ΟΜΙΛΙΑ ΓΙΟΓΙΑΚΑ ΣΤΗΝ ΟΛΟΜΕΛΕΙΑ ΤΗΣ ΒΟΥΛΗΣ ΣΧΕΤΙΚΑ ΜΕ ΤΟ ΣΧΕΔΙΟ ΝΟΜΟΥ ΓΙΑ ΤΗΝ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ (+ΒΙΝΤΕΟ)
Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, κατ' αρχάς να μου επιτρέψετε να εκφράσω τα θερμά μου συλλυπητήρια στην οικογένεια του Γιώργου Παυλίδη, Περιφερειάρχη Ανατολικής Μακεδονίας Θράκης, ενός εργάτη της φιλελεύθερης παράταξης που κόσμησε με την παρουσία του την τοπική αυτοδιοίκηση.
Επίσης, σήμερα τιμούμε την Αστυνομία για την προσφορά της στην πατρίδα, στην κοινωνία, στον κάθε πολίτη ξεχωριστά. Τιμούμε επίσης, τη μνήμη του προστάτη του Σώματος Αγίου Αρτεμίου, η στάση ζωής και ο μαρτυρικός θάνατος του οποίου αποτελούν διαχρονικό πρότυπο καθήκοντος.
Η Ελληνική Αστυνομία τα τελευταία χρόνια βρέθηκε αντιμέτωπη με μεγάλες προκλήσεις, οι οποίες συνδέθηκαν άρρηκτα με την πορεία της χώρας μας. Υπήρξε προστάτης των συνόρων μας και της συνοχής της ελληνικής κοινωνίας, αλλά και συμπαραστάτης των αδυνάμων κι εκείνων που πραγματικά είχαν ανάγκη, προερχόμενοι εντός και εκτός των συνόρων μας. Υπήρξε επίσης, εγγυητής των πολιτικών και κοινωνικών δικαιωμάτων των Ελλήνων να αγωνιστούν, να διαμαρτυρηθούν και να διεκδικήσουν. Και περιμένει αντίστοιχα και από αυτούς που κρατούν τη σφραγίδα και την υπογραφή του κράτους, να ανταποκριθούν απέναντί της, να την κρατήσουν ακμαία και ζωντανή, πέρα από κόκκινες γραμμές και αλλότριες ιδεολογίες. Και η Ελληνική Αστυνομία ανταποκρίνεται, παρόλο που συνεχίζει να μετράει τρομακτικές απώλειες, παρόλο που επιχειρεί με όλο και λιγότερα μέσα και πόρους, εν τούτοις το φρόνημα και η αυταπάρνηση των γυναικών και αντρών του Σώματος παραμένουν υψηλά και αδιαμφισβήτητα, τους οποίους και ευχαριστούμε.
Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, σεβόμενος το θέμα της συζήτησης, θα περιοριστώ μόνο σε ένα σχόλιο για την επικαιρότητα των ημερών. Όσο τα πολιτικά αδιέξοδα της Κυβέρνησης μεγαλώνουν, αδιέξοδα που η ίδια δημιουργεί τόσο πυκνώνουν οι αυταρχικές μεθοδεύσεις και δόλιες πρακτικές από την πλευρά της. Φοβάμαι ότι οι εξελίξεις το επόμενο διάστημα, δυστυχώς, θα επιβεβαιώσουν τη διαπίστωση αυτή.
Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, το σχέδιο νόμου για την κοινωνική οικονομία κινείται προς τη σωστή κατεύθυνση. Πιστεύω ότι σε αυτό βοήθησαν κάποιες ουσιαστικές βελτιώσεις που προτάθηκαν από την παράταξή μας και τα άλλα κόμματα και έγιναν αποδεκτές από την κυρία Υπουργό.
Θα ήταν χρήσιμο, ωστόσο, να γνωρίζαμε αν υπάρχει σχέδιο της Κυβέρνησης για να αναπτυχθεί η κοινωνική οικονομία και ποιο είναι αυτό, σε ποιους κλάδους, με ποιες προτεραιότητες και με ποιους τρόπους. Αυτό θα μας βοηθούσε να αξιολογήσουμε κατά πόσο το πλαίσιο και τα εργαλεία που ορίζονται στο νομοσχέδιο εξυπηρετούν συγκεκριμένους στόχους.
Το σχέδιο είναι αυτό που καθορίζει, για παράδειγμα, πώς οι πόροι του Ευρωπαϊκού Κοινωνικού Ταμείου πρέπει να πάνε προς την κοινωνική οικονομία ή αν τα Νομικά Πρόσωπα Δημοσίου και Ιδιωτικού Δικαίου θα μπορούν να συμμετέχουν σε κοινωνικές συνεταιριστικές επιχειρήσεις και με ποιες προϋποθέσεις.
Εμείς θέλουμε η κοινωνική οικονομία να αποτελέσει πράγματι τον τρίτο τομέα της οικονομίας και όχι προέκταση της δημόσιας διοίκησης, όπως συνέβη με κοινωνικές συνεταιριστικές επιχειρήσεις που λειτούργησαν στο παρελθόν ως μακρύ χέρι των δήμων.
Ένα πρόβλημα που δεν αντιμετωπίζεται από αυτό το νομοσχέδιο, όπως ούτε από τον προηγούμενο νόμο, είναι ότι δεν προβλέπονται μηχανισμοί για την ουσιαστική υποστήριξη των επιχειρήσεων αυτών. Χρειάζεται καθοδήγηση για το στήσιμο του συνεταιρισμού, για την εύρεση χρηματοδότησης, για το επιχειρηματικό πλάνο, για την εκπαίδευση των μελών τους, ακόμα και για τη διαχείριση των οικονομικών. Ένα help desk που συστήνεται σε ένα τμήμα της Ειδικής Γραμματείας δεν φτάνει.
Ένα άλλο θέμα είναι ότι τα οικονομικά κίνητρα που προβλέπονται είναι αδύναμα. Πρέπει να υπάρχουν κίνητρα για την ανάπτυξη των επιχειρήσεων, πόσω μάλλον όταν η κοινωνική επιχειρηματικότητα έχει σκοπούς συλλογικής ωφέλειας και ένταξης ειδικών ομάδων των συμπολιτών μας.
Καλή η δυνατότητα συμμετοχής σε προγράμματα του ΟΑΕΔ για την επιδότηση ασφαλιστικών εισφορών, καλή η διατήρηση προνοιακών επιδομάτων των μελών κοινωνικών επιχειρήσεων, χρειάζονται όμως και άλλα. Για παράδειγμα, έχει προταθεί η εξαίρεση από την καταβολή τέλους επιτηδεύματος για τα πρώτα χρόνια λειτουργίας. Δεν είναι, επίσης, ξεκάθαρο αν και με ποια μορφή οι συνεργαζόμενες κοινωνικές συνεταιριστικές επιχειρήσεις μπορούν να συνάπτουν προγραμματικές συμβάσεις για την εκτέλεση έργων κοινωνικής ωφέλειας.
Σε κάθε περίπτωση, η σύναψη προγραμματικών συμβάσεων πρέπει να γίνεται με συγκεκριμένη διαδικασία και να είναι συμβατή με το κοινοτικό δίκαιο. Αυτό δεν προκύπτει από τη διατύπωση του άρθρου. Αναμένουμε τουλάχιστον να το δούμε σε σχετική υπουργική απόφαση.
Άφησα για το τέλος την αγαπημένη συνήθεια της Συγκυβέρνησης να δημιουργεί δομές, όργανα και θέσεις ευθύνης με κάθε ευκαιρία. Η νέα Ειδική Γραμματεία Φορέων Κοινωνικής Αλληλεγγύης θα έχει μόλις μια Γενική Διεύθυνση από κάτω.
Δημιουργούνται δύο Επιτροπές, η μια βαφτίζεται Συντονιστική και η άλλη Εθνική. Αρμοδιότητες της Συντονιστικής Επιτροπής επικαλύπτονται με αρμοδιότητες της Ειδικής Γραμματείας, ενώ οι αρμοδιότητες και των δύο αυτών μαζί κάνουν την Εθνική Επιτροπή να είναι διακοσμητικού χαρακτήρα.
Έχω την πεποίθηση, κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, ότι το σχήμα αυτό δεν θα δουλέψει.
Αναμφίβολα, όμως, το νομοσχέδιο έχει αρκετά θετικά στοιχεία. Η κοινωνική οικονομία ανοίγεται σε περισσότερους φορείς, ενώ γίνεται προσπάθεια να αντιμετωπιστούν προβλήματα του παρελθόντος. Θετική είναι, επίσης, η διεύρυνση των ειδικών ομάδων, με την ένταξη σε αυτών των νέων ανέργων κάτω των 25 ετών.
Είναι χρήσιμο, όμως, να θυμόμαστε ότι η κοινωνική οικονομία δεν είναι μια μασκαρεμένη κρατική οικονομία. Ας σεβαστούμε, λοιπόν, την αυτονομία της, δίνοντάς της τα κατάλληλα εργαλεία για να αναπτυχθεί.
Επίσης, σήμερα τιμούμε την Αστυνομία για την προσφορά της στην πατρίδα, στην κοινωνία, στον κάθε πολίτη ξεχωριστά. Τιμούμε επίσης, τη μνήμη του προστάτη του Σώματος Αγίου Αρτεμίου, η στάση ζωής και ο μαρτυρικός θάνατος του οποίου αποτελούν διαχρονικό πρότυπο καθήκοντος.
Η Ελληνική Αστυνομία τα τελευταία χρόνια βρέθηκε αντιμέτωπη με μεγάλες προκλήσεις, οι οποίες συνδέθηκαν άρρηκτα με την πορεία της χώρας μας. Υπήρξε προστάτης των συνόρων μας και της συνοχής της ελληνικής κοινωνίας, αλλά και συμπαραστάτης των αδυνάμων κι εκείνων που πραγματικά είχαν ανάγκη, προερχόμενοι εντός και εκτός των συνόρων μας. Υπήρξε επίσης, εγγυητής των πολιτικών και κοινωνικών δικαιωμάτων των Ελλήνων να αγωνιστούν, να διαμαρτυρηθούν και να διεκδικήσουν. Και περιμένει αντίστοιχα και από αυτούς που κρατούν τη σφραγίδα και την υπογραφή του κράτους, να ανταποκριθούν απέναντί της, να την κρατήσουν ακμαία και ζωντανή, πέρα από κόκκινες γραμμές και αλλότριες ιδεολογίες. Και η Ελληνική Αστυνομία ανταποκρίνεται, παρόλο που συνεχίζει να μετράει τρομακτικές απώλειες, παρόλο που επιχειρεί με όλο και λιγότερα μέσα και πόρους, εν τούτοις το φρόνημα και η αυταπάρνηση των γυναικών και αντρών του Σώματος παραμένουν υψηλά και αδιαμφισβήτητα, τους οποίους και ευχαριστούμε.
Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, σεβόμενος το θέμα της συζήτησης, θα περιοριστώ μόνο σε ένα σχόλιο για την επικαιρότητα των ημερών. Όσο τα πολιτικά αδιέξοδα της Κυβέρνησης μεγαλώνουν, αδιέξοδα που η ίδια δημιουργεί τόσο πυκνώνουν οι αυταρχικές μεθοδεύσεις και δόλιες πρακτικές από την πλευρά της. Φοβάμαι ότι οι εξελίξεις το επόμενο διάστημα, δυστυχώς, θα επιβεβαιώσουν τη διαπίστωση αυτή.
Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, το σχέδιο νόμου για την κοινωνική οικονομία κινείται προς τη σωστή κατεύθυνση. Πιστεύω ότι σε αυτό βοήθησαν κάποιες ουσιαστικές βελτιώσεις που προτάθηκαν από την παράταξή μας και τα άλλα κόμματα και έγιναν αποδεκτές από την κυρία Υπουργό.
Θα ήταν χρήσιμο, ωστόσο, να γνωρίζαμε αν υπάρχει σχέδιο της Κυβέρνησης για να αναπτυχθεί η κοινωνική οικονομία και ποιο είναι αυτό, σε ποιους κλάδους, με ποιες προτεραιότητες και με ποιους τρόπους. Αυτό θα μας βοηθούσε να αξιολογήσουμε κατά πόσο το πλαίσιο και τα εργαλεία που ορίζονται στο νομοσχέδιο εξυπηρετούν συγκεκριμένους στόχους.
Το σχέδιο είναι αυτό που καθορίζει, για παράδειγμα, πώς οι πόροι του Ευρωπαϊκού Κοινωνικού Ταμείου πρέπει να πάνε προς την κοινωνική οικονομία ή αν τα Νομικά Πρόσωπα Δημοσίου και Ιδιωτικού Δικαίου θα μπορούν να συμμετέχουν σε κοινωνικές συνεταιριστικές επιχειρήσεις και με ποιες προϋποθέσεις.
Εμείς θέλουμε η κοινωνική οικονομία να αποτελέσει πράγματι τον τρίτο τομέα της οικονομίας και όχι προέκταση της δημόσιας διοίκησης, όπως συνέβη με κοινωνικές συνεταιριστικές επιχειρήσεις που λειτούργησαν στο παρελθόν ως μακρύ χέρι των δήμων.
Ένα πρόβλημα που δεν αντιμετωπίζεται από αυτό το νομοσχέδιο, όπως ούτε από τον προηγούμενο νόμο, είναι ότι δεν προβλέπονται μηχανισμοί για την ουσιαστική υποστήριξη των επιχειρήσεων αυτών. Χρειάζεται καθοδήγηση για το στήσιμο του συνεταιρισμού, για την εύρεση χρηματοδότησης, για το επιχειρηματικό πλάνο, για την εκπαίδευση των μελών τους, ακόμα και για τη διαχείριση των οικονομικών. Ένα help desk που συστήνεται σε ένα τμήμα της Ειδικής Γραμματείας δεν φτάνει.
Ένα άλλο θέμα είναι ότι τα οικονομικά κίνητρα που προβλέπονται είναι αδύναμα. Πρέπει να υπάρχουν κίνητρα για την ανάπτυξη των επιχειρήσεων, πόσω μάλλον όταν η κοινωνική επιχειρηματικότητα έχει σκοπούς συλλογικής ωφέλειας και ένταξης ειδικών ομάδων των συμπολιτών μας.
Καλή η δυνατότητα συμμετοχής σε προγράμματα του ΟΑΕΔ για την επιδότηση ασφαλιστικών εισφορών, καλή η διατήρηση προνοιακών επιδομάτων των μελών κοινωνικών επιχειρήσεων, χρειάζονται όμως και άλλα. Για παράδειγμα, έχει προταθεί η εξαίρεση από την καταβολή τέλους επιτηδεύματος για τα πρώτα χρόνια λειτουργίας. Δεν είναι, επίσης, ξεκάθαρο αν και με ποια μορφή οι συνεργαζόμενες κοινωνικές συνεταιριστικές επιχειρήσεις μπορούν να συνάπτουν προγραμματικές συμβάσεις για την εκτέλεση έργων κοινωνικής ωφέλειας.
Σε κάθε περίπτωση, η σύναψη προγραμματικών συμβάσεων πρέπει να γίνεται με συγκεκριμένη διαδικασία και να είναι συμβατή με το κοινοτικό δίκαιο. Αυτό δεν προκύπτει από τη διατύπωση του άρθρου. Αναμένουμε τουλάχιστον να το δούμε σε σχετική υπουργική απόφαση.
Άφησα για το τέλος την αγαπημένη συνήθεια της Συγκυβέρνησης να δημιουργεί δομές, όργανα και θέσεις ευθύνης με κάθε ευκαιρία. Η νέα Ειδική Γραμματεία Φορέων Κοινωνικής Αλληλεγγύης θα έχει μόλις μια Γενική Διεύθυνση από κάτω.
Δημιουργούνται δύο Επιτροπές, η μια βαφτίζεται Συντονιστική και η άλλη Εθνική. Αρμοδιότητες της Συντονιστικής Επιτροπής επικαλύπτονται με αρμοδιότητες της Ειδικής Γραμματείας, ενώ οι αρμοδιότητες και των δύο αυτών μαζί κάνουν την Εθνική Επιτροπή να είναι διακοσμητικού χαρακτήρα.
Έχω την πεποίθηση, κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, ότι το σχήμα αυτό δεν θα δουλέψει.
Αναμφίβολα, όμως, το νομοσχέδιο έχει αρκετά θετικά στοιχεία. Η κοινωνική οικονομία ανοίγεται σε περισσότερους φορείς, ενώ γίνεται προσπάθεια να αντιμετωπιστούν προβλήματα του παρελθόντος. Θετική είναι, επίσης, η διεύρυνση των ειδικών ομάδων, με την ένταξη σε αυτών των νέων ανέργων κάτω των 25 ετών.
Είναι χρήσιμο, όμως, να θυμόμαστε ότι η κοινωνική οικονομία δεν είναι μια μασκαρεμένη κρατική οικονομία. Ας σεβαστούμε, λοιπόν, την αυτονομία της, δίνοντάς της τα κατάλληλα εργαλεία για να αναπτυχθεί.
ΟΜΙΛΙΑ ΓΙΟΓΙΑΚΑ ΣΤΗΝ ΟΛΟΜΕΛΕΙΑ ΤΗΣ ΒΟΥΛΗΣ ΣΧΕΤΙΚΑ ΜΕ ΤΟ ΣΧΕΔΙΟ ΝΟΜΟΥ ΓΙΑ ΤΗΝ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ (+ΒΙΝΤΕΟ)
Reviewed by thespro.gr
on
Παρασκευή, Οκτωβρίου 21, 2016
Rating: