Σοβαρός κίνδυνος απένταξης του έργου της 49 Μαρτύρων από το ΕΣΠΑ, λόγω καθυστερήσεων του εργολάβου, με πιθανότητα να παραμείνουν ημιτελείς οι εργασίες
thespro.gr
Δευτέρα, Αυγούστου 31, 2015
Σοβαρός κίνδυνος απένταξης του έργου της 49 Μαρτύρων από το ΕΣΠΑ, λόγω καθυστερήσεων του εργολάβου, με πιθανότητα να παραμείνουν ημιτελείς οι εργασίες
Σοβαρός διαφαίνεται ο κίνδυνος απένταξης του έργου της 49 Μαρτύρων, λόγω καθυστερήσεων του εργολάβου, με μεγάλη πιθανότητα να παραμείνουν ημιτελείς εργασίες, σύμφωνα με την έκθεση πορείας του έργου, που συνέταξε ο πολιτικός μηχανικός και Διευθυντής των Τεχνικών Υπηρεσιών του Δήμου Ηγουμενίτσας, κ. Λάμπρος Νικολάου.
Tο ποσοστό υλοποίησης του φυσικού αντικειμένου του έργου, βρίσκετε μόλις στο 25%, με ημερομηνία παράδοσης στις 8/12/2015.
Συγκεκριμένα στην έκθεση σημειώνεται ότι: "κρίνεται εξαιρετικά επισφαλής η ολοκλήρωση των εργασιών του έργου μέχρι τις 31-12-2015, ημερομηνία που αποτελεί το πέρας της τρέχουσας περιόδου του ΕΣΠΑ 2007-2013 με ότι αυτό συνεπάγεται για τη μετέπειτα πορεία του έργου (κίνδυνος απένταξης του έργου από τα συγχρηματοδοτούμενα προγράμματα, μεγάλη πιθανότητα να παραμείνουν ημιτελείς εργασίες στην οδό 49 Μαρτύρων κ.ά.)"
Το θέμα της πορείας του έργου πρόκειται να συζητηθεί στο Δημοτικό Συμβούλιο της Δευτέρας.
ΣΥΝΟΠΤΙΚΗ ΕΚΘΕΣΗ ΠΟΡΕΙΑΣ ΤΟΥ ΕΡΓΟΥ ΜΕ ΤΙΤΛΟ: «ΒΕΛΤΙΩΣΗ
ΚΕΝΤΡΙΚΗΣ ΟΔΟΥ 49 ΜΑΡΤΥΡΩΝ ΚΑΙ ΠΑΡΟΔΩΝ ΑΥΤΗΣ ΣΤΗΝ Π.Ε.1»
(σε εκτέλεση της παρ. 8, του άρθρου 36 του Ν. 3669/2008)
ΚΕΝΤΡΙΚΗΣ ΟΔΟΥ 49 ΜΑΡΤΥΡΩΝ ΚΑΙ ΠΑΡΟΔΩΝ ΑΥΤΗΣ ΣΤΗΝ Π.Ε.1»
(σε εκτέλεση της παρ. 8, του άρθρου 36 του Ν. 3669/2008)
Α. Ιστορικό του Έργου:
Α ΧΡΗΜΑΤΟΔΟΤΗΣΗ: Η χρηματοδότηση του έργου «ΒΕΛΤΙΩΣΗ ΚΕΝΤΡΙΚΗΣ ΟΔΟΥ 49
ΜΑΡΤΥΡΩΝ ΚΑΙ ΠΑΡΟΔΩΝ ΑΥΤΗΣ ΣΤΗΝ Π.Ε. 1» αφορά σε πιστώσεις του
Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων (Ενάρ. Έργου: 2013ΕΠ01880036) και
ειδικότερα το έργο είναι ενταγμένο στο Επιχειρησιακό Πρόγραμμα «ΘΕΣΣΑΛΙΑΣ-
ΣΤΕΡΕΑΣ ΕΛΛΑΔΑΣ-ΗΠΕΙΡΟΥ 2007-2013» με συγχρηματοδότηση κατά 85% από το
Ε.Τ.Π.Α. και κατά 15% από εθνική συμμετοχή.
^ ΜΕΛΕΤΗ: Συντάχθηκε η αριθ. 59/2012 μελέτη του έργου προϋπολογισμού
7.250.000,00 € η οποία εκπονήθηκε και θεωρήθηκε από την Τεχνική Υπηρεσία του
Δήμου Ηγουμενίτσας μετά από την αριθ. 124/5-8-2013 θετική γνωμοδότηση του
Τεχνικού Συμβουλίου Δημοσίων Έργων της Περιφέρειας Ηπείρου.
-*· ΔΗΜΟΠΡΑΣΙΑ ΚΑΙ ΕΓΚΡΙΤΙΚΗ ΑΠΟΦΑΣΗ: Η δημοπρασία του έργου έλαβε χώρα
στις 27 Μαΐου 2014 κατά την οποία μειοδότης και ανάδοχος αναδείχθηκε η Κ/ΞΙΑ
ΓΙΓΕΚΑΤ Α.Τ.Ε.Ε.- ΣΑΡΑΚΑΤΣΑΝΟΣ Α.Τ.Ε.Ε., η οποία προσέφερε μέση τεκμαρτή
έκπτωση 42,75%. Τα πρακτικά της δημοπρασίας εγκρίθηκαν με την αριθ. 197/17-06-
2014 απόφαση της Οικονομικής Επιτροπής του Δήμου Ηγουμενίτσας, η οποία
επικυρώθηκε με την αριθ. 1906/41167/17-7-2014 απόφαση της Διεύθυνσης
Διοίκησης - Τμήμα Διοικητικού Οικονομικού Ν. Θεσπρωτίας της Αποκεντρωμένης
Διοίκησης Ηπείρου - Δυτ. Μακεδονίας.
^ ΣΥΜΒΑΣΗ: Η σύμβαση ανάθεσης για την εκτέλεση του έργου υπεγράφη στις
08/09/2014 για ποσό 4.150.504,84 € συμπεριλαμβανομένου του ΦΠΑ 23%.
^ ΠΡΟΘΕΣΜΙΑ: Η προθεσμία περαίωσης του έργου είναι 15 μήνες από την υπογραφή
της σύμβασης και σύμφωνα με το εγκεκριμένο χρονοδιάγραμμα λήγει στις 8/12/2015.
^ ΕΠΙΒΛΕΨΗ: Η επίβλεψη του έργου γίνεται από ομάδα μηχανικών της Δ/νσης
Τεχνικών Υπηρεσιών του Δήμου Ηγουμενίτσας, η οποία αποτελείται από τους: Ανδρέα
Κώτσιο-Χημικό Μηχανικό, Γιαννούλα Τζοβάρα-Πολιτικό Μηχανικό και Κων/νο
Κούτσικο-Μηχανολόγο Μηχανικό.
Α ΧΡΗΜΑΤΟΔΟΤΗΣΗ: Η χρηματοδότηση του έργου «ΒΕΛΤΙΩΣΗ ΚΕΝΤΡΙΚΗΣ ΟΔΟΥ 49
ΜΑΡΤΥΡΩΝ ΚΑΙ ΠΑΡΟΔΩΝ ΑΥΤΗΣ ΣΤΗΝ Π.Ε. 1» αφορά σε πιστώσεις του
Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων (Ενάρ. Έργου: 2013ΕΠ01880036) και
ειδικότερα το έργο είναι ενταγμένο στο Επιχειρησιακό Πρόγραμμα «ΘΕΣΣΑΛΙΑΣ-
ΣΤΕΡΕΑΣ ΕΛΛΑΔΑΣ-ΗΠΕΙΡΟΥ 2007-2013» με συγχρηματοδότηση κατά 85% από το
Ε.Τ.Π.Α. και κατά 15% από εθνική συμμετοχή.
^ ΜΕΛΕΤΗ: Συντάχθηκε η αριθ. 59/2012 μελέτη του έργου προϋπολογισμού
7.250.000,00 € η οποία εκπονήθηκε και θεωρήθηκε από την Τεχνική Υπηρεσία του
Δήμου Ηγουμενίτσας μετά από την αριθ. 124/5-8-2013 θετική γνωμοδότηση του
Τεχνικού Συμβουλίου Δημοσίων Έργων της Περιφέρειας Ηπείρου.
-*· ΔΗΜΟΠΡΑΣΙΑ ΚΑΙ ΕΓΚΡΙΤΙΚΗ ΑΠΟΦΑΣΗ: Η δημοπρασία του έργου έλαβε χώρα
στις 27 Μαΐου 2014 κατά την οποία μειοδότης και ανάδοχος αναδείχθηκε η Κ/ΞΙΑ
ΓΙΓΕΚΑΤ Α.Τ.Ε.Ε.- ΣΑΡΑΚΑΤΣΑΝΟΣ Α.Τ.Ε.Ε., η οποία προσέφερε μέση τεκμαρτή
έκπτωση 42,75%. Τα πρακτικά της δημοπρασίας εγκρίθηκαν με την αριθ. 197/17-06-
2014 απόφαση της Οικονομικής Επιτροπής του Δήμου Ηγουμενίτσας, η οποία
επικυρώθηκε με την αριθ. 1906/41167/17-7-2014 απόφαση της Διεύθυνσης
Διοίκησης - Τμήμα Διοικητικού Οικονομικού Ν. Θεσπρωτίας της Αποκεντρωμένης
Διοίκησης Ηπείρου - Δυτ. Μακεδονίας.
^ ΣΥΜΒΑΣΗ: Η σύμβαση ανάθεσης για την εκτέλεση του έργου υπεγράφη στις
08/09/2014 για ποσό 4.150.504,84 € συμπεριλαμβανομένου του ΦΠΑ 23%.
^ ΠΡΟΘΕΣΜΙΑ: Η προθεσμία περαίωσης του έργου είναι 15 μήνες από την υπογραφή
της σύμβασης και σύμφωνα με το εγκεκριμένο χρονοδιάγραμμα λήγει στις 8/12/2015.
^ ΕΠΙΒΛΕΨΗ: Η επίβλεψη του έργου γίνεται από ομάδα μηχανικών της Δ/νσης
Τεχνικών Υπηρεσιών του Δήμου Ηγουμενίτσας, η οποία αποτελείται από τους: Ανδρέα
Κώτσιο-Χημικό Μηχανικό, Γιαννούλα Τζοβάρα-Πολιτικό Μηχανικό και Κων/νο
Κούτσικο-Μηχανολόγο Μηχανικό.
Β. Τεχνική Έκθεση
Η μελέτη του έργου «ΒΕΛΤΙΩΣΗ ΚΕΝΤΡΙΚΗΣ ΟΔΟΥ 49 ΜΑΡΤΥΡΩΝ ΚΑΙ ΠΑΡΟΔΩΝ
ΑΥΤΗΣ ΣΤΗΝ Π.Ε. 1» περιλαμβάνει τη διαμόρφωση-βελτίωση της κεντρικής οδού 49
Μαρτύρων μήκους 1.300μ. περίπου με τη δημιουργία κεντρικής νησίδας
(ποδηλατόδρομος-ζώνες στάσης και εξοπλισμού), εκατέρωθεν τη δημιουργία πεζοδρομίων, κύριας λωρίδας κυκλοφορίας οχημάτων, λωρίδα βοηθητική-έκτακτης ανάγκης, καθώς και την κατασκευή τριών κυκλικών κόμβων.
Η μελέτη του έργου «ΒΕΛΤΙΩΣΗ ΚΕΝΤΡΙΚΗΣ ΟΔΟΥ 49 ΜΑΡΤΥΡΩΝ ΚΑΙ ΠΑΡΟΔΩΝ
ΑΥΤΗΣ ΣΤΗΝ Π.Ε. 1» περιλαμβάνει τη διαμόρφωση-βελτίωση της κεντρικής οδού 49
Μαρτύρων μήκους 1.300μ. περίπου με τη δημιουργία κεντρικής νησίδας
(ποδηλατόδρομος-ζώνες στάσης και εξοπλισμού), εκατέρωθεν τη δημιουργία πεζοδρομίων, κύριας λωρίδας κυκλοφορίας οχημάτων, λωρίδα βοηθητική-έκτακτης ανάγκης, καθώς και την κατασκευή τριών κυκλικών κόμβων.
Επίσης περιλαμβάνει τη διαμόρφωση των παρόδων του ΚΤΕΛ Θεσπρωτίας (Μινέρμου,
Αρχιλόχου και Σαπφούς) και της παρόδου Ναυσικάς (Γυμνάσιο Λαδοχωρίου) συνολικού
μήκους 390μ. περίπου, στις οποίες κατασκευάζονται λωρίδα κυκλοφορίας των οχημάτων-
πεζοδρόμια εκατέρωθεν και πεζοδρομούνται οι πάροδοι Ναυσικάς και Σαπφούς. Επιπλέον
έχει προβλεφθεί ο οδοφωτισμός σε όλες τις παραπάνω οδούς, η κατασκευή δικτύου
αποχέτευσης όμβριων υδάτων, η ανακατασκευή των δύο γεφυρών και η διευθέτηση των
ρεμάτων Λάκκας και Ξηροποτάμου που συμβάλλουν σε αυτές για συνολικό μήκος 260μ
περίπου.
Αρχιλόχου και Σαπφούς) και της παρόδου Ναυσικάς (Γυμνάσιο Λαδοχωρίου) συνολικού
μήκους 390μ. περίπου, στις οποίες κατασκευάζονται λωρίδα κυκλοφορίας των οχημάτων-
πεζοδρόμια εκατέρωθεν και πεζοδρομούνται οι πάροδοι Ναυσικάς και Σαπφούς. Επιπλέον
έχει προβλεφθεί ο οδοφωτισμός σε όλες τις παραπάνω οδούς, η κατασκευή δικτύου
αποχέτευσης όμβριων υδάτων, η ανακατασκευή των δύο γεφυρών και η διευθέτηση των
ρεμάτων Λάκκας και Ξηροποτάμου που συμβάλλουν σε αυτές για συνολικό μήκος 260μ
περίπου.
Γ. Πορεία του έργου μέχρι σήμερα
Μέχρι σήμερα έχουν πιστοποιηθεί δέκα (10) λογαριασμοί συνολικής αξίας με το
ΦΠΑ 1.092.126,63 € (το ποσοστό υλοποίησης του φυσικού αντικειμένου ξεπερνά το 25%).
Η εκτέλεση των εργασιών του έργου παρουσιάζει αποκλίσεις σε σχέση με το εγκεκριμένο
χρονοδιάγραμμα για διάφορους λόγους που προηγήθηκαν όπως έντονες βροχοπτώσεις τον περασμένο χειμώνα (σημειώθηκαν δύο φορές πλημμυρικά φαινόμενα), επαύξηση του
φυσικού αντικειμένου της σύμβασης με τη μετατόπιση-αντικατάσταση του δικτύου
ύδρευσης, μη ολοκλήρωση των εργασιών μετατόπισης του δικτύου της ΔΕΔΔΗΕ Α.Ε. (δεν
έλαβε χώρα καμία μετατόπιση καθ όλο το μήκος της οδού 49 Μαρτύρων), καθυστέρηση
έναρξης εργασιών μετατόπισης δικτύου ΟΤΕ, διάφορα ιδιοκτησιακά προβλήματα που
απαίτησαν τοπογραφικές εφαρμογές προκαλώντας καθυστερήσεις στην εξέλιξη του έργου, προβληματική ροή χρηματοδότησης μετά τις πρόσφατες πολιτικές εξελίξεις στην Ελλάδα, τεχνικά προβλήματα στην εφαρμογή της υδραυλικής μελέτης στην περιοχή του ΚΤΕΛ κ.λ.π. (υποβάλλεται συνημμένα η από 21-5-2015 αίτηση του αναδόχου σχετικά με την πρόοδο εργασιών του έργου).
Μέχρι σήμερα έχουν πιστοποιηθεί δέκα (10) λογαριασμοί συνολικής αξίας με το
ΦΠΑ 1.092.126,63 € (το ποσοστό υλοποίησης του φυσικού αντικειμένου ξεπερνά το 25%).
Η εκτέλεση των εργασιών του έργου παρουσιάζει αποκλίσεις σε σχέση με το εγκεκριμένο
χρονοδιάγραμμα για διάφορους λόγους που προηγήθηκαν όπως έντονες βροχοπτώσεις τον περασμένο χειμώνα (σημειώθηκαν δύο φορές πλημμυρικά φαινόμενα), επαύξηση του
φυσικού αντικειμένου της σύμβασης με τη μετατόπιση-αντικατάσταση του δικτύου
ύδρευσης, μη ολοκλήρωση των εργασιών μετατόπισης του δικτύου της ΔΕΔΔΗΕ Α.Ε. (δεν
έλαβε χώρα καμία μετατόπιση καθ όλο το μήκος της οδού 49 Μαρτύρων), καθυστέρηση
έναρξης εργασιών μετατόπισης δικτύου ΟΤΕ, διάφορα ιδιοκτησιακά προβλήματα που
απαίτησαν τοπογραφικές εφαρμογές προκαλώντας καθυστερήσεις στην εξέλιξη του έργου, προβληματική ροή χρηματοδότησης μετά τις πρόσφατες πολιτικές εξελίξεις στην Ελλάδα, τεχνικά προβλήματα στην εφαρμογή της υδραυλικής μελέτης στην περιοχή του ΚΤΕΛ κ.λ.π. (υποβάλλεται συνημμένα η από 21-5-2015 αίτηση του αναδόχου σχετικά με την πρόοδο εργασιών του έργου).
Ειδικά μετά την επιβολή της τραπεζικής αργίας, που κηρύχθηκε με την από 28
Ιουνίου 2015 Πράξη Νομοθετικού Περιεχομένου (ΦΕΚ 65/ Α’) και τη σχετική εφαρμογή
των «capital controls», ουσιαστικά το έργο έχει σταματήσει, αφού ο ανάδοχος υπέβαλε την από 29-6-2015 σχετική αίτησή του, φωτοαντίγραφο της οποίας επισυνάπτεται, με την
οποία μας ενημέρωνε ότι λόγω της υφιστάμενης κατάστασης αναγκάζονταν να προβεί σε
διακοπή εργασιών (αν και σποραδικά λαμβάνουν χώρα μέχρι σήμερα από τον ανάδοχο
μικρές οικοδομικές κατά βάση εργασίες που δεν απαιτούν τη χρήση μηχανολογικού
εξοπλισμού).
Ιουνίου 2015 Πράξη Νομοθετικού Περιεχομένου (ΦΕΚ 65/ Α’) και τη σχετική εφαρμογή
των «capital controls», ουσιαστικά το έργο έχει σταματήσει, αφού ο ανάδοχος υπέβαλε την από 29-6-2015 σχετική αίτησή του, φωτοαντίγραφο της οποίας επισυνάπτεται, με την
οποία μας ενημέρωνε ότι λόγω της υφιστάμενης κατάστασης αναγκάζονταν να προβεί σε
διακοπή εργασιών (αν και σποραδικά λαμβάνουν χώρα μέχρι σήμερα από τον ανάδοχο
μικρές οικοδομικές κατά βάση εργασίες που δεν απαιτούν τη χρήση μηχανολογικού
εξοπλισμού).
Με βάση τα παραπάνω δεδομένα και αφού μέχρι σήμερα (με τελευταία ενημέρωση
από την Οικονομική Υπηρεσία τις 12-8-2015) έχουν παρέλθει σχεδόν δύο μήνες από την
πιστοποίηση του 9ου λογαριασμού του αναδόχου ποσού 89.364,82 € και ο οποίος δεν έχει
ακόμη εξοφληθεί (εκκρεμεί και η πληρωμή του 10ου λογαριασμού ποσού 82.547,76 € ο
οποίος εγκρίθηκε από την Διευθύνουσα Υπηρεσία στις 24-7-2015), κρίνεται εξαιρετικά
επισφαλής η ολοκλήρωση των εργασιών του έργου μέχρι τις 31-12-2015, ημερομηνία που αποτελεί το πέρας της τρέχουσας περιόδου του ΕΣΠΑ 2007-2013 με ότι αυτό συνεπάγεται για τη μετέπειτα πορεία του έργου (κίνδυνος απένταξης του έργου από τα συγχρηματοδοτούμενα προγράμματα, μεγάλη πιθανότητα να παραμείνουν ημιτελείς εργασίες στην οδό 49 Μαρτύρων κ.ά.).
από την Οικονομική Υπηρεσία τις 12-8-2015) έχουν παρέλθει σχεδόν δύο μήνες από την
πιστοποίηση του 9ου λογαριασμού του αναδόχου ποσού 89.364,82 € και ο οποίος δεν έχει
ακόμη εξοφληθεί (εκκρεμεί και η πληρωμή του 10ου λογαριασμού ποσού 82.547,76 € ο
οποίος εγκρίθηκε από την Διευθύνουσα Υπηρεσία στις 24-7-2015), κρίνεται εξαιρετικά
επισφαλής η ολοκλήρωση των εργασιών του έργου μέχρι τις 31-12-2015, ημερομηνία που αποτελεί το πέρας της τρέχουσας περιόδου του ΕΣΠΑ 2007-2013 με ότι αυτό συνεπάγεται για τη μετέπειτα πορεία του έργου (κίνδυνος απένταξης του έργου από τα συγχρηματοδοτούμενα προγράμματα, μεγάλη πιθανότητα να παραμείνουν ημιτελείς εργασίες στην οδό 49 Μαρτύρων κ.ά.).
Επιπλέον, η κρισιμότητα της πορείας του έργου επιτείνεται και από το γεγονός ότι
μετά από σχετικές επαφές με την αρμόδια Διαχειριστική Αρχή του προγράμματος στην
Περιφέρεια Ηπείρου, μας γνωστοποιήθηκε ότι παρά τον υψηλό προϋπολογισμό του έργου
(7.250.000,00 €) που θα μπορούσε δυνητικά να επιτρέψει το χαρακτηρισμό του ως έργο
«γέφυρα», αυτό είναι εξαιρετικά δύσκολο να επιτευχθεί, λόγω μη επιλεξιμότητας
αντίστοιχων δράσεων στο επόμενο χρηματοδοτικό πρόγραμμα (ΕΣΠΑ 2014-2020).
μετά από σχετικές επαφές με την αρμόδια Διαχειριστική Αρχή του προγράμματος στην
Περιφέρεια Ηπείρου, μας γνωστοποιήθηκε ότι παρά τον υψηλό προϋπολογισμό του έργου
(7.250.000,00 €) που θα μπορούσε δυνητικά να επιτρέψει το χαρακτηρισμό του ως έργο
«γέφυρα», αυτό είναι εξαιρετικά δύσκολο να επιτευχθεί, λόγω μη επιλεξιμότητας
αντίστοιχων δράσεων στο επόμενο χρηματοδοτικό πρόγραμμα (ΕΣΠΑ 2014-2020).
Τελούμε στη διάθεσή σας για οποιαδήποτε άλλη πληροφορία ή διευκρίνιση.
Ο Δ/ντης ΤΥΔΗ
Λάμπρος Νικολάου
Πολιτικός Μηχανικός
Σοβαρός κίνδυνος απένταξης του έργου της 49 Μαρτύρων από το ΕΣΠΑ, λόγω καθυστερήσεων του εργολάβου, με πιθανότητα να παραμείνουν ημιτελείς οι εργασίες
Reviewed by thespro.gr
on
Δευτέρα, Αυγούστου 31, 2015
Rating: