Στο μικροσκόπιο της Επιτροπής Ανταγωνισμού το αρδευτικό της Παραμυθιάς για δημιουργία καρτέλ
thespro.gr
Τετάρτη, Αυγούστου 17, 2016
Σε δεκάδες μικρά και μεγάλα έργα και για μακρά χρονική περίοδο, που ξεκινά από το 1981 και φθάνει έως τις μέρες μας, αναφέρεται η εισήγηση της Επιτροπής Ανταγωνισμού με την οποία κατηγορούνται 45 τεχνικές εταιρείες (σχεδόν το σύνολο του ελληνικού κατασκευαστικού κλάδου, συν ορισμένες ξένες εταιρείες) για τη δημιουργία καρτέλ, σύμφωνα με δημοσίευμα της εφημερίδας Ναυτεμπορική
Ανάμεσα στα έργα που έχουν μπει στο μικροσκόπιο είναι και το αρδευτικό της Παραμυθιάς, χωρίς ωστόσο να διευκρινίζεται για πια από τις 3 φάσεις του έργου αφορά η έρευνα της Επιτροπής Ανταγωνισμού. Θα πρέπει να σημειωθεί πως οι 3 φάσεις του αρδευτικού της Παραμυθιάς αφορούν χρονικό διάστημα σχεδόν 20 ετών, από τις αρχές της δεκαετίας του 1980 μέχρι και τις αρχές της δεκαετίας του 2000
Πρόκειται για μια υπόθεση εξαιρετικά σοβαρή και κρίσιμη και όχι μόνον για το μέλλον του κατασκευαστικού κλάδου της χώρας. Η κυβέρνηση ήδη έχει έρθει αντιμέτωπη με το χειρότερο δυνατό σενάριο, αυτό της επιστροφής πολλών δισ. ευρώ στα κοινοτικά διαρθρωτικά ταμεία, έπειτα από την απόφαση της Κομισιόν να «παγώσει» προσωρινά κοινοτικά κονδύλια προς την Ελλάδα, ύψους 13,5 εκατ. ευρώ, λόγω της υπόθεσης που διερευνάται. Όπως εκτιμάται από νομικούς που ασχολούνται με την υπόθεση, αν το τελικό πόρισμα κάνει λόγο για ζημιά του Δημοσίου η χώρα θα κληθεί να επιστρέψει στην Ε.Ε. τα κονδύλια από τα έργα που εμπλέκονται ένα ποσό που θα είναι ασύλληπτα μεγάλο. Η Επιτροπή Ανταγωνισμού αναμένει τις απαντήσεις των κατασκευαστικών εταιρειών στις κατηγορίες που τους προσάπτει μέχρι τις 21 Σεπτεμβρίου (πιθανή θεωρείται νέα μετάθεση της ημερομηνίας), ώστε να καταλήξει στο τελικό της πόρισμα.
Οι ίδιες οι τεχνικές εταιρείες αρνούνται τις κατηγορίες λέγοντας ότι έπρεπε να συνομιλούν μεταξύ τους γιατί ήταν υποχρεωμένες να δημιουργήσουν κοινοπραξίες και παράλληλα ζητούν να τους αποδοθούν τα αποδεικτικά στοιχεία που επικαλείται η Επιτροπή, μεταξύ άλλων το περιβόητο ημερολόγιο του βασικού μετόχου της Τεχνικής Ολυμπιακής Κ. Στέγγου (η εταιρεία του έχει υποβάλει αίτηση για υπαγωγή στο πρόγραμμα επιείκειας και η πρόταση της Επιτροπής είναι να μην του επιβληθεί πρόστιμο) προκειμένου να οργανώσουν την υπεράσπισή τους. Σύμφωνα με τη σχετική έρευνα της «Ν», στην πολυσέλιδη εισήγησή της η Επιτροπή Ανταγωνισμού χωρίζει τις υποθέσεις των έργων που διερεύνησε σε αυτές που οι συνεννοήσεις μεταξύ των κατασκευαστών έγιναν πριν από τη δημοπράτηση, που είναι και οι περισσότερες, και σε αυτές που έγιναν μετά.
Τα έργα για τα οποία η συνεννόηση διερευνάται πριν από τη δημοπράτηση χωρίζονται σε αυτά της περιόδου 1981 - 2000 α’ κύκλος κατανομής, β’ κύκλος 2001 - 2010 και τελευταίος που φθάνει έως το 2014.
Στα έργα της πρώτης περιόδου που καταλογίζονται συνεννοήσεις, εκτός από το αρδευτικό Παραμυθιάς περιλαμβάνονται μεταξύ άλλων η κατασκευή υποδομής νέας διπλής σιδηροδρομικής γραμμής Κιάτο - Ροδοδάφνη, ο κάθετος άξονας Εγνατίας Κοζάνη - Φλώρινα - Νίκη, ο κάθετος άξονας Εγνατίας Σιάτιστα - Κρυσταλλοπηγή, η διευθέτηση ρέματος Εσχατιάς, ο κάθετος άξονας Εγνατίας Δερβένι - Σέρρες, η νέα διπλή σιδηροδρομική γραμμή Ροδοδάφνη - Ψαθόπυργος, η ολοκλήρωση έργων στο τμήμα Τιθορέα - Δομοκός (ηλεκτρομηχανολογικές εγκαταστάσεις κ.λπ.), ο βόρειος οδικός άξονας Κρήτης τμήμα Γούρνες - Χερσόνησος, η επέκταση αεροσταθμού λοιπές βοηθητικές εγκαταστάσεις αεροδρόμιο Χανίων, ο περιφερειακός Κατερίνης, οδικά και σιδηροδρομικά έργα στο τμήμα Κακιάς Σκάλας, αρδευτικό έργο Λουτρού Αιτωλοακαρνανίας, έργο ΟΛΠ επέκταση προβλήτα στο κεντρικό λιμάνι Πειραιά, έξι έργα του ΝΑΤΟ, ο αυτοκινητόδρομος Αθηνών - Κορίνθου, το έργο του Αχελώου, το έργο Ραψάνη - Πλαταμώνας.
Μάλιστα, για τα έργα πρώιμης φάσης 1989 - 1997 η Επιτροπή αναφέρει ότι οι μέσες εκπτώσεις για τα έργα που έγιναν συνεννοήσεις ήταν 24,5%, ενώ γι’ αυτά που δεν έγιναν 38,8%.
Όπως αναφέρει η Ναυτεμπορική, οι εταιρείες που εγκαλεί η Επιτροπή Ανταγωνισμού, ειναι: Εταιρείες των ομίλων Ελλάκτωρ, J&P ΑΒΑΞ, ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, ΓΕΚΤΕΡΝΑ ΑΕΓΕΚ, ΑΕΓΕΚ Τεχνική Ολυμπιακή και Intracom, για τις οποίες αναφέρει ότι συμμετείχαν, με διαφορετικό χρόνο έναρξης έκαστη, σε καρτελική σύμπραξη για τη χειραγώγηση διαγωνισμών δημόσιων έργων.
Για συμμετοχή στις συνεννοήσεις κατά περιόδους ή ως προς συγκεκριμένους διαγωνισμούς κατηγορεί εταιρείες των ομίλων Fcc, Vinci, Hochtief και Siemens, καθώς και τις εταιρείες Βιοτέρ, Εκτέρ, Θέμελη, Θεμελιοδομή, Χριστόφορος Δ. Κωνσταντινίδης, Alstom transport, Iacovou brothers, Archirodon Construction, Salini, Seli, Δομική Κρήτης, ΔΟΜΙΚ Ερετβο, Αλέξανδρος Τεχνική, Nemesis, Van Oord, Tadei, Impresa, Rizzani και Maire Τecnimont.
Η Επιτροπή διαπιστώνει συμμετοχή στις συμπράξεις και των ακόλουθων εταιρειών, Μηχανική, ΑΤΤΙΚΑΤ, Έμπεδος, ΕΛΤΕΡ, ΑΛΤΕ, Προοδευτική, Τεχνοδομή, Νίκος Καματάκης, Θεσσαλική, Ευρωπαϊκή Τεχνική, Πάρνων, ΕΡΓΑΣ, ΓΕΝΕΡ, ΕΛΤΕΚ και Somague Engenharia, για τις οποίες όμως έχει παραγραφεί η δυνατότητά της να επιβάλει πρόστιμο.
Ανάμεσα στα έργα που έχουν μπει στο μικροσκόπιο είναι και το αρδευτικό της Παραμυθιάς, χωρίς ωστόσο να διευκρινίζεται για πια από τις 3 φάσεις του έργου αφορά η έρευνα της Επιτροπής Ανταγωνισμού. Θα πρέπει να σημειωθεί πως οι 3 φάσεις του αρδευτικού της Παραμυθιάς αφορούν χρονικό διάστημα σχεδόν 20 ετών, από τις αρχές της δεκαετίας του 1980 μέχρι και τις αρχές της δεκαετίας του 2000
Πρόκειται για μια υπόθεση εξαιρετικά σοβαρή και κρίσιμη και όχι μόνον για το μέλλον του κατασκευαστικού κλάδου της χώρας. Η κυβέρνηση ήδη έχει έρθει αντιμέτωπη με το χειρότερο δυνατό σενάριο, αυτό της επιστροφής πολλών δισ. ευρώ στα κοινοτικά διαρθρωτικά ταμεία, έπειτα από την απόφαση της Κομισιόν να «παγώσει» προσωρινά κοινοτικά κονδύλια προς την Ελλάδα, ύψους 13,5 εκατ. ευρώ, λόγω της υπόθεσης που διερευνάται. Όπως εκτιμάται από νομικούς που ασχολούνται με την υπόθεση, αν το τελικό πόρισμα κάνει λόγο για ζημιά του Δημοσίου η χώρα θα κληθεί να επιστρέψει στην Ε.Ε. τα κονδύλια από τα έργα που εμπλέκονται ένα ποσό που θα είναι ασύλληπτα μεγάλο. Η Επιτροπή Ανταγωνισμού αναμένει τις απαντήσεις των κατασκευαστικών εταιρειών στις κατηγορίες που τους προσάπτει μέχρι τις 21 Σεπτεμβρίου (πιθανή θεωρείται νέα μετάθεση της ημερομηνίας), ώστε να καταλήξει στο τελικό της πόρισμα.
Οι ίδιες οι τεχνικές εταιρείες αρνούνται τις κατηγορίες λέγοντας ότι έπρεπε να συνομιλούν μεταξύ τους γιατί ήταν υποχρεωμένες να δημιουργήσουν κοινοπραξίες και παράλληλα ζητούν να τους αποδοθούν τα αποδεικτικά στοιχεία που επικαλείται η Επιτροπή, μεταξύ άλλων το περιβόητο ημερολόγιο του βασικού μετόχου της Τεχνικής Ολυμπιακής Κ. Στέγγου (η εταιρεία του έχει υποβάλει αίτηση για υπαγωγή στο πρόγραμμα επιείκειας και η πρόταση της Επιτροπής είναι να μην του επιβληθεί πρόστιμο) προκειμένου να οργανώσουν την υπεράσπισή τους. Σύμφωνα με τη σχετική έρευνα της «Ν», στην πολυσέλιδη εισήγησή της η Επιτροπή Ανταγωνισμού χωρίζει τις υποθέσεις των έργων που διερεύνησε σε αυτές που οι συνεννοήσεις μεταξύ των κατασκευαστών έγιναν πριν από τη δημοπράτηση, που είναι και οι περισσότερες, και σε αυτές που έγιναν μετά.
Τα έργα για τα οποία η συνεννόηση διερευνάται πριν από τη δημοπράτηση χωρίζονται σε αυτά της περιόδου 1981 - 2000 α’ κύκλος κατανομής, β’ κύκλος 2001 - 2010 και τελευταίος που φθάνει έως το 2014.
Στα έργα της πρώτης περιόδου που καταλογίζονται συνεννοήσεις, εκτός από το αρδευτικό Παραμυθιάς περιλαμβάνονται μεταξύ άλλων η κατασκευή υποδομής νέας διπλής σιδηροδρομικής γραμμής Κιάτο - Ροδοδάφνη, ο κάθετος άξονας Εγνατίας Κοζάνη - Φλώρινα - Νίκη, ο κάθετος άξονας Εγνατίας Σιάτιστα - Κρυσταλλοπηγή, η διευθέτηση ρέματος Εσχατιάς, ο κάθετος άξονας Εγνατίας Δερβένι - Σέρρες, η νέα διπλή σιδηροδρομική γραμμή Ροδοδάφνη - Ψαθόπυργος, η ολοκλήρωση έργων στο τμήμα Τιθορέα - Δομοκός (ηλεκτρομηχανολογικές εγκαταστάσεις κ.λπ.), ο βόρειος οδικός άξονας Κρήτης τμήμα Γούρνες - Χερσόνησος, η επέκταση αεροσταθμού λοιπές βοηθητικές εγκαταστάσεις αεροδρόμιο Χανίων, ο περιφερειακός Κατερίνης, οδικά και σιδηροδρομικά έργα στο τμήμα Κακιάς Σκάλας, αρδευτικό έργο Λουτρού Αιτωλοακαρνανίας, έργο ΟΛΠ επέκταση προβλήτα στο κεντρικό λιμάνι Πειραιά, έξι έργα του ΝΑΤΟ, ο αυτοκινητόδρομος Αθηνών - Κορίνθου, το έργο του Αχελώου, το έργο Ραψάνη - Πλαταμώνας.
Μάλιστα, για τα έργα πρώιμης φάσης 1989 - 1997 η Επιτροπή αναφέρει ότι οι μέσες εκπτώσεις για τα έργα που έγιναν συνεννοήσεις ήταν 24,5%, ενώ γι’ αυτά που δεν έγιναν 38,8%.
Όπως αναφέρει η Ναυτεμπορική, οι εταιρείες που εγκαλεί η Επιτροπή Ανταγωνισμού, ειναι: Εταιρείες των ομίλων Ελλάκτωρ, J&P ΑΒΑΞ, ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, ΓΕΚΤΕΡΝΑ ΑΕΓΕΚ, ΑΕΓΕΚ Τεχνική Ολυμπιακή και Intracom, για τις οποίες αναφέρει ότι συμμετείχαν, με διαφορετικό χρόνο έναρξης έκαστη, σε καρτελική σύμπραξη για τη χειραγώγηση διαγωνισμών δημόσιων έργων.
Για συμμετοχή στις συνεννοήσεις κατά περιόδους ή ως προς συγκεκριμένους διαγωνισμούς κατηγορεί εταιρείες των ομίλων Fcc, Vinci, Hochtief και Siemens, καθώς και τις εταιρείες Βιοτέρ, Εκτέρ, Θέμελη, Θεμελιοδομή, Χριστόφορος Δ. Κωνσταντινίδης, Alstom transport, Iacovou brothers, Archirodon Construction, Salini, Seli, Δομική Κρήτης, ΔΟΜΙΚ Ερετβο, Αλέξανδρος Τεχνική, Nemesis, Van Oord, Tadei, Impresa, Rizzani και Maire Τecnimont.
Η Επιτροπή διαπιστώνει συμμετοχή στις συμπράξεις και των ακόλουθων εταιρειών, Μηχανική, ΑΤΤΙΚΑΤ, Έμπεδος, ΕΛΤΕΡ, ΑΛΤΕ, Προοδευτική, Τεχνοδομή, Νίκος Καματάκης, Θεσσαλική, Ευρωπαϊκή Τεχνική, Πάρνων, ΕΡΓΑΣ, ΓΕΝΕΡ, ΕΛΤΕΚ και Somague Engenharia, για τις οποίες όμως έχει παραγραφεί η δυνατότητά της να επιβάλει πρόστιμο.
Στο μικροσκόπιο της Επιτροπής Ανταγωνισμού το αρδευτικό της Παραμυθιάς για δημιουργία καρτέλ
Reviewed by thespro.gr
on
Τετάρτη, Αυγούστου 17, 2016
Rating: