«Η ασφαλής χρήση του διαδικτύου από τα παιδιά» - Της Κωνσταντίνας Ζιάγκου



Το Κέντρο Πρόληψης της χρήσης εξαρτησιογόνων ουσιών και προαγωγής της ψυχοκοινωνικής υγείας «ΑΡΙΑΔΝΗ» θα υλοποιήσει το τρέχον σχολικό έτος 2018/2019 προληπτικές παρεμβάσεις στους μαθητές των δημοτικών και των γυμνασίων με θέματα όπως σύγχρονες μορφές εξάρτησης, η επιρροή των φίλων, η αξιοποίηση του ελεύθερου χρόνου, η σχέση με το άλλο φύλο.

Με αφορμή τις παραπάνω δράσεις του Κέντρου Πρόληψης «ΑΡΙΑΔΝΗ» θα δημοσιευτούν μια σειρά από άρθρα που βασίζονται στην πλούσια θεματολογία που αναδεικνύεται από τις συναντήσεις με τους μαθητές. Το πρώτο θέμα που επιλέχτηκε αφορά την ασφαλή χρήση του διαδικτύου που αποτελεί ένα σημαντικό μέρος του ελεύθερου χρόνου των μαθητών.

Η χρησιμότητα του διαδικτύου ως μέσo που προάγει την ενημέρωση, τη γνώση και την ψυχαγωγία είναι δεδομένη και η εξάπλωση του τόσο ραγδαία που δεν λείπει πια σχεδόν από κανένα σπίτι. Και πράγματι πολλοί γονείς από νωρίς θεωρούν τον ηλεκτρονικό υπολογιστή και το ίντερνετ απαραίτητο εργαλείο που βοηθάει το παιδί τους να ενημερωθεί, να διευρύνει τις γνώσεις του, να βρει εύκολα, γρήγορα και ανέξοδα πληροφορίες για τις εργασίες του σχολείου, ή ακόμα και να εξοικειωθεί με την τεχνολογία που η εποχή επιτάσσει. Ωστόσο, όταν μιλάμε για παιδιά οφείλουμε να είμαστε ιδιαίτερα προσεχτικοί καθώς όσο ελκυστικό και αν είναι το διαδίκτυο δεν παύει να εγκυμονεί πολλούς κινδύνους.

Είναι σημαντικό για το παιδί να μάθει να χρησιμοποιεί το διαδίκτυο με κανόνες και όρια καθώς αυτό εύκολα μπορεί να γίνει εθιστικό. Και επειδή ο υπολογιστής εύκολα μπορεί να γίνει ο καλύτερος φίλος του παιδιού, θα πρέπει να μην αφιερώνει σε αυτό πολύ χρόνο ώστε να μην αποσπάται η προσοχή του από τα μαθήματά του στο σχολείο. Η φυσική διαπροσωπική επαφή και το παιχνίδι με παιδιά της ηλικίας του δεν θα πρέπει σε καμία περίπτωση να αντικατασταθεί από τα παιχνίδια που μπορεί μόνο του να παίζει μπροστά στην οθόνη του υπολογιστή του. Για τον λόγο αυτό οι γονείς είναι ωφέλιμο να ενισχύουν τις φυσικές δραστηριότητες του παιδιού και να έχουν συμφωνήσει μαζί του πόσες και ποιες ώρες την εβδομάδα μπορεί να το χρησιμοποιεί.

Με το να γνωρίζει ο ίδιος ο γονιός τα πλεονεκτήματα και τα μειονεκτήματα του διαδικτύου μπορεί να προφυλάξει και να διδάξει στο παιδί του τον σωστό και ασφαλή τρόπο χρήσης.

Ποιά είναι η κατάλληλη ηλικία για να αρχίσει το παιδί να χρησιμοποιεί το ίντερνετ;

Αναφορικά με το πότε ένα παιδί πρέπει να χρησιμοποιεί το διαδίκτυο δεν υπάρχει καθορισμένη ηλικία έναρξης. Έχει παρατηρηθεί πως ο μέσος όρος ηλικίας των παιδιών που χρησιμοποιούν το διαδίκτυο γίνεται όλο και μικρότερος.

Εξάλλου στις μέρες μας σε πολλά σχολεία του δημοτικού τα παιδιά χρησιμοποιούν το διαδίκτυο στα πλαίσια του μαθητικού προγράμματος.

Επιπλέον για πολλούς γονείς το διαδίκτυο αποτελεί αναπόπαστο κομμάτι της δουλειάς ή της ψυχαγωγίας τους και βλέποντας τους τα παιδιά να το χρησιμοποιούν είναι λογικό να θελήσουν να συνδεθούν και εκείνα. Πρόκειται για μια αναμενόμενη συμπεριφορά αν αναλογιστούμε την τάση του παιδιού να μιμείται τους γονείς του και αν σκεφτούμε παράλληλα πόσο μαγικό θα φαίνεται το διαδίκτυο στα μάτια ενός παιδιού, με τις εικόνες, τα μηνύματα και τις απεριόριστες δυνατότητες που προσφέρει.

Εκείνο που έχει σημασία και απαιτεί ιδιαίτερη προσοχή είναι ο τρόπος χρήσης από την πλευρά του παιδιού. Το διαδίκτυο προσφέρει τη δυνατότητα να αναζητήσει και να βρει κανείς τα πάντα. Μπορεί να βρει κανείς πληροφορίες, βιβλία, παιχνίδια, να αγοράσει προϊόντα από όλο τον κόσμο, να επικοινωνήσει με ανθρώπους από άλλη χώρα, να δει ακατάλληλες για την ηλικία του ιστοσελίδες . Είναι αυτονόητο λοιπόν πως θα πρέπει να υπάρχει ιδιαίτερη μέριμνα και έλεγχος από τους γονείς για τις ιστοσελίδες που αυτό επισκέπτεται. Είναι απαραίτητο για τους γονείς να αφιερώσουν χρόνο για να εξηγήσουν στο παιδί ποιός είναι ο κατάλληλος και επιτρεπτός τρόπος χρήσης και να του αναφέρουν με ακρίβεια ποιοί κίνδυνοι υπάρχουν, τι θα πρέπει να προσέχει και πώς θα μάθει να τους αποφεύγει.

Επιπλέον, το παιδί πρέπει να μάθει να χρησιμοποιεί το διαδίκτυο και να πλοηγείται στον άγνωστο διαδικτυακό κόσμο με την καθοδήγηση των γονιών του. Μπορεί λοιπόν να καθίσει ένας γονέας δίπλα στο παιδί του και να του δείξει τον κατάλληλο και ασφαλή τρόπο χρήσης. Παράλληλα οι γονείς μπορούν να τοποθετήσουν τον υπολογιστή σε έναν κοινόχρηστο χώρο του σπιτιού (π.χ. σαλόνι) και όχι στο παιδικό δωμάτιο ώστε να μην μπορεί να απομονωθεί ανενόχλητο το παιδί στο δωμάτιο του. Οι γονείς οφείλουν να το συμβουλεύσουν να μην δίνει από μόνο του προσωπικά στοιχεία ακόμα και αν του ζητηθούν ή να συνομιλεί με άγνωστα άτομα ή να συναντήσει σε κάποιο μέρος κάποιο από αυτά. Τέλος μπορούν να προμηθευτούν λογισμικά προγράμματα που κυκλοφορούν στο εμπόριο και εμποδίζουν την είσοδο σε ακατάλληλες για παιδιά ιστοσελίδες.

Η Επιστημονικά Υπεύθυνη του Κ.Π. «ΑΡΙΑΔΝΗ»
Ζιάγκου Κων/να - Ψυχολόγος

«Η ασφαλής χρήση του διαδικτύου από τα παιδιά» - Της Κωνσταντίνας Ζιάγκου «Η ασφαλής χρήση του διαδικτύου από τα παιδιά» - Της Κωνσταντίνας Ζιάγκου Reviewed by thespro.gr on Τρίτη, Οκτωβρίου 30, 2018 Rating: 5

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Σελίδες

Από το Blogger.