«Ξεκινώντας από τον τομέα της ενέργειας, εδώ και αρκετό καιρό συζητάμε την προοπτική ενός project που θα δώσει, πιστεύω, μιαν άλλη πνοή σταθερότητας στην περιοχή. Και αναφέρομαι στον αγωγό μεταφοράς φυσικού αερίου, στον EastMed. Ο EastMed δεν είναι απλά ένα ενεργειακό project, αλλά ένα project με ιδιαίτερη γεωπολιτική αξία και σημασία», σημείωσε χθες ο πρωθυπουργός Αλέξης Τσίπρας, ανακοινώνοντας ότι οι υπογραφές για την κατασκευή του αγωγού θα «πέσουν» τον Φεβρουάριο στην Κρήτη.
«Στόχος μας είναι να διασφαλίσουμε τη ροή, τη μεταφορά των ενεργειακών πηγών της Νοτιοανατολικής Μεσογείου προς την Ευρώπη. Και υπό αυτήν την έννοια, στόχος μας είναι, σε αυτή τη συνεργασία, να συμπεριληφθούν στο μέλλον και άλλες χώρες. Και άλλες χώρες με πηγές ενέργειας στην περιοχή. Δεν αποκλείουμε κανέναν, αλλά καταθέτουμε την αποφασιστικότητά μας να προχωρήσουμε σε μια συνεργασία, που -επαναλαμβάνω- έχει τόσο οικονομική αξία, εμπορική αξία, όσο και γεωπολιτική αξία. Διότι όσοι συνεργαστούμε για την κατασκευή αυτού του δρόμου ενέργειας, ανοίγουμε και τον δρόμο για τη σταθερότητα, την ειρήνη στην περιοχή μας», συμπλήρωσε, στέλνοντας έτσι μηνύματα προς διάφορες κατευθύνσεις και ειδικότερα προς την Τουρκία.
Αξίζει να σημειωθεί ότι «εμπνευστής» του έργου ήταν η ΔΕΠΑ, η οποία πριν από 7 χρόνια διερεύνησε τη δυνατότητα κατασκευής του αγωγού με στόχο την απευθείας μεταφορά φυσικού αερίου από τα κοιτάσματα της Λεβαντίνης (σ.σ. η θαλάσσια περιοχή νότια της Κύπρου, μεταξύ του νησιού και του Ισραήλ) στο Ευρωπαϊκό Σύστημα Φυσικού Αερίου, μέσω της Ελλάδας.
Σύμφωνα με τον σχεδιασμό, το αέριο της Ανατολικής Μεσογείου θα κατευθύνεται υποθαλάσσια προς την Κύπρο, στη συνέχεια προς τις ακτές της Κρήτης και ακολούθως, μέσω της Πελοποννήσου και της Δυτικής Ελλάδας, στην Ιταλία. Στη γειτονική μας χώρα θα φτάνει μέσω του αγωγού IGI - Poseidon, που θα συνδέεται με τον EastMed στο Φλωροβούνι της Θεσπρωτίας.
«Στόχος μας είναι να διασφαλίσουμε τη ροή, τη μεταφορά των ενεργειακών πηγών της Νοτιοανατολικής Μεσογείου προς την Ευρώπη. Και υπό αυτήν την έννοια, στόχος μας είναι, σε αυτή τη συνεργασία, να συμπεριληφθούν στο μέλλον και άλλες χώρες. Και άλλες χώρες με πηγές ενέργειας στην περιοχή. Δεν αποκλείουμε κανέναν, αλλά καταθέτουμε την αποφασιστικότητά μας να προχωρήσουμε σε μια συνεργασία, που -επαναλαμβάνω- έχει τόσο οικονομική αξία, εμπορική αξία, όσο και γεωπολιτική αξία. Διότι όσοι συνεργαστούμε για την κατασκευή αυτού του δρόμου ενέργειας, ανοίγουμε και τον δρόμο για τη σταθερότητα, την ειρήνη στην περιοχή μας», συμπλήρωσε, στέλνοντας έτσι μηνύματα προς διάφορες κατευθύνσεις και ειδικότερα προς την Τουρκία.
Αξίζει να σημειωθεί ότι «εμπνευστής» του έργου ήταν η ΔΕΠΑ, η οποία πριν από 7 χρόνια διερεύνησε τη δυνατότητα κατασκευής του αγωγού με στόχο την απευθείας μεταφορά φυσικού αερίου από τα κοιτάσματα της Λεβαντίνης (σ.σ. η θαλάσσια περιοχή νότια της Κύπρου, μεταξύ του νησιού και του Ισραήλ) στο Ευρωπαϊκό Σύστημα Φυσικού Αερίου, μέσω της Ελλάδας.
Σύμφωνα με τον σχεδιασμό, το αέριο της Ανατολικής Μεσογείου θα κατευθύνεται υποθαλάσσια προς την Κύπρο, στη συνέχεια προς τις ακτές της Κρήτης και ακολούθως, μέσω της Πελοποννήσου και της Δυτικής Ελλάδας, στην Ιταλία. Στη γειτονική μας χώρα θα φτάνει μέσω του αγωγού IGI - Poseidon, που θα συνδέεται με τον EastMed στο Φλωροβούνι της Θεσπρωτίας.
Οπως διαβάζουμε στην ιστοσελίδα της ΔΕΠΑ, «από τον Ιούλιο του 2014, η διαχείριση του έργου ανήκει στη θυγατρική της ΔΕΠΑ “ΥΑΦΑ - ΠΟΣΕΙΔΩΝ”, στην οποία συμμετέχει ισομερώς η ιταλική Edison».
Ο βυθός της λεκάνης της Λεβαντίνης στην Ανατολική Μεσόγειο, μέρος της οποίας ανήκει στην αποκλειστική οικονομική ζώνη (ΑΟΖ) της Κύπρου, αποτελεί ένα από τα μεγαλύτερα κοιτάσματα φυσικού αερίου στον κόσμο, ενώ διόλου αμελητέα είναι και τα κοιτάσματα πετρελαίου που έχουν εντοπιστεί. Σύμφωνα με έρευνες του Κέντρου Γεωλογικών Μελετών των Ηνωμένων Πολιτειών (USGS), στην περιοχή της Λεβαντίνης υπάρχουν περίπου 122 τρισεκατομμύρια κυβικά πόδια φυσικού αερίου.
Σημαντική για το μέλλον του αγωγού θα είναι και μια ενδεχόμενη συμμετοχή της Αιγύπτου στο σχέδιο, μια και στη δική της περιοχή έχουν βρεθεί σημαντικά κοιτάσματα φυσικού αερίου. Τέλος, πρέπει να σημειωθεί το ενδιαφέρον της Ε.Ε. για το έργο, καθώς η κατασκευή του θα την οδηγήσει στο να απεμπλακεί σε μεγάλο βαθμό από το φυσικό αέριο που προέρχεται από τη Ρωσία.
Ο βυθός της λεκάνης της Λεβαντίνης στην Ανατολική Μεσόγειο, μέρος της οποίας ανήκει στην αποκλειστική οικονομική ζώνη (ΑΟΖ) της Κύπρου, αποτελεί ένα από τα μεγαλύτερα κοιτάσματα φυσικού αερίου στον κόσμο, ενώ διόλου αμελητέα είναι και τα κοιτάσματα πετρελαίου που έχουν εντοπιστεί. Σύμφωνα με έρευνες του Κέντρου Γεωλογικών Μελετών των Ηνωμένων Πολιτειών (USGS), στην περιοχή της Λεβαντίνης υπάρχουν περίπου 122 τρισεκατομμύρια κυβικά πόδια φυσικού αερίου.
Σημαντική για το μέλλον του αγωγού θα είναι και μια ενδεχόμενη συμμετοχή της Αιγύπτου στο σχέδιο, μια και στη δική της περιοχή έχουν βρεθεί σημαντικά κοιτάσματα φυσικού αερίου. Τέλος, πρέπει να σημειωθεί το ενδιαφέρον της Ε.Ε. για το έργο, καθώς η κατασκευή του θα την οδηγήσει στο να απεμπλακεί σε μεγάλο βαθμό από το φυσικό αέριο που προέρχεται από τη Ρωσία.
Η ιδιαίτερη σημασία του EastMed
Reviewed by thespro.gr
on
Σάββατο, Δεκεμβρίου 29, 2018
Rating:
Δεν υπάρχουν σχόλια: