Ως Δημοτική Αρχή πορευόμαστε με βάση την αρχή της διαφάνειας και με γνώμονα την υγιή ανάπτυξη και εξωστρέφεια του Δήμου μας. Σε αυτή μας την πορεία πάντα είχαμε δίπλα μας τις υπηρεσίες του Δήμου και ουδέποτε αγνοήθηκαν οι εισηγήσεις τους. Επίσης θέλουμε να ξεκαθαρίσουμε ότι είμαστε ανοιχτοί σε κάθε συνεργασία που έχει θετικό αντίκτυπο στον Δήμο και στους πολίτες, όμως με όρους που θα προστατεύουν τα συμφέροντα του Δήμου μας.
Προκειμένου λοιπόν να αποκαταστήσουμε την αλήθεια, σχετικά με την ομόφωνη απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου για την ανάκληση των αποφάσεων της σύναψης Προγραμματικής Σύμβασης με την Περιφέρεια Ηπείρου στο πλαίσιο του Έργου «Παροχή Υπηρεσιών για την Αναβάθμιση του Οδοφωτισμού στο Εθνικό και Επαρχιακό Οδικό Δίκτυο της Περιφέρειας Ηπείρου και στο Αστικό Οδικό Δίκτυο των Δήμων Αρταίων, Ηγουμενίτσας και Πρέβεζας» κάνουμε γνωστά τα ακόλουθα:
Με την υπ’ αριθμ. 341/2018 (ΑΔΑ: 6ΠΘ7ΩΡΙ-ΧΦΙ) ομόφωνη απόφασή του, το Δημοτικό Συμβούλιο Ηγουμενίτσας καταρχήν συμφώνησε στη σύναψη προγραμματικής σύμβασης, θέτοντας παράλληλα προϋποθέσεις, με σκοπό τον έλεγχο, από μεριάς του Δήμου, των δεδομένων και της χρηματοοικονομικής ανάλυσης (ανά έτος) για τα 14,5 έτη, που θα διαρκέσει η εκμετάλλευση του δικτύου από τον ανάδοχο, πριν την οριστική υπογραφή της προγραμματικής σύμβασης για να προασπιστούν τα συμφέροντα του Δήμου.
Η πρόνοια του κ. Δημάρχου, να τεθούν ελεγκτικοί όροι, ώστε ο Δήμος μέσω των υπηρεσιών του να έχει πλήρη γνώση του θέματος, διασφάλισε πλήρως τα συμφέροντα του Δήμου. Ας μη ξεχνάμε τι έχει συμβεί σε άλλους Δήμους ανά την Ελλάδα, με το ζήτημα της αναβάθμισης του οδοφωτισμού.
Ωστόσο, κατόπιν αλλεπάλληλων συσκέψεων και έπειτα από εκτεταμένο έλεγχο των δεδομένων και των χρηματοοικονομικών αναλύσεων από τις υπηρεσίες του Δήμου, διαπιστώθηκε σημαντική απόκλιση από τα υποβληθέντα τεύχη δημοπράτησης του Τεχνικού Συμβούλου της Περιφέρειας και ειδικότερα στα ακόλουθα σημεία:
1. Κατανάλωση έτους βάσης (2017) για τον υπολογισμό της συνολικής εξοικονόμησης:
· Η μελέτη του Τεχνικού Συμβούλου της Περιφέρειας Ηπείρου υπολόγισε το συνολικό κόστος ηλεκτροφωτισμού του Δήμου Ηγουμενίτσας το έτος βάσης 2017, στο ποσό των 700.000,00 € περίπου, επί του οποίου έγιναν όλοι οι υπολογισμοί της συνολικής εξοικονόμησης και της συνολικής αμοιβής του αναδόχου μέσω του μηχανισμού ΕLENA.
· Η καταγραφή των αρμοδίων υπηρεσιών του Δήμου Ηγουμενίτσας με βάση το αναλυτικό κόστος (ανά αριθ. παροχής ΔΕΗ) της κατανάλωσης ηλεκτρικής ενέργειας για τον ηλεκτροφωτισμό οδών, πλατειών και κοινόχρηστων χώρων για το έτος αναφοράς (2017) ήταν της τάξης των 436.000,00 €, ενώ για το επόμενο έτος (2018) υπολογίστηκε σε περίπου 441.000,00 €. Επισημαίνεται ότι το ενεργειακό αυτό κόστος του Δήμου Ηγουμενίτσας θεωρείται η βάση αναφοράς (baseline) σύμφωνα με το άρθρο 16 του Ν. 3855/2010-ΦΕΚ 95Α΄ και το οποίο για τη διασφάλιση των συμφερόντων του Δήμου δεν θα πρέπει να ξεπεραστεί.
2. Καταγραφή υφιστάμενης κατάστασης
· Στους υπολογισμούς του έτους βάσης (2017) είχαν περιληφθεί λανθασμένα οι καταναλώσεις των δικτύων ηλεκτροφωτισμού άλλων φορέων της περιοχής π.χ. τα φωτιστικά οδών, τα φωτιστικά τύπου γλόμπου και οι προβολείς στα παραλιακά μέτωπα της Ηγουμενίτσας, Πλαταριάς και Συβότων αρμοδιότητας ΟΛΗΓ Α.Ε., τα φωτιστικά των κόμβων Εγνατίας οδού Καρτερίου, Μεσοβουνίου, Μαζαρακιάς κ.ά., τα φωτιστικά της Περιφέρειας Ηπείρου σε Εθνικές Οδούς, τα φωτιστικά ιδιωτών, ξενοδοχείων, πρατηρίων, κ.λπ.
· Δεν είχαν προστεθεί κάποια φωτιστικά σώματα για τα οποία από το τηρούμενο αρχείο προκύπτει ότι ο Δήμος Ηγουμενίτσας επιβαρύνεται το κόστος κατανάλωσης ηλεκτρικής ενέργειας όπως π.χ. αυτά της οδού 49 Μαρτύρων ή τα φωτιστικά στην παλαιά Εθνική οδό Ηγουμενίτσας-Ιωαννίνων πριν τον οικισμό Παραποτάμου κ.ά.
· Ο συνολικός αριθμός φωτιστικών σωμάτων ιδιοκτησίας του Δήμου Ηγουμενίτσας σύμφωνα με την αποτύπωση της ΝΑΜΑ προέκυψε ότι είναι 6.788 ήτοι 569 τεμάχια λιγότερα σε σχέση με τη μελέτη αποτύπωσης του Τεχνικού Συμβούλου της Περιφέρειας (τα περισσότερα είναι σημαντικής ισχύος). Επιπλέον θα πρέπει να επισημανθεί ότι κατά τον δειγματοληπτικό έλεγχο διαπιστώθηκε ότι υπάρχει σημαντικός αριθμός ξύλινων ιστών δικτύου ΔΕΔΔΗΕ (ιδιαίτερα σε απομακρυσμένες περιοχές με δύσκολη πρόσβαση), ο οποίος δεν έχει αποτυπωθεί στη μελέτη της ΝΑΜΑ.
· Ελέγχθηκε δειγματοληπτικά η τρέχουσα ισχύς των φωτιστικών σωμάτων και λαμπτήρων στο δίκτυο αστικού οδοφωτισμού και των οικισμών του Δήμου Ηγουμενίτσας και προέκυψαν σημαντικές αποκλίσεις, λαμβάνοντας υπόψη και τις αναβαθμίσεις, που με ιδίους πόρους έχει ήδη κάνει το Ηλεκτρομηχανολογικό Τμήμα Συντήρησης της Τεχνικής Υπηρεσίας του Δήμου Ηγουμενίτσας τα τελευταία χρόνια.
· Η Τεχνική Υπηρεσία παρέδωσε στην Περιφέρεια αναλυτική καταγραφή της τρέχουσας κατάστασης από όπου προκύπτει ότι η συνολική ετήσια κατανάλωση του Δικτύου Ηλεκτροφωτισμού του Δήμου είναι της τάξης των 2.500.000 KWh ανά έτος και όχι των 4.400.000 KWh ανά έτος που είχε υπολογίσει ο Τεχνικός Σύμβουλος.
3. Τεχνικοοικονομικές παράμετροι
· Η «baseline» του Δήμου Ηγουμενίτσας που αφορά στο τρέχον κόστος κατανάλωσης ηλεκτρικής ενέργειας θα πρέπει να περιλαμβάνει και τον ΦΠΑ που αποδίδεται στη ΔΕΗ (6%) και όχι επιπλέον ποσοστό 24% που θα πληρώνει ο Δήμος Ηγουμενίτσας για την παροχή υπηρεσιών από τον Ανάδοχο και το οποίο έχει προστεθεί λανθασμένα στον προϋπολογισμό της υπηρεσίας από τον Τεχνικό Σύμβουλο .
· Οι ώρες λειτουργίας του ηλεκτροφωτισμού είναι 4.015 ώρες ετησίως (σύμφωνα με το εγκεκριμένο Σχέδιο Διαχείρισης Βιώσιμης Ενέργειας Δήμου Ηγουμενίτσας) και όχι 4.334 όπως προτείνει ο Τεχνικός Σύμβουλος.
· Το ετήσιο επιτόκιο πληθωρισμού ενέργειας σύμφωνα με το Κέντρο Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας (KAΠE) και το Ταμείο Παρακαταθηκών & Δανείων είναι της τάξης του 0,5% και όχι 3%, όπως πρότεινε ο Τεχνικός Σύμβουλος.
· Οι ενδεικτικοί τύποι φωτιστικών που αναφέρονται στη μελέτη της ΝΑΜΑ και οι οποίοι δεν μπορούν να τροποποιηθούν σύμφωνα με το σχετικό 6, δεν αφορούν σε εγνωσμένους κατασκευαστικούς οίκους. Επιπρόσθετα η ελάχιστη απαίτηση των 60.000 ωρών λειτουργίας των φωτιστικών LED που προδιαγράφεται στα τεύχη δημοπράτησης του Τεχνικού Συμβούλου συμπίπτει με το πέρας της σύμβασης των 14,5 ετών, γεγονός που πρακτικά σημαίνει ότι ο Δήμος Ηγουμενίτσας θα κληθεί σε αυτή τη χρονική περίοδο να αντικαταστήσει το σύνολο των εγκατεστημένων από τον ανάδοχο φωτιστικών LED. Για το λόγο αυτό άλλωστε προτάθηκε από το Δήμο Ηγουμενίτσας ως ελάχιστη απαίτηση οι 100.000 ώρες λειτουργίας την οποία πλέον πληροί μεγάλος αριθμός φωτιστικών σωμάτων LED που κυκλοφορούν στην αγορά, τροποποίηση όμως η οποία δεν γίνεται αποδεκτή από την Περιφέρεια Ηπείρου σύμφωνα με το αριθμ. πρωτ. 25282/200/17-12-2020 έγγραφο.
4. Αντιπρόταση Δήμου Ηγουμενίτσας επί πραγματικών στοιχείων
· Η Τεχνική Υπηρεσία του Δήμου Ηγουμενίτσας εκπόνησε και αντιπρότεινε στην Περιφέρεια Ηπείρου μια ολοκληρωμένη πρόταση για την αναβάθμιση του Δικτύου Ηλεκτροφωτισμού ανά κατηγορία Οδού και φωτιστικού σώματος, λαμβάνοντας υπόψη τις σύγχρονες τεχνολογίες τηλεδιαχείρισης, ποιοτικά φωτιστικά σώματα γνωστών εταιριών και λειτουργία dimming (δυναμικά προσαρμοζόμενης έντασης φωτισμού) από όπου προέκυψε εξοικονόμηση 60% με βάση τα πραγματικά στοιχεία καταναλώσεων και τις παραπάνω χρηματοοικονομικές παραδοχές.
· Όπως προαναφέρθηκε σύμφωνα το συνολικό ποσό της προϋπολογισθείσας δαπάνης δεν θα πρέπει να υπερβαίνει σε καμία περίπτωση την υπολογιζόμενη «baseline» η οποία είναι με βάση την τεκμηρίωση των αρμόδιων υπηρεσιών του Δήμου Ηγουμενίτσας της τάξης των 430.000,00 € για το 1ο έτος, με συνολική εκτιμώμενη αμοιβή του αναδόχου για τα 14,5 έτη να υπολογίζεται σε περίπου 4.000.000 € με ΦΠΑ 24%, αντί της λανθασμένης αμοιβής της τάξης των 8.400.000 € με ΦΠΑ 24% που είχε υπολογίσει ο Τεχνικός Σύμβουλος της Περιφέρειας Ηπείρου.
Παρότι υπήρχε μεγάλη απόκλιση μεταξύ των δύο πλευρών, ο Δήμος δεν αποχώρησε από τον μηχανισμό ELENA, παρά διαπραγματεύτηκε με τον Τεχνικό Σύμβουλο της Περιφέρειας επί των πραγματικών δεδομένων, έχοντας ως προτεραιότητα την αναβάθμιση του οδοφωτισμού σε όλον τον Δήμο.
Ωστόσο, με την άρνηση της άλλης μεριάς να προσαρμοστεί στα τεκμηριωμένα δεδομένα των υπηρεσιών του Δήμου, η λήψη της απόφασης για την μη συνέχιση της προγραμματικής σύμβασης ήταν μονόδρομος.
Στο συγκεκριμένο έντυπο μέσο ενημέρωσης, αλλά και σε εκείνους που έχουν επιδοθεί να σπείρουν έριδες, παρουσιάζοντας τους αιρετούς της Αυτοδιοίκησης και συγκεκριμένα τον Περιφερειάρχη Ηπείρου κ. Αλέξανδρο Καχριμάνη, ως εκδικητικό, καθώς και τους Δημοτικούς Συμβούλους, ως κοιμώμενους, τους κάνουμε γνωστό ότι οι Αυτοδιοικητικοί της Ηπείρου δεν διακατέχονται από τέτοιες διχαστικές λογικές, αλλά ενωμένοι διεκδικούν το καλύτερο για τον τόπο τους.
Επίσης δεν εκπλησσόμαστε καθόλου, από την προσφιλή τακτική του επικεφαλής της μείζονος αντιπολίτευσης να διαστρεβλώνει την πραγματικότητα, μέσω ανακοινώσεων με αποσπασματικές αναφορές σε έγγραφα και γεγονότα.
Από τα αναφερόμενα στην ανακοίνωση του κ. Γόγολου προκύπτει σαφέστατα μια αντίφαση, καθώς παρότι συγχαίρει και καλά κάνει τις υπηρεσίες του Δήμου, στους υπολογισμούς της ανακοίνωσής του, υιοθετεί τα δεδομένα του Τεχνικού Συμβούλου και όχι εκείνα των Τεχνικών Υπηρεσιών του Δήμου, προφανώς για να εξυπηρετήσει επικοινωνιακές κινήσεις μικροπολιτικού βεληνεκούς.
Συνεχίζοντας μάλιστα την αναζήτησή του για δράκους και νεραΐδες, εμπλέκει στην ανακοίνωσή του και το έργο DOCK-BI που υλοποιείται στο πλαίσιο του Διασυνοριακού Προγράμματος Ελλάδα - Ιταλία 2014 – 2020 και το οποίο αφορά στην αντικατάσταση 230 φωτιστικών σωμάτων, τα οποία και δεν είχαν συμπεριληφθεί στο μηχανισμό ELENA. Ένα έργο, στο εταιρικό σχήμα του οποίου συμμετέχει και ο Οργανισμός Λιμένα Ηγουμενίτσας, παρέχοντας την σύμφωνη γνώμη του.
Κλείνουμε τονίζοντας, πως ως Δημοτική Αρχή δεν πρόκειται να υποθηκεύσουμε το μέλλον του Δήμου μας για καμία σκοπιμότητα. Μένουμε σταθεροί στις αξίες μας και με συνοδοιπόρους τις υπηρεσίες του Δήμου μας, εργαζόμαστε ήδη πάνω στις διαθέσιμες εναλλακτικές για την αναβάθμιση του οδοφωτισμού, με γνώμονα το συμφέρον του Δήμου και όχι του εκάστοτε εργολάβου.
Γιάννης Λώλος: Αποκατάσταση της αλήθειας για το πρόγραμμα ELENA
Reviewed by thespro.gr
on
Τετάρτη, Μαΐου 20, 2020
Rating:
Δεν υπάρχουν σχόλια: