ΠΑΡΕΞΗΓΗΜΕΝΑ ΟΧΗΜΑΤΑ ΟΙ "ΓΟΥΡΟΥΝΕΣ" - Γράφει ο Αναστάσιος Βαφειάδης

ΠΑΡΕΞΗΓΗΜΕΝΑ ΟΧΗΜΑΤΑ ΟΙ "ΓΟΥΡΟΥΝΕΣ" - Γράφει ο Αναστάσιος Βαφειάδης




Η ομάδα από το γραφείο COMPASS OUTDOOR ADVENTURES θέλει να εκφράσει τα συλλυπητήρια της στους γονείς, συγγενείς, φίλους και γνωστούς, του άτυχου 22χρονου στην Άνδρο.

Το γραφείο μας διατηρεί στα Σύβοτα Θεσπρωτίας ένα κέντρο δραστηριοτήτων , όπου μεταξύ άλλων διαθέτει και τέτοια οχήματα, Οχήματα Παντός Εδάφους, ή αλλιώς που είναι διαδεδομένα ως Γουρούνες, και θέλει να εστιάσει σε κάποια ειδικά χαρακτηριστικά αυτών των οχημάτων, για να γίνουν τα πράματα πιο ξεκάθαρα…

Να ξεκινήσουμε από τις κατηγορίες, υπάρχουν 2 κατηγορίες οχημάτων, η πρώτη είναι τα οχήματα που έχουν μετάδοση κίνησης στους πίσω τροχούς με αλυσίδα, και υπάρχουν και τα οχήματα που έχουν μετάδοση κίνησης με διαφορικό (4χ4). Στην πρώτη κατηγορία αυτά τα οχήματα είναι πιο μικρά σε μέγεθος, συνήθως δίχρονα, η μετάδοση της κίνησης γίνεται με αλυσίδα και έχουν ένα αμορτισέρ πίσω, στο κέντρο, τα κυβικά ξεκινάνε από 50 κυβικά για τις παιδικές γουρούνες και φτάνουν μέχρι τα 750 κυβικά. Όπως όλα τα οχήματα, έτσι και αυτά, αλλά ιδίως τα συγκεκριμένα που έχουν μετάδοση κίνησης με την αλυσίδα, θέλουν περισσότερη προσοχή, διότι στις στροφές υπάρχει το πρόβλημα της ανατροπής αν τα χιλιόμετρα που πηγαίνεις είναι περισσότερα από αυτά που μπορεί να στρίψει το όχημα στην συγκεκριμένη στροφή, στο συγκεκριμένο οδόστρωμα, και βέβαια χωρίς την συνεργασία κινήσεων του οδηγού.

Αυτά τα οχήματα μπορεί να έχουν 4 ρόδες, μπορεί να χρειάζονται δίπλωμα αυτοκινήτου για να τα οδηγήσεις βάση της Ελληνικής νομοθεσίας, μπορεί να έχουν τιμόνι μηχανής, αλλά δεν είναι ούτε αυτοκίνητα, ούτε μηχανές, δεν έχει καμία σχέση αν είσαι οδηγός αυτοκινήτου 20 χρόνια, ούτε αν είσαι οδηγός μεγάλης μηχανής άλλα τόσα χρόνια. Η εμπειρία οδήγησης αυτών των οχημάτων δεν έρχεται από οδήγηση άλλων οχημάτων, αλλά καλλιεργείτε με τον καιρό χρήσης και προσαρμογής σε ένα συγκεκριμένο όχημα από αυτά. Για παράδειγμα αν έχεις ένα όχημα μετάδοσης κίνησης με αλυσίδα και μετά αλλάξεις και πάρεις ένα όχημα 4χ4, είναι τελείως διαφορετικές κατηγορίες, και έχουν διαφορετικό στυλ οδήγησης.



Επίσης τα οχήματα 4χ4 που έχουν πίσω διαφορικό, είναι συνήθως μεγαλύτερα σε μέγεθος αλλά και σε κυβικά, έχουν περισσότερο εξοπλισμό (μπάρες προς πίσω, σχάρες μπρος πίσω, κοτσαδόρο, εργάτη, αποθηκευτικούς χώρους στο πίσω μέρος) και εννοείτε αρκετά περισσότερα κιλά.

Να τονίσω πως η συγκεκριμένη κατηγορία, τα 4χ4 χωρίζονται και σε 2 υποκατηγορίες, σε κοντά και μακριά. Τα μακριά έχουν μεγαλύτερο μήκος και συνεπώς περισσότερος χώρος στην σέλα, και είναι πιο άνετα για τον οδηγό και τον συνεπιβάτη. Στα κοντά οχήματα συμβαίνει το εξής: όταν και οι 2 (οδηγός και συνοδηγός) είναι εύσωμοι, αυτό σημαίνει πως στριμώχνονται στο κάθισμα με αποτέλεσμα ο οδηγός να μην έχει σωστή ελευθερία κινήσεων στο τιμόνι, με κίνδυνο την εκτροπή ή/και ανατροπή του οχήματος.

Είναι σημαντικό να τονίσω πως ο κατασκευαστής θέτει ένα μέγιστο όριο κιλών (φορτίο) για τους αναβάτες (οδηγό και συνοδηγό), αυτό αν ξεπεραστεί, η αστάθεια του οχήματος είναι δεδομένη, και αν το όχημα είναι κοντό και ο οδηγός δεν έχει σωστή ελευθερία κινήσεων, τότε οι πιθανότητες για εκτροπή πολλαπλασιάζονται.

Κάτι επίσης πολύ σημαντικό που συνδυαστικά με τα παραπάνω μπορεί να αποβεί πραγματικά μοιραίο πολύ γρήγορα…

Ο αέρας των ελαστικών πρέπει να είναι όσο ορίζει ο κατασκευαστής. Ιδίως για τα οχήματα 4χ4 που πάνε σε χωματόδρομους, πέτρες, και γενικά σε δύσβατο έδαφος, ο αέρας των ελαστικών πρέπει να είναι προς τις ελάχιστες τιμές που ορίζει ο κατασκευαστής, αυτό σημαίνει περισσότερη φθορά στην άσφαλτο, που μεταφράζεται σε συχνότερη αλλαγή ελαστικών, και μια τετράδα ελαστικών, μέση τιμή για ένα τέτοιο όχημα είναι περίπου στα 800,00€. Για να αποφύγουν αυτό οι ιδιώτες ιδιοκτήτες, ή επιχειρήσεις που νοικιάζουν τέτοια οχήματα, βάζουν τις ανώτερες τιμές πίεσης στα ελαστικά από αυτές που ορίζει ο κατασκευαστής, με μερικές φορές περισσότερο, με αποτέλεσμα τα ελαστικά να λειτουργούν ως μπαλόνια και αναπηδάει το όχημα… Οπότε αν συνδυάσουμε αυτούς τους 3 παράγοντες: υπέρβαροι αναβάτες, κοντό όχημα, περισσότερος αέρας στα ελαστικά,,, τότε δεν χρειάζεται να γίνει τροχαίο με άλλο όχημα, γιατί θα εκτραπεί της πορείας του πολύ εύκολα, ακόμα και με τις κινήσεις του σώματος του συνεπιβάτη….

Αυτά τα οχήματα είναι φτιαγμένα για να σκαρφαλώνουν στην κυριολεξία παντού, χωρίς να σταματάνε σε εμπόδια, έχουν χοντρά και τρακτερωτά ελαστικά, και γαντζώνουν στην κυριολεξία στο άγριο έδαφος για να σκαρφαλώσουν, εδώ όμως υπάρχει άλλος ένας πολύ σημαντικός παράγοντας, το τιμόνι. Το τιμόνι είτε είναι ηλεκτρικό είτε όχι, θα πρέπει ο οδηγός να το κρατάει με τα δυο του χέρια, και μάλιστα σφιχτά και όχι χαλαρά. Τι μπορεί να συμβεί? Λόγο της φύσης του ελαστικού όπως είπα παραπάνω, είναι χοντρά και αρκετά τρακτερωτά, αυτό σημαίνει πως σε κάποιο εμπόδιο, πχ μια μεγάλη πέτρα στα δεξιά, μόλις ο δεξιά τροχός έρθει σε επαφή με την πέτρα, το τιμόνι αμέσως θα στρίψει δεξιά, αν το κρατάμε χαλαρά, τότε σίγουρα θα χάσουμε την κατεύθυνση και η εκτροπή του οχήματος παρά την θέληση μας είναι ξαφνική και δεδομένη.

Όμως όλα τα παραπάνω αν τα τηρούμε, αν φοράμε πάντα κράνος, και αν οδηγούμε με σύνεση και προσοχή, δεν πρόκειται ποτέ να συμβεί κανένα ατύχημα.

Επειδή αυτά τα οχήματα έχουμε συνηθίσει να τα βλέπουμε ως ενοικιαζόμενα, σε διάφορες περιοχές της Ελλάδας, το μεγαλύτερο ποσοστό αυτών που θέλουν να τα νοικιάσουν, είτε δεν έχουν οδηγήσει ποτέ ξανά, είτε έχουν ελάχιστη εμπειρία, και δεν εφιστούν την προσοχή σε όσα αναφέραμε παραπάνω, με αποτέλεσμα οι πιθανότητες για ατύχημα να είναι περισσότερες, και μερικές φορές θανάσιμες.

Σε όλα τα παραπάνω σημαντικό είναι να τονίσω, πως εφόσον τα οχήματα είναι νοικιαζόμενα, ο κάθε οδηγός έχει άλλο οδηγικό στυλ, πάει σε διαφορετικές διαδρομές (άσφαλτο, χώμα, πέτρες κλπ) με αποτέλεσμα να μην γνωρίζει κανείς πόσο έχει καταπονηθεί το όχημα, και κανείς δεν γνωρίζει αν μπορεί να έχει υπάρξει κάποια ζημιά (αν δεν είναι εμφανείς) στο όχημα από λάθος χειρισμούς του οδηγού, και μετά αυτή η ζημιά να είναι αιτία για ένα ατύχημα. Άρα και η πολύ καλή συντήρηση αυτών των οχημάτων πρέπει να είναι δεδομένη. Όπως το ίδιο ισχύει εξάλλου και στα ενοικιαζόμενα αυτοκίνητα, μηχανάκια, ακόμα και ποδήλατα, όλα εκτός από την σωστή συντήρηση τους θέλουν προσοχή και σεβασμό.

Και το τελευταίο, η Ευρωπαϊκή Ένωση έχει θεσπίσει κανονισμούς όπως για όλα τα οχήματα, έτσι και σε αυτά, να τηρούν κάποιες προδιαγραφές για να βγάζουν πινακίδες και να κυκλοφορούν σε Ευρωπαϊκούς δρόμους. Η ημερομηνία λήξης αυτών των οχημάτων προς ενοικίαση, για άνω των 125 κυβικών εκατοστών είναι τα 10 χρόνια από την ημερομηνία της πρώτης άδειας κυκλοφορίας (ΦΕΚ 21899 της 10/05/21, Απόφαση 3, Αριθμ. 6527, Άρθρο2, παράγραφο 1, εδάφιο 3)

Ο κάθε πελάτης που ενδιαφέρεται να νοικιάσει ένα τέτοιο όχημα, θα πρέπει να ενδιαφέρεται ο ίδιος να μάθει αν το όχημα είναι εντός αυτής της ημερομηνίας που ορίζει η Νομοθεσία και να ακολουθεί κατά γράμμα τις οδηγίες που του δίνονται από τις επιχειρήσεις που νοικιάζουν τα οχήματα. Θα πρέπει να προσαρμόζονται σε αυτά με υπομονή, και να σέβονται όλους τους άλλους οδηγούς και πεζούς. Δυστυχώς όμως, οι νέες Ηλικίες, το χαλαρωτικό κλίμα των διακοπών, η ανεμελιά, λίγο το ξενύχτι, ίσως λίγο το ποτό, σε συνδυασμό με την απειρία, είναι ένα κοκτέϊλ επικίνδυνο….

Σε καμία περίπτωση όμως δεν μπορούμε να πούμε ότι φταίνε αυτά τα οχήματα και αμέσως η εύκολη λύση που λένε ελάχιστοι, είναι να απαγορευτούν. Για κάτι που είμαστε εμείς αποκλειστικά υπεύθυνοι ως οδηγοί, που δεν σεβόμαστε το ΚΟΚ, που δεν υπάρχει εμπειρία, που οδηγούμε επικίνδυνα, φταίνε τα οχήματα?
Σαφώς και τα οχήματα δεν φταίνε, σαφώς και όλα όσα κυκλοφορούν στους δρόμους δεν είναι παράνομα, ούτε οι μηχανές φταίνε, ούτε τα αυτοκίνητα, ούτε τα πατίνια, ούτε τα ποδήλατα, ο ανθρώπινος παράγοντας φταίει…. Και πάντα θα υπάρχουν πιθανότητες να συμβεί ένα ατύχημα σε όλα τα μέσα μεταφοράς, όσα μέτρα και αν ληφθούν από την πολιτεία.

Εμείς, ως επαγγελματίες στον χώρο των υπαίθριων δραστηριοτήτων και τον τουρισμό περιπέτειας, με συνοδεία ατόμων στο βουνό με Οχήματα Παντός Εδάφους για πάνω από μια πενταετία, διανύοντας δεκάδες χιλιάδες χιλιόμετρα σε όλα τα εδάφη, είμαστε πρόθυμοι, εφόσον η Πολιτεία ενδιαφερθεί, να συμβάλλουμε, συμβουλευτικά πάντα, σε προτάσεις μέτρων που θα ελαχιστοποιηθούν τα ατυχήματα από αυτά τα οχήματα (στην κατηγορία των ενοικιαζόμενων οχημάτων).

Με εκτίμηση, για το γραφείο
Βαφειάδης Αναστάσιος
compassoutdooradventures.greece@gmail.com
Σύβοτα Θεσπρωτίας



ΠΑΡΕΞΗΓΗΜΕΝΑ ΟΧΗΜΑΤΑ ΟΙ "ΓΟΥΡΟΥΝΕΣ" - Γράφει ο Αναστάσιος Βαφειάδης ΠΑΡΕΞΗΓΗΜΕΝΑ ΟΧΗΜΑΤΑ ΟΙ "ΓΟΥΡΟΥΝΕΣ" - Γράφει ο Αναστάσιος Βαφειάδης Reviewed by thespro.gr on Δευτέρα, Αυγούστου 26, 2024 Rating: 5

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Blog Pop-ups

Σελίδες

Από το Blogger.