Η τοποθέτηση του Περιφερειάρχη για την παραχώρηση της Εγνατίας Οδού και του Λιμένα Ηγουμενίτσας
Ο κ. Γεωργόπουλος επικρίνει την Περιφέρεια Ηπείρου, γιατί δεν παρενέβη ώστε να ανατραπεί ή να εμποδιστεί η υπογραφή των συμβάσεων για την παραχώρηση της Εγνατίας Οδού και του λιμανιού της Ηγουμενίτσας.
Θεωρεί δηλαδή ότι η Περιφέρεια, μπορεί να ανατρέψει συμφωνίες που έχει υπογράψει η Ελλάδα με δύο διαφορετικές κυβερνήσεις με την Ευρωπαϊκή Ένωση για την κάλυψη των δανειακών μας αναγκών και οι οποίες έχουν εγκριθεί από την Ελληνική Βουλή.
Θα είχε ενδιαφέρον να ακούσουμε ιδέες για το πώς η Περιφέρεια Ηπείρου μπορούσε ή και μπορεί να ανατρέψει τις δύο συμβάσεις.
Για την Εγνατία Οδό, η παραχώρηση ήταν κυβερνητική απόφαση, που συνιστούσε μνημονιακή υποχρέωση, δηλαδή υποχρέωση που είχε αναλάβει η χώρα έναντι των δανειστών στα πλαίσια του τρίτου οικονομικού προγράμματος- και λήφθηκε το μακρινό 2017, δηλαδή όχι στην τρέχουσα θητεία της Περιφερειακής Αρχής, ούτε καν της προηγούμενης, αλλά της προ-προηγούμενης.
Η Περιφέρεια Ηπείρου και εγώ προσωπικά, μόλις προκηρύχθηκε ο διαγωνισμός για την παραχώρηση, τον Ιανουάριο του 2018, απέστειλα έγγραφο προς τον τότε υπουργό Υποδομών και Μεταφορών, προς το ΤΑΙΠΕΔ και προς την εταιρεία «ΕΓΝΑΤΙΑ ΟΔΟΣ» -που είναι στη διάθεσή σας- με το οποίο ζητούσα:
1) Την πλήρη απαλλαγή και μετά την παραχώρηση από την καταβολή διοδίων τελών στους Σταθμούς Τύριας, Παμβώτιδας και Μαλακασίου, για όλους τους κατοίκους της Περιφέρειας Ηπείρου και
2) Την ανάρτηση του εγγράφου στον ιστότοπο, όπου και η σχετική πρόσκληση υποβολής εκδήλωσης ενδιαφέροντος, για να λάβουν γνώση των νομίμων αξιώσεών μας οι υποψήφιοι για την παραχώρησή της, Ενημερώσαμε συγχρόνως πως θα διεκδικήσουμε την απαλλαγή με κάθε πρόσφορο μέσο, καθώς η Εγνατία έχει κατασκευασθεί εξ ολοκλήρου με δαπάνες των Ελλήνων και των άλλων ευρωπαίων πολιτών.
Ταυτόχρονα, καταθέσαμε και αίτηση ακύρωσης κατά της Υπουργικής Απόφασης που καταργεί τις απαλλαγές μετά την παραχώρηση, ζητώντας τη διατήρησή τους για όσους υφίστανται και την επέκτασή τους σε όσους παραλείπει.
Η αίτηση εκκρεμεί από το 2020 στο Συμβούλιο της Επικρατείας γιατί το Υπουργείο αρνείται να στείλει απόψεις. Μετά από 9 αναβολές, επειδή το Υπουργείο δεν έστελνε στοιχεία, το ΣτΕ συνεδρίασε και με απόφαση του 2022 το υποχρέωσε να στείλει τις απόψεις του επί των ζητημάτων που θέταμε με την αίτησή μας.
Τον Μάρτιο του 2023, όχι το Υπουργείο Υποδομών που διατάχθηκε, αλλά το Υπουργείο Οικονομικών έστειλε στο ΣτΕ αυτές τις πέντε αράδες. Η υπόθεση εκκρεμεί για νέα εκδίκαση. Η Περιφέρεια θα επιμείνει μέχρι τέλους στην απαλλαγή από τα ΔΙΟΔΙΑ, είτε η ΕΓΝΑΤΙΑ είναι στο Δημόσιο είτε παραχωρηθεί.
Ενημερωτικά έχουν υποβληθεί τα δικαιολογητικά για την καταβολή των 70.000€ που επέβαλε το ΣτΕ λόγω της μη συμμόρφωσης του Υπουργείου για να δώσει ελευθέρας στα διόδια Τύριας, Παμβώτιδας και Μαλακασίου.
Από όσα έχω πληροφορηθεί ομάδες εργαζομένων έχουν ξεκινήσει διαδικασίες ομαδικών αγωγών κατά του Υπουργείου για να τους επιστραφεί το αντίτιμο των διοδίων που έχουν πληρώσει την τελευταία πενταετία, καθώς και την ικανοποίηση της ηθικής βλάβης τους, ποσά που δεν είναι αμελητέα.
Για το λιμάνι της Ηγουμενίτσας, υπάρχει παρελθόν για τον υποτιθέμενο ρόλο της Περιφέρειας Ηπείρου. Είχε ακουστεί πρόταση να το αγοράσει η Περιφέρεια. Τα αποτελέσματα τα ξέρετε.
Για να τελειώνουν οι θεωρίες, να ξεκαθαρίσουμε ότι η Περιφέρεια ούτε κλήθηκε, ούτε και είχε αρμοδιότητα να παρέμβει, ούτε και ποτέ κλήθηκε να εκφράσει άποψη για τα δύο μεγάλα έργα.
Εκείνο που μπορούμε όμως να κάνουμε είναι να παρακολουθούμε τις διαδικασίες, να παρεμβαίνουμε όπου διαπιστώνουμε παραλείψεις ή ενέργειες που δεν συμβαδίζουν με τους δικούς μας σχεδιασμούς. Ειδικά για την Εγνατία οδό, έχουμε σε εξέλιξη και την κατασκευή σύνδεσης προς Πέραμα.
Η τοποθέτηση του Περιφερειάρχη για την παραχώρηση της Εγνατίας Οδού και του Λιμένα Ηγουμενίτσας
Reviewed by thespro.gr
on
Τετάρτη, Σεπτεμβρίου 25, 2024
Rating:
Δεν υπάρχουν σχόλια: