ενός κόσμου όπου μέσα του, ερωτικά συγκλίνουν τα πάντα, ικανοποιούνται, αποκαθίσταται».
Εδώ μπαίνει και το ερωτικό στοιχείο. Έτσι, πρωτού τελειώσει το τεχνοκριτικό σημείωμα της κυρίας αυτής, εμείς θα έχουμε γνωρίσει και το πρόβλημα του έρωτα του καλλιτέχνη μας. Αν καταλάβαμε λοιπόν σωστά, ο ζωγράφος προσπαθεί να εξοστρακίσει τον χρόνο, που είναι ένα σωρό πράγματα -αυτά τα περνάμε στο ντούκου- κι αυτό το κάνει αναζητώντας την προσωπική του έκφραση για να ξαναδημιουργήσει (η αναδόμηση που λέγαμε) τον κόσμο και να πετύχει και στον έρωτα, θαρρείς πως ο έρωτας δεν έχει σχέση με τον χρόνο. Βλέπετε λοιπόν, ότι αυτή κουλτουριάρα, με το να θέλει να πει πολλά, τελικά δεν λέει τίποτα;

Το «αφιέρωμα» στα αλαμπουρνέζικα των κουλτουριάρηδων, θα κλείσει με ένα ακόμα μικρό δείγμα της «κουλτούρας» τους. Δεν θα γίνει κάποια ανάλυση, όπως στο προηγούμενο κείμενο. Πάρτε το ως «άσκηση» για το σπίτι και πέστε και σε μας τι καταλάβατε:
«Ο ελλαδικός άνθρωπος στην Ορθοδοξία διατυπώνει τον αρνητικό του νόστο ως «ζώο θεούμενο», μέσα από τον διάλογο του Εγώ του με το Άλλο, ως Ανταρσία ενάντια σε ένα Είναι δίχως Πρόσωπο, αφηγείται το καθολικό του βίωμα, τη διαδικασία ενσάρκωσης στο Εγώ του, την πρόσκτηση, με ενοποιό τον εαυτό του, του διάχυτου και απρόσωπου ως την έλευση του γίγνεσθαι που μετουσιώνεται τώρα, μέσα από την ιστορία του, την διάρκεια της Πράξης του, στο Εσύ και το Εμείς του Εκκαθολικευόμενου Εγώ του...
Ο χριστιανικός άνθρωπος εγκολπώνει το Άλλο στο εκκαθολικευμένο του Εγώ, στο Εσύ και στο Εμείς, «ζωντανό σώμα του Θεού», εκκλησία του. Το Άλλο γίνεται έτσι Εσύ για να θριαμβεύσει ως Εμείς μέσα σε ένα Εγώ μεγαλωμένο δυνάμει στο άπειρο, Έρωτας ως Πράξη του Εσύ έξω από τον Καιρό, και ιστορία ως Πράξη του Εμείς, ενσαρκωμένος Καιρός, συμπίπτουν σε μια δισυπόστατη υφή ενός γίγνεσθαι που εκφράζεται στο Πρόσωπο, στην Παρουσία του Ανθρώπου ως ερωτικής σχέσεως, ως αγαπητικής πράξης».

(Περιοδικό «Αντί», αρ. 239, σελ. 20-21, 1983)

Κείμενα σαν τα παραπάνω, δίνουν το κακό παράδειγμα στη χρήση της γλώσσας, στους νέους που τα διαβάζουν. Η νεότερη γενιά που ψευτομορφώνεται με τέτοια κείμενα, θα γράφει ακόμα χειρότερα και οι παρατηρήσεις της θα είναι και χειρότερες και πιο γελοίες. Ο Στρατής Δούκας έλεγε χαρακτηριστικά, ότι με την λογοτεχνία σήμερα ασχολούνται αποκλειστικά οι άνθρωποι που δεν έχουν ιδέα από γλώσσα. Τα κακά επομένως είναι δύο:
1) Η διαφθορά των νέων που θα εκφράζονται χειρότερα στο μέλλον.
2) Η διαφθορά της ίδιας της γλώσσας που κι αυτή θα γίνει θολή και νερόβραστη.
Παλαιότερα, κάποιος καθηγητής γλωσσολογίας έλεγε: «Μακριά από τους μορφωμένους!» κι αυτό που έλεγε εκείνος ο αγαθός άνθρωπος, ισχύει εκατό φορές περισσότερο για τους σύγχρονους κουλτουριάρηδες που ούτε τη γλώσσα ξέρουν και ούτε έχουν οργανωμένη σκέψη.

Για όσους συναισθάνονται αυτή την εξαχρείωση της γλώσσας και θλίβονται κατάκαρδα για όλη αυτή την κατάντια, η λύση είναι μία: Να προσέχουμε πολύ τα λόγια μας κι ακόμα περισσότερο τα γραπτά μας. Κάθε τι που λέμε να το σκεφτόμαστε, και προπάντων πρέπει να γράφουμε κατανοητά. Και για να γίνει αυτό, πρέπει να διαβάζουμε κλασικά κείμενα της λογοτεχνίας μας, που έχουν σωστή και ζωντανή γλώσσα κι επίσης να στήνουμε αυτί στις κουβέντες του λαού.
Ο Σολωμός πήγαινε στις ταβέρνες της Κέρκυρας για ν' ακούσει πρόσφυγες από την Κρήτη που τραγουδούσαν μαντινάδες. Ο Καβάφης πήγαινε στα καφενεία και τα φαρμακεία της ελληνικής παροικίας της Αλεξάνδρειας κι έστηνε αυτί για να τσακώσει καμιά ζωντανή ελληνική φράση.
Ενώ εμείς, σήμερα διαμορφώνουμε τη γλώσσα μας από τις εφημερίδες, το ραδιόφωνο και την τηλεόραση, και χώρια που δεν μας μένει καιρός ούτε να σκεφτούμε, ούτε να χωνέψουμε αυτά που βλέπουμε κι ακούμε. Πάντως, ούτε το να στήνουμε αυτί αρκεί. Χρειάζεται και κάτι ακόμα: Να ασκούμαστε στο γράψιμο. Και η άσκηση γραφής, κρατάει μια ζωή...

Πηγή: Το κείμενο είναι του συγγραφέα Ντίνου Χριστιανόπουλου και αποτελεί διασκευασμένο απόσπασμα από συζήτηση με τον επίσης συγγραφέα Περικλή Σφυρίδη («Αλαμπουρνέζικα ή η γλώσσα των σημερινών κουλτουριάρηδων», πρώτη έκδοση 1990).
Read More »
Αλαμπουρνέζικα, η γλώσσα των κουλτουριάρηδων Αλαμπουρνέζικα, η γλώσσα των κουλτουριάρηδων Reviewed by thespro.gr on Σάββατο, Οκτωβρίου 21, 2023 Rating: 5

Αλ. Αυλωνίτης: Κυβερνητική φιέστα για την παραχώρηση- ιδιωτικοποίηση του λιμανιού της Ηγουμενίτσας

Σάββατο, Οκτωβρίου 21, 2023
Αλ. Αυλωνίτης: Κυβερνητική φιέστα για την παραχώρηση- ιδιωτικοποίηση του λιμανιού της Ηγουμενίτσας


Κανένας λόγος δεν υπάρχει σήμερα για πανηγυρισμούς, όσο κι αν προσπάθησε με κοινοτυπίες να πείσει τους πολίτες ο Κυριάκος Μητσοτάκης και τα κυβερνητικά στελέχη, στην "φιέστα" που στήθηκε για την υπογραφή της σύμβασης για την πώληση του πλειοψηφικού πακέτου μετοχών του Οργανισμού Λιμένος Ηγουμενίτσας στην κοινοπραξία Γκριμάλντι.

Εγκαίρως, μέσω του κοινοβουλευτικού ελέγχου και με ομιλίες στη Βουλή, ζητήσαμε από την κυβέρνηση να βάλει τέλος στον κατήφορο των προβληματικών ιδιωτικοποιήσεων με τις οποίες παραχωρεί, έναντι ευτελούς ανταλλάγματος, ζωτικούς δημόσιους χώρους της πατρίδας μας σε πολυεθνικούς ομίλους και να υιοθετήσει το μοντέλο των υπο-παραχωρήσεων, εφόσον κρίνεται αναγκαίο, συγκεκριμένων χώρων ή/και δραστηριοτήτων στην αξιοποίηση των λιμένων, όπως άλλωστε πράττει η συντριπτική πλειοψηφία των ευρωπαϊκών χωρών.

Εγκαίρως "κρούσαμε κώδωνα κινδύνου" για την μεγάλη πιθανότητα δημιουργίας όχι απλά μονοπωλιακού καθεστώτος στο Λιμάνι Ηγουμενίτσας, αλλά ιδιωτικού μονοπωλίου και στην ακτοπλοϊκή σύνδεση με την γείτονα χώρα. Εγκαίρως επισημάναμε ότι στη σύμβαση παραχώρησης δεν αναγράφονται ρητώς οι υποχρεώσεις από πλευράς αναδόχου για τις επενδύσεις που πρέπει να κάνει προς όφελος των τοπικών κοινωνιών.

Έχουν μάλιστα το θράσος σήμερα να μιλούν για "διαφανείς διαδικασίες", ενώ γνωρίζουν ότι δεν εδέησαν να παρουσιάσουν στη Βουλή την περίφημη Συμφωνία Αγοραπωλησίας Μετοχών, ούτε όταν μετ` επιτάσεως την ζητήσαμε για να γνωρίζουμε τι ψηφίζουμε! Δεν πρέπει να γνωρίζουμε αν σε ένα λιμάνι γεωστρατηγικής σημασίας, όπως της Ηγουμενίτσας, έχουν προβλεφθεί ρήτρες που να απαγορεύουν μονομερείς σημαντικές κινήσεις κι αν ναι ποιες;

Για όλους αυτούς τους λόγους, εθνικούς, οικονομικούς, κοινωνικούς, εμείς παραμένουμε σταθεροί στις θέσεις μας, και φυσικά παρακολουθούμε στενά την ιδιωτικοποίηση που επιχειρείται και στο άλλο σημαντικό μας λιμάνι, στο Ηράκλειο Κρήτης. Οι επιλογές Μητσοτάκη δεν μπορούν να δημιουργούν προβλήματα και να υποθηκεύουν το μέλλον της χώρας.

Read More »
Αλ. Αυλωνίτης: Κυβερνητική φιέστα για την παραχώρηση- ιδιωτικοποίηση του λιμανιού της Ηγουμενίτσας Αλ. Αυλωνίτης: Κυβερνητική φιέστα για την παραχώρηση- ιδιωτικοποίηση του λιμανιού της Ηγουμενίτσας Reviewed by thespro.gr on Σάββατο, Οκτωβρίου 21, 2023 Rating: 5

Σελίδες

Από το Blogger.