3.650.000€ για τους δρόμους της Ηγουμενίτσας

Παρασκευή, Φεβρουαρίου 03, 2023
3.650.000€ για τους δρόμους της Ηγουμενίτσας


Με την υπ’ αριθμ. 89519/23-12-2022 (ΑΔΑ: 6ΣΩΣ46ΜΤΛ6-ΦΘΡ) Απόφαση του Υπουργείου Εσωτερικών αποφασίστηκε η ένταξη της Πράξης του Δήμου Ηγουμενίτσας με τίτλο «Παρεμβάσεις για τη βελτίωση οδικής ασφάλειας στο Δήμο Ηγουμενίτσας» στο Πρόγραμμα «Βελτίωση Οδικής Ασφάλειας», ποσού χρηματοδότησης 2.800.000,00€ η οποία περιλαμβάνει τα κάτωθι υποέργα:
· Υποέργο 1: «Έργα βελτίωσης οδικής ασφάλειας στο αστικό οδικό δίκτυο του Δήμου Ηγουμενίτσας», προϋπολογισμού 3.250.000,00€. Το εν λόγω έργο αφορά σε παρεμβάσεις βελτίωσης του οδοστρώματος οδών του Δήμου.
· Υποέργο 2: «Έργα Βελτίωσης οδικής ασφάλειας στο υπεραστικό οδικό δίκτυο του Δήμου Ηγουμενίτσας» προϋπολογισμού 400.000,00€, που αφορά στην κατασκευή δικτύου ηλεκτροφωτισμού του δρόμου προς το Δρέπανο.

Έχει ήδη εκκινήσει η διαγωνιστική διαδικασία για την δημοπράτηση των δύο υποέργων, ενώ εντός των προσεχών μηνών αναμένουμε την έναρξη των εργασιών.

Ο Δήμαρχος Ηγουμενίτσας κ. Ιωάννης Λώλος προέβη στην ακόλουθη δήλωση:
«Είμαι ιδιαίτερα χαρούμενος γιατί ο Δήμος Ηγουμενίτσας ανταποκρίθηκε άμεσα στη σχετική Πρόσκληση του Υπουργείου Εσωτερικών και πέτυχε την εξασφάλιση χρηματοδότησης από το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας για την υλοποίηση ενός ουσιαστικού έργου που περιλαμβάνει την αντικατάσταση του ασφαλτοτάπητα σημαντικού μέρους του οδικού δικτύου του Δήμου μας, βελτιώνοντας παράλληλα την οδική ασφάλεια και κατ’ επέκταση την ποιότητα ζωής των πολιτών.
Η ένταξη της Πράξης αποτελεί μέρος μόνο, του ευρύτερου αναπτυξιακού μας σχεδιασμού για τον Δήμο Ηγουμενίτσας και αποδεικνύει την στόχευση, το όραμα και την ετοιμότητά μας για την πλήρη αξιοποίηση όλων των εργαλείων που μας προσφέρονται για την βελτίωση της καθημερινότητας όλων μας».

Το έργο/δράση υλοποιείται στο πλαίσιο του Εθνικού Σχεδίου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας «Ελλάδα 2.0» με τη χρηματοδότηση της Ευρωπαϊκής Ένωσης – NextGenerationEU.
Read More »
3.650.000€ για τους δρόμους της Ηγουμενίτσας 3.650.000€ για τους δρόμους της Ηγουμενίτσας Reviewed by thespro.gr on Παρασκευή, Φεβρουαρίου 03, 2023 Rating: 5

Έφυγε από τη ζωή ο Ηλίας Δήμας

Παρασκευή, Φεβρουαρίου 03, 2023
Έφυγε από τη ζωή ο Ηλίας Δήμας


Την τελευταία του πνοή άφησε σε ηλικία 79 ετών, στο νοσοκομείο Φιλιατών όπου νοσηλευόταν από τις 28 Δεκεμβρίου, ο επιχειρηματίας με καταγωγή από το Καστρί Ηγουμενίτσας Ηλίας Δήμας.
Γιος του Κωνσταντίνου και της Άννας Δήμα δημιούργησε με τη σύζυγό του Συλβάνα τη δική του οικογένεια, αποκτώντας δύο παιδιά, την Αλεξάνδρα και το Νικόλαο αλλά και τη μονάκριβη εγγονή του Ειρήνη.
Ήταν τελειόφοιτος της Σιβιτανιδειος Δημοσιάς Σχολής στον τομέα Δομικών έργων, Δομημένου Περιβάλλοντος και Αρχιτεκτονικού Σχεδιασμού και ακολούθησε για ένα χρονικό διάστημα με τον αδερφό του Αναστάσιο το επάγγελμα αυτό.
Είχε όμως μεγαλύτερο ζήλο και πόθο για το εμπόριο και έτσι ξεκίνησε προς το τέλος της δεκαετίας του '70 το εμπόριο χοντρικής και λιανικής πώλησης, ένας από τους πρώτους στον χώρο αυτό μέχρι και το 2008.
Στην πορεία της εξελίξεις του έγινε πολύ γνωστός στην Ήπειρο και αγαπητός στον κόσμο. 
Η επιχειρηματική του δράση δεν έμεινε μόνο στην Ελλάδα,
Συνέχισε και στην γειτονική χωρά της Αλβανίας συγκεκριμένα είχε έδρα στην πρωτεύουσα της στα Τίρανα, οπού ξεκίνησε να εισάγει και να εξάγει προϊόντα στις δυο χώρες.
Σαν προσωπικότητα, ήταν ένας ταπεινός, σοφός και ήσυχος άνθρωπος.
Ο κόσμος τον γνώρισε, τον έζησε και τον αγάπησε για την προσφορά και την βοήθεια που έδινε σε όλον τον κόσμο.
Ήταν πάντα χαμογελαστός.
Σαν πατέρας και οικογενειάρχης ήταν ένας εξαιρετικός σύζυγος και ένας υπερπροστατευτικός πατέρας για τα παιδιά του.
Η μεγαλύτερη του αγάπη στην ζωή του ήταν τα δυο του παιδιά και η αγαπημένη του εγγονή.
Η κηδεία του θα πραγματοποιηθεί το Σάββατο 4 Φεβρουαρίου, στον Ι.Ν. Αγίου Γεωργίου στο Καστρί, στις 2 το μεσημέρι.



Read More »
Έφυγε από τη ζωή ο Ηλίας Δήμας Έφυγε από τη ζωή ο Ηλίας Δήμας Reviewed by thespro.gr on Παρασκευή, Φεβρουαρίου 03, 2023 Rating: 5

Θανατηφόρο τροχαίο στην Παραμυθιά

Τετάρτη, Φεβρουαρίου 01, 2023
Θανατηφόρο τροχαίο στην Παραμυθιά




Θανατηφόρο τροχαίο σημειώθηκε λίγο μετά τις 12 το μεσημέρι της Τετάρτης στον Περιφερειακό Παραμυθιάς, λιγο πριν το Κέντρο Υγείας με θύμα έναν ηλικιωμένο, ηλικίας περίπου 80 ετων

Σύμφωνα με τις πρώτες πληροφορίες, ο άτυχος οδηγός έπαθε καρδιακό επεισόδιο με αποτέλεσμα την εκτροπή του οχήματος και την σύγκρουση με διερχόμενο φορτηγό

Φως στα ακριβή αιτία του δυστυχήματος αναμένεται να δώσει η σχετική έρευνα της τροχαίας καθώς και το πόρισμα του Ιατροδικαστή
Read More »
Θανατηφόρο τροχαίο στην Παραμυθιά Θανατηφόρο τροχαίο στην Παραμυθιά Reviewed by thespro.gr on Τετάρτη, Φεβρουαρίου 01, 2023 Rating: 5

Γιάννης Καψάλης, Δημήτρης Τζίμας και Μάκης Τσίκος την Πέμπτη στο Chocolat στην Ηγουμενίτσα

Τετάρτη, Φεβρουαρίου 01, 2023
Γιάννης Καψάλης, Δημήτρης Τζίμας και Μάκης Τσίκος την Πέμπτη στο Chocolat στην Ηγουμενίτσα 


Πέμπτη 2 Φεβρουάριου 2023

Chocolat | Αγίων Αποστόλων 45

Καφετέρια - Εστιατόριο που βρίσκεται στο Νέο Λιμάνι Ηγουμενίτσας πάνω στον παραλιακό δρόμο και δίπλα στα ΚΤΕΛ Θεσπρωτίας.



Read More »
Γιάννης Καψάλης, Δημήτρης Τζίμας και Μάκης Τσίκος την Πέμπτη στο Chocolat στην Ηγουμενίτσα Γιάννης Καψάλης, Δημήτρης Τζίμας και Μάκης Τσίκος την Πέμπτη στο Chocolat στην Ηγουμενίτσα Reviewed by thespro.gr on Τετάρτη, Φεβρουαρίου 01, 2023 Rating: 5

Ημερίδα με θέμα: ''Πώς το παιδί μαθαίνει να ζητά λαβαίνοντας υπόψη και τον άλλον''

Τετάρτη, Φεβρουαρίου 01, 2023
Ημερίδα με θέμα: ''Πώς το παιδί μαθαίνει να ζητά λαβαίνοντας υπόψη και τον άλλον''


Η Περιφερειακή Διεύθυνση Εκπαίδευσης Ηπείρου, οι Διευθύνσεις Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Θεσπρωτίας, το ΚΕΔΑΣΥ Θεσπρωτίας σε συνεργασία με τις Εκδόσεις Αρμός και το Βιβλιοπωλείο Μητσέλου σας προσκαλούν σε ημερίδα με θέμα:
''Πώς το παιδί μαθαίνει να ζητά λαβαίνοντας υπόψη και τον άλλον''
Παρασκευή 3 Φεβρουαρίου 2023 και ώρα 19.00
1ο Δημοτικό Σχολείο Ηγουμενίτσας
Κεντρικός ομιλητής ο Ψυχίατρος-Συγγραφέας Νίκος Σιδέρης
Την εκδήλωση συντονίζει ο Παντελής Κυπριανός, Πανεπιστήμιο Πατρών
Read More »
Ημερίδα με θέμα: ''Πώς το παιδί μαθαίνει να ζητά λαβαίνοντας υπόψη και τον άλλον'' Ημερίδα με θέμα: ''Πώς το παιδί μαθαίνει να ζητά λαβαίνοντας υπόψη και τον άλλον'' Reviewed by thespro.gr on Τετάρτη, Φεβρουαρίου 01, 2023 Rating: 5

Δύο θεατρικές ομάδες της Θεσπρωτίας στην τελική δεκάδα του "Μώμου"

Τετάρτη, Φεβρουαρίου 01, 2023
Δύο θεατρικές ομάδες της Θεσπρωτίας στην τελική δεκάδα του "Μώμου"


Στην τελική δεκάδα του 15ου Πανελληνίου Φεστιβάλ Ερασιτεχνικών Θιάσων με την ονομασία «Μώμος ο Πατρεύς» προκρίθηκαν ,δύο θεατρικές ομάδες του νομού μας. 
Πρόκειται για τη ΘΕΟΦΙΛ, τη Θεατρική Ομάδα Φιλιατών δηλαδή και την ΘΕΑΤΟ από την Παραμυθιά.
Το φεστιβάλ εντάσσεται στις εκδηλώσεις του Πατρινού Καρναβαλιού και διαγωνίζονται σε αυτό θεατρικές ομάδες από όλη την Ελλάδα.
Ο «Μώμος ο Πατρεύς» είναι ένα αφιέρωμα στη σάτιρα με παραστάσεις μικρής διάρκειας από ερασιτεχνικά σχήματα απ΄ όλη την Ελλάδα, που έχει και διαγωνιστικό χαρακτήρα. 
Το Πανελλήνιο Φεστιβάλ Σάτιρας Ερασιτεχνικών Θιάσων συνδιοργανώνουν ο Δήμος Πατρέων, η Κοινωφελής Επιχείρηση Δήμου Πατρέων – Καρναβάλι Πάτρας και το Ερασιτεχνικό Σχήμα Πάτρας «Ρεφενέ» ενώ τελεί υπό την αιγίδα της Εταιρείας Ελλήνων Θεατρικών Συγγραφέων και Μουσικοσυνθετών (Ε.Ε.Θ.Σ.Μ).
Τέλος αξίζει να σημειωθεί και η παρουσία μιας τρίτης ομάδας από την Ήπειρο, στην τελική δεκάδα. 
Είναι αυτή της θεατρικής ομάδας Αυλαία από την πανέμορφη Πάργα. 
Σε μια απ' τις φτωχότερες περιοχές της Ευρώπης, ευτυχώς, κάποιοι ακόμη σκέφτονται, νοιώθουν, δημιουργούν.
Καλή επιτυχία
Read More »
Δύο θεατρικές ομάδες της Θεσπρωτίας στην τελική δεκάδα του "Μώμου" Δύο θεατρικές ομάδες της Θεσπρωτίας στην τελική δεκάδα του "Μώμου" Reviewed by thespro.gr on Τετάρτη, Φεβρουαρίου 01, 2023 Rating: 5

Το νέο Δ.Σ. της Ομοσπονδίας Μουργκάνας

Τετάρτη, Φεβρουαρίου 01, 2023
Το νέο Δ.Σ. της Ομοσπονδίας Μουργκάνας


Το ΔΣ στην πρώτη συνεδρίασή του σχολίασε τη συνέλευση της Ομοσπονδίας και δεσμεύτηκε για την υλοποίηση των αποφάσεων και κατευθύνσεων.
Με τη συμμετοχή 38 Αντιπροσώπων από 12 Αδελφότητες διεξήχθηκαν οι εκλογές της 18ης Δεκεμβρίου στα γραφεία μας. 
Τη διεύθυνση των εργασιών ανέλαβε ο Γιώργος Οικονόμου, πρώην Πρόεδρος της ΠΣΕ.
Εγκρίθηκαν ομόφωνα ο Διοικητικός και Οικονομικός Απολογισμός του απερχόμενου Διοικητικού Συμβούλιου. Επιβεβαιώθηκε η συνοχή της Ομοσπονδίας παρά την προσπάθεια δημιουργίας εντυπώσεων με τις παραιτήσεις.
Ο πρόεδρος της Ομοσπονδίας, Νίκος Παπαθανασίου ανάγνωσε τον Απολογισμό με την πλούσια δραστηριότητα -στο σύντομο χρονικό διάστημα των 10 μηνών- και με ιδιαίτερη έμφαση στην ενωτική και αγωνιστική διεκδίκηση λύσεων στα οξυμένα προβλήματα της υπαίθρου της Ηπείρου. Χαρακτήρισε το κάλεσμα των 5 Ομοσπονδιών σοβαρή παρακαταθήκη για το μέλλον.
Ο πρόεδρος της Συνέλευσης Γιώργος Οικονόμου, τόνισε ιδιαίτερα την αναγκαιότητα αγωνιστικής διεκδίκησης και χωρίς συμβιβασμούς άμεσων λύσεων στα διαχρονικά και οξυμένα προβλήματα των χωριών μας, σε συντονισμό με τη ΠΣΕ και τις Ομοσπονδίες των απόδημων Ηπειρωτών.
Ο πρόεδρος της Ομοσπονδίας Νίκος Παπαθανασίου χαρακτήρισε προφάσεις εν αμαρτίαις τα λεχθέντα περί κομματικοποίησης που σκοπό έχουν να εμποδίσουν τις διεκδικήσεις και να συγκαλύψουν τις ευθύνες όσων είναι διαχρονικά υπεύθυνοι για τη κατάσταση των χωριών μας.
Το ΔΣ καλεί όλα τα μέλη και στελέχη των Αδελφοτήτων στη συγκέντρωση στο Σύνταγμα την 15η Φεβρουαρίου μαζί με τις άλλες Ομοσπονδίες και τη ΠΣΕ.
Το νέο ΔΣ καλεί σε επείγουσα ανασυγκρότηση όλων των Αδελφοτήτων και την επαναδραστηριοποίηση προσωπικοτήτων της Μουργκάνας, ενώ αναλαμβάνει την ευθύνη δίμηνης έκδοσης Ηλεκτρονικής Εφημερίδας.

Το νέο ΔΣ συγκροτήθηκε σε σώμα ως εξής:
Πρόεδρος: Παπαθανασίου Νίκος
Α Αντιπρόεδρος: Ανυφαντής Παναγιώτης
Β Αντιπρόεδρος: Πέλεχας Βασίλης
Γεν. Γραμματέας: Κανακόπουλος Δημήτρης
Ταμίας: Δήμος Χρήστος
Εφορος Πολιτισμού: Μπότσαρη Βαρβάρα
Εφορος Δημοσίων Σχέσεων: Αθανασίου Γιώργος
Αναπληρωτής Γραμματέας: Δήμος Γιώργος

Μέλη:
Κόντης Ζήκος
Κωνσταντίνου Κώστας
Τσαγκάρης Δημήτρης

Αναπληρωματικοί:
Διώχνος Στέλιος και Τσουκαλά Βάσω
Read More »
Το νέο Δ.Σ. της Ομοσπονδίας Μουργκάνας Το νέο Δ.Σ. της Ομοσπονδίας Μουργκάνας Reviewed by thespro.gr on Τετάρτη, Φεβρουαρίου 01, 2023 Rating: 5

Rhomberg: Περιζήτητες στην Αυστρία οι διακοπές σε Πάργα, Σύβοτα και Πρέβεζα

Τετάρτη, Φεβρουαρίου 01, 2023
Rhomberg: Περιζήτητες στην Αυστρία οι διακοπές σε Πάργα, Σύβοτα και Πρέβεζα


Μεγάλη ζήτηση καταγράφει τις τελευταίες εβδομάδες ο κορυφαίος tour operator της Αυστριας Rhomberg Reisen για διακοπές σε δύο νησιά του Ιονίου, την Κεφαλονιά και την Λευκάδα και γνωστούς προορισμούς στην Ήπειρο όπως η Πάργα, τα Σύβοτα, η Πρέβεζα, το Κανάλι (Πρέβεζας) κι ο Βράχος (Πρέβεζας).
Ο Rhomberg Reisen προσφέρει για το φετινό καλοκαίρι του 2023 αποκλειστικές πτήσεις τσάρτερ προς Λευκάδα, Πρέβεζα (Άκτιο), Κορσική (Γαλλία), Μενόρκα (Ισπανία) και Καλαβρία (Ιταλία).
Όπως αναφέρει η σχετική ανακοίνωση: «Ο Rhomberg Reisen προσφέρει για το καλοκαίρι του 2023 αποκλειστικές πτήσεις τσάρτερ σε αυθεντικούς προορισμούς με φυσική ομορφιά».
Ειδικότερα, αυτή τη χρονιά προσφέρει δύο νέες συνδέσεις με την Κεφαλονιά από το Γκρατς και το Λιντς, αλλά και από τη Βιέννη αλλά και το αεροδρόμιο Άλτενραϊν κοντά στο Ζανκτ Γκάλεν της Ελβετίας, ενώ για τη Λευκάδα προσφέρει συνδέσεις από τη Βιέννη και το Άλτενραϊν του Ζανκτ Γκάλεν (St. Gallen-Altenrhein).
Μάλιστα σε ειδικό αφιέρωμα με τίτλο «Καλοκαίρι 2023-Γνωρίστε ειδικούς ταξιδιωτικούς προορισμούς» ο τουριστικός οργανισμός Rhomberg Reisen αναφέρει χαρακτηριστικά: «Η λαχτάρα και η προσμονή για ξέγνοιαστες διακοπές σε εξαιρετικούς τόπους και εν μέσω της συναρπαστικής φύσης συνεχίζεται αμείωτη. Αυτή τη στιγμή, οι πολύ ιδιαίτεροι ταξιδιωτικοί προορισμοί μακριά από την πεπατημένη έχουν μεγάλη ζήτηση. Η Κορσική, η Μινόρκα, η Λευκάδα, η Ήπειρος, η Κεφαλονιά και η Καλαβρία μαγεύουν με τη φυσική ομορφιά και την ευγενική τους χάρη. Για τους λάτρεις της παραλίας και της φύσης, αυτοί οι ονειρεμένοι προορισμοί είναι ένας πραγματικός επίγειος παράδεισος. Η Rhomberg Reisen, που ειδικεύεται σε αυθεντικούς προορισμούς με γοητεία, συνδέει τους επισκέπτες με αυτούς ακριβώς τους ονειρεμένους προορισμούς».
Αξίζει να σημειωθεί πως o Rhomberg Reisen προσφέρει ολοκληρωμένο τουριστικά «πακέτα» διακοπών, ή εναλλακτικά θέσεις στις πτήσεις τσάρτερ της εταιρείας με ή άνευ κράτησης για ένα από τα προτεινόμενα ξενοδοχεία που συνεργάζεται για κάθε τουριστικό προορισμό ή θέρετρο στην Ελλάδα.
Read More »
Rhomberg: Περιζήτητες στην Αυστρία οι διακοπές σε Πάργα, Σύβοτα και Πρέβεζα Rhomberg: Περιζήτητες στην Αυστρία οι διακοπές σε Πάργα, Σύβοτα και Πρέβεζα Reviewed by thespro.gr on Τετάρτη, Φεβρουαρίου 01, 2023 Rating: 5

Το ΠΑΣΟΚ Θεσπρωτίας κόβει την πρωτοχρονιάτικη πίτα του με τον Δημήτριο Μάντζο

Τετάρτη, Φεβρουαρίου 01, 2023
Το ΠΑΣΟΚ Θεσπρωτίας κόβει την πρωτοχρονιάτικη πίτα του με τον Δημήτριο Μάντζο


Η Νομαρχιακή Επιτροπή Θεσπρωτίας και οι Δημοτικές Οργανώσεις Ηγουμενίτσας, Σουλίου και Φιλιατών, του ΠΑΣΟΚ – Κινήματος Αλλαγής, σας προσκαλούν στην εκδήλωση για την κοπή της πρωτοχρονιάτικης πίτας, το Σάββατο 4 Φεβρουαρίου στις 19:00, στο ξενοδοχείο Angelika Pallas στην Ηγουμενίτσα (Αγ. Αποστόλων 63 – έναντι νέου Λιμένα).

Καλεσμένος και κεντρικός ομιλητής, θα είναι ο Εκπρόσωπος Τύπου ΠΑΣΟΚ – Κίνημα Αλλαγής, Δημήτριος Μάντζος.
Read More »
Το ΠΑΣΟΚ Θεσπρωτίας κόβει την πρωτοχρονιάτικη πίτα του με τον Δημήτριο Μάντζο Το ΠΑΣΟΚ Θεσπρωτίας κόβει την πρωτοχρονιάτικη πίτα του με τον Δημήτριο Μάντζο Reviewed by thespro.gr on Τετάρτη, Φεβρουαρίου 01, 2023 Rating: 5

"Κλειδί" λιμάνια και ΒΙΠΕ για την επέκταση του σιδηρόδρομου

Τρίτη, Ιανουαρίου 31, 2023
"Κλειδί" λιμάνια και ΒΙΠΕ για την επέκταση του σιδηρόδρομου 


Αναπτύσσοντας υποδομές σε μια χώρα σαν την Ελλάδα, με το δύσκολο γεωγραφικό ανάγλυφο που δημιουργεί περιορισμούς στην μετακίνηση ακόμα και κοντινών περιοχών, δημιουργείς τις συνθήκες ανάπτυξης που σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες είναι αυτονόητες.
Για να είμαι πιο σαφής: Αν πάμε, όχι πολύ πίσω τον χρόνο, στην δεκαετία του 1990 ας πούμε, για να πήγαινε κάποιος από τα Γρεβενά στα Ιωάννινα που είναι μια απόσταση περίπου 100 χιλιομέτρων απαιτούνταν 3 ώρες δύσκολης και επικίνδυνης οδήγησης στα βουνά. Το ίδιο ίσχυε για να πάει κάποιος από τη Θεσσαλονίκη στην Αλεξανδρούπολη από την Πάτρα στα Ιωάννινα κ.ο.κ.
Αν πάμε στις περισσότερες ευρωπαϊκές χώρες, οι συνδέσεις πόλεων ακόμα και χωρίς τη χρήση κλειστών αυτοκινητοδρόμων ήταν πολύ πιο εύκολη υπόθεση ποσώ δε μάλλον όταν δημιουργήθηκαν αυτές οι υποδομές. Η δημιουργία οδικών υποδομών τα τελευταία 30 χρόνια και στην Ελλάδα διόρθωσε αυτή την φυσική "αδικία".
Ένωσε τις περισσότερες πόλεις μεταξύ τους και διαμόρφωσε εκείνο το περιβάλλον που η μετακίνηση ανθρώπων και αγαθών είχε πλέον το ίδιο χαρακτηριστικό με τις περισσότερες χώρες της Ευρώπης. Η μεγάλη διαφορά σε σχέση με αυτό είναι τα χρήματα που έπρεπε να δαπανηθούν λόγω του γεωγραφικού αναγλύφου που η χώρα μας έχει. Λόγω της σπουδαίας συμβολής της Ευρωπαϊκής Ένωσης η Ελλάδα σήμερα έχει καταφέρει να δημιουργήσει αξιόλογες οδικές υποδομές.
Στο πεδίο των σιδηροδρόμων αυτό είναι ακόμα πιο δύσκολο για την Ελλάδα. Έχουμε να αντιμετωπίσουμε ένα μικρό δίκτυο το οποίο εδώ και 120 χρόνια δεν έχει να αναπτύσσεται πέρα από κάποιες μικρές εξαιρέσεις. Το γιατί δεν αναπτύχθηκε είναι μια άλλη κουβέντα, όμως το γεγονός είναι πως σήμερα η χώρα μας δεν είναι σιδηροδρομικά φιλική σε όλη την επικράτεια (τουλάχιστον στην ηπειρωτική χώρα).
Σχεδόν όλη η Πελοπόννησος (με εξαίρεση το βόρειο παραλιακό τμήμα της), όλη η Ήπειρος, σημαντικά τμήματα της Δυτικής Μακεδονίας, μεγάλα τμήματα της Στερεάς Ελλάδας αλλά και η Κρήτη σήμερα είναι έξω από τον γεωγραφικό χάρτη. Κάπως έτσι το ελληνικό σιδηροδρομικό δίκτυο είναι ουραγός στην Ευρώπη σε χιλιομετρική κάλυψη.
Το μεγάλο ζητούμενο λοιπόν, είναι πως μπορεί η χώρα να επαναλάβει την επιτυχημένη ανάπτυξη των οδικών μεταφορών και στις σιδηροδρομικές μεταφορές. Πως θα βάλει στόχο είτε να επαναλειτουργήσουν παλιές γραμμές, είτε πως θα επεκτείνει σε όλη την επικράτεια το δίκτυο της.

Οι δυσκολίες και ο ρόλος των λιμανιών
Το μεγάλο αγκάθι για την χώρα σε σχέση με τον σιδηρόδρομο είναι πως πλέον οι υποδομές συνδυάζονται με τον όρο "βιωσιμότητα", δηλαδή η επένδυση που θα γίνει για την επέκταση των γραμμών να μπορεί να είναι εμπορικά βιώσιμη. Σε σχέση με αυτό έχουμε δύο βασικές δυσκολίες: η πρώτη είναι πως οι επεκτάσεις των γραμμών κοστίζουν πάρα πολλά χρήματα λόγω του ορεινού εδάφους της χώρας και το δεύτερο είναι πως πληθυσμιακά ή εμπορικά δεν έχει να περιμένει πολλά.
Αυτό που μπορεί να εκμεταλλευτεί η χώρα για να μπορέσει να χρηματοδοτήσει την ανάπτυξη του σιδηρόδρομου σε όλη την επικράτεια είναι η γεωγραφική της θέση. Ας μην γελιόμαστε, οι επεκτάσεις αυτές δεν θα φέρουν χρήματα από τις επιβατικές μεταφορές (έχεις να ανταγωνιστείς εξάλλου οδικές και σε κάποιες περιπτώσεις αεροπορικές μεταφορές) αλλά από τις εμπορευματικές. Αυτό πραγματοποιεί σήμερα και το υπουργείο Υποδομών με την ανάπτυξη της Ανατολικής Σιδηροδρομικής Εγνατίας, δηλαδή από τη Θεσσαλονίκη μέχρι την Καβάλα και την Αλεξανδρούπολη.
Η διακίνηση εμπορευμάτων εντός και κυρίως εκτός Ελλάδας προς Ευρώπη και Ασία είναι ίσως το ισχυρότερο χαρτί για να μπορέσουμε να δούμε το τρένο να επεκταθεί προς περιοχές που δεν έχουν κάλυψη σήμερα. Η δημιουργία Logistics Parks και ΒΙΠΕ αλλά και η ανάπτυξη λιμένων στο δυτικό τμήμα της χώρας μπορεί να φέρει και το τρένο ώστε να δημιουργηθεί το τρίπτυχο ΒΙΠΕ-Σιδηρόδρομος-Λιμάνια και διακίνηση εμπορευμάτων προς Ευρώπη.
Η Ηγουμενίτσα είναι ένα καλό παράδειγμα. Ποιος υπολόγιζε αυτό το μέρος ως βασική πύλη εισόδου-εξόδου για την υπόλοιπη Ευρώπη. Να που σήμερα όμως είναι ένα ισχυρό χαρτί λόγω των οδικών υποδομών σε διακίνηση επιβατών και εμπορευμάτων.
Το ίδιο τώρα γίνεται και με την Αλεξανδρούπολη. Γιατί όχι λοιπόν να μην ακολουθήσουν στα ίδια βήματα και άλλα λιμάνια όπως ο Αστακός, η Κυλλήνη ή η Καλαματα και να συμπαρασύρουν και την έλευση του τρένου.

Οι μελλοντικές επεκτάσεις του δικτύου
Στα χαρτιά, η χώρα έχει το πλάνο της πρώτης μεγάλης επέκτασης του σιδηροδρομικού της δικτύου από τη Θεσσαλία στην Ήπειρο (έχουν εξασφαλιστεί πόροι για την μελέτη της νέας γραμμής). Η γραμμή Καλαμπάκα-Ιωάννινα-Ηγουμενίτσα θα δώσει νέες προοπτικες και στην περιοχή και στο λιμάνι. Παράλληλα προετοιμάζει το έδαφος για να κατέβει μελλοντικά το τρένο μέχρι το Αντίρριο. Άλλωστε το μεγάλο κενό στον σιδηροδρομικό χάρτη της χώρας εκεί παρουσιάζεται. Επίσης η επαναλειτουργία του σιδηρόδρομου στην Πελοπόννησο είναι εφικτή γιατί υπάρχει η σιδηροδρομική υποδομή.
Σε επίπεδο Προαστιακού Σιδηροδρόμου, βλέπουμε πως το υπουργείο Υποδομών έχει ήδη είναι σε εξέλιξη στην Αττική η επέκταση του δικτου στην Ανατολική Αττική προς Ραφήνα και Λαύριο και δυτικα προς Ελευσίνα. Ο στόχος είναι και εδώ τα λιμάνια. Στη Θεσσαλονίκη επίσης προωθείται νέα σιδηροδρομική σύνδεση με τον 6ο προβλήτα. Κάπως έτσι θα μπορέσει να μεγαλώσει επιτέλους το ελληνικό σιδηροδρομικό δίκτυο.
Τα επόμενα χρόνια και δεκαετίες είναι σίγουρο πως θα είναι σιδηδρομικά. Έχουμε και την ευτυχή συγκυρία πως η Ευρώπη γυρνά την πλάτη στις οδικές και θέλει ενίσχυση των σιδηροδρομικών υποδομών της. Μετά το ΕΣΠΑ 2021-2027 που λίγο-πολύ έχει καθορίσει τις προτεραιότητες και τις ανάγκες για κάλυψη υποδομών της χώρας, οι νέες προγραμματικές περίοδοι θα μπορούν να δώσουν κίνητρο ούτως ώστε σε μια μελλοντική Ελλάδα να μπορούμε να δούμε τον σιδηρόδρομο να κυκλοφορεί σε όλη την Ελλάδα.
Read More »
"Κλειδί" λιμάνια και ΒΙΠΕ για την επέκταση του σιδηρόδρομου "Κλειδί" λιμάνια και ΒΙΠΕ για την επέκταση του σιδηρόδρομου Reviewed by thespro.gr on Τρίτη, Ιανουαρίου 31, 2023 Rating: 5

Σελίδες

Από το Blogger.