Τη μεταφορά των αρμοδιοτήτων στις υπηρεσίες αγροτικής οικονομίας για τις εκτάσεις που δόθηκαν σε δικαιούχους ως κληροτεμάχια ζητεί ο Βασίλης Γιόγιακας με Ερώτησή του προς τον Υπουργό Περιβάλλοντος και Ενέργειας.
Ο βουλευτής Θεσπρωτίας σημειώνει ότι η εφαρμογή της δασικής νομοθεσίας στις εκτάσεις αυτές ακυρώνει στην πράξη τη δυνατότητα γεωργικής εκμετάλλευσης, οδηγώντας στην εγκατάλειψή τους.
Το πλήρες κείμενο της Ερώτησης έχει ως εξής:
Προς τον κ. Υπουργό Περιβάλλοντος και Ενέργειας
ΘΕΜΑ: «Προβλήματα από την εφαρμογή της δασικής νομοθεσίας σε κληροτεμάχια διανομής»
Για τη διαπίστωση του χαρακτήρα των εποικιστικών εκτάσεων εκδίδεται πράξη χαρακτηρισμού σύμφωνα με τα οριζόμενα στο άρθρο 14 του ν. 998/1979 ως ισχύει. Η διαδικασία αυτή αφορά και εκτάσεις που παραχωρήθηκαν με την μορφή κλήρων ή οικοπέδων στους δικαιούχους από το ελληνικό Δημόσιο σύμφωνα με τις διατάξεις τις αγροτικής νομοθεσίας, και όχι της δασικής. Τα εν λόγω, δασωμένα σήμερα, κληροτεμάχια (δάση ή δασικές εκτάσεις) ανήκουν συνήθως σε καλλιεργητές που τα είχαν εγκαταλείψει και τα τελευταία χρόνια έχουν εκδηλώσει ενδιαφέρον να τα καλλιεργήσουν. Η απαίτηση, ωστόσο, πράξης χαρακτηρισμού λειτουργεί αποτρεπτικά ως προς τη γεωργική τους εκμετάλλευση, οδηγώντας στην εγκατάλειψη της γης. Επίσης, η εφαρμογή της δασικής νομοθεσίας σε εκτάσεις που το ίδιο το κράτος έχει παραχωρήσει για καλλιέργεια - και ενώ βρίσκεται σε εξέλιξη η κατάρτιση των δασικών χαρτών της χώρας - δημιουργεί πρόσθετα προβλήματα, όπως προσφυγές στη Δικαιοσύνη, με αποτέλεσμα την οικονομική εξάντληση των ιδιωτών και τη μείωση της αξιοπιστίας της δημόσιας διοίκησης. Θα ήταν επομένως εύλογο, εφ’ όσον οι εκτάσεις αυτές παραχωρήθηκαν σύμφωνα με την αγροτική νομοθεσία, ότι η αρμόδια υπηρεσία να κρίνει την αλλαγή χρήσης τους, χωρίς την έκδοση πράξης χαρακτηρισμού, να είναι αποκλειστικά η Δ/νση Αγροτικής Οικονομίας. Η Δασική υπηρεσία θα πρέπει να εμπλέκεται μόνο στην περίπτωση που προκύπτουν δασικά προϊόντα, εκδίδοντας για τους ενδιαφερόμενους ατελή άδεια υλοτομίας για νομιμοποίηση των προϊόντων.
Σημειώνεται ότι, με την πρόβλεψη του άρθρου 47 παρ. 5 του ν.4280/2014 – σύμφωνα με την οποία δάση, δασικές εκτάσεις και εκτάσεις που εκχερσώθηκαν για γεωργική χρήση πριν τεθεί σε ισχύ το Σύνταγμα του 1975 δεν υπάγονται στις διατάξεις της δασικής νομοθεσίας -, δημιουργούνται δυο κατηγορίες πολιτών: αυτούς που πρόλαβαν σύμφωνα με την τότε ισχύουσα εποικιστική νομοθεσία να εκχερσώσουν και να εκμεταλλευτούν την έκταση τους και σε αυτούς που δεν πρόλαβαν.
Κατόπιν τούτων ερωτάται ο κ. Υπουργός:
Γιατί εφαρμόζεται η δασική νομοθεσία σε εκτάσεις που δόθηκαν σε δικαιούχους ως κληροτεμάχια με αποτέλεσμα να αναιρείται στην πράξη η σκοπούμενη γεωργική χρήση και εκμετάλλευση,
Γιατί εφαρμόζεται η διαδικασία του άρθρου 14 Ν. 998/79 για τη διαπίστωση του χαρακτήρα εκτάσεων που παραχωρήθηκαν κατά τις διατάξεις της αγροτικής νομοθεσίας με την μορφή κλήρων ή οικοπέδων,
Εάν προτίθεται να μεταβιβάσει τις αρμοδιότητες επί των παραπάνω εκτάσεων στις υπηρεσίες αγροτικής οικονομίας, ανακαλώντας διοικητικές πράξεις που εκδόθηκαν για την προστασία τους σύμφωνα με τις διατάξεις της δασικής νομοθεσίας.
Προς τον κ. Υπουργό Περιβάλλοντος και Ενέργειας
ΘΕΜΑ: «Προβλήματα από την εφαρμογή της δασικής νομοθεσίας σε κληροτεμάχια διανομής»
Για τη διαπίστωση του χαρακτήρα των εποικιστικών εκτάσεων εκδίδεται πράξη χαρακτηρισμού σύμφωνα με τα οριζόμενα στο άρθρο 14 του ν. 998/1979 ως ισχύει. Η διαδικασία αυτή αφορά και εκτάσεις που παραχωρήθηκαν με την μορφή κλήρων ή οικοπέδων στους δικαιούχους από το ελληνικό Δημόσιο σύμφωνα με τις διατάξεις τις αγροτικής νομοθεσίας, και όχι της δασικής. Τα εν λόγω, δασωμένα σήμερα, κληροτεμάχια (δάση ή δασικές εκτάσεις) ανήκουν συνήθως σε καλλιεργητές που τα είχαν εγκαταλείψει και τα τελευταία χρόνια έχουν εκδηλώσει ενδιαφέρον να τα καλλιεργήσουν. Η απαίτηση, ωστόσο, πράξης χαρακτηρισμού λειτουργεί αποτρεπτικά ως προς τη γεωργική τους εκμετάλλευση, οδηγώντας στην εγκατάλειψη της γης. Επίσης, η εφαρμογή της δασικής νομοθεσίας σε εκτάσεις που το ίδιο το κράτος έχει παραχωρήσει για καλλιέργεια - και ενώ βρίσκεται σε εξέλιξη η κατάρτιση των δασικών χαρτών της χώρας - δημιουργεί πρόσθετα προβλήματα, όπως προσφυγές στη Δικαιοσύνη, με αποτέλεσμα την οικονομική εξάντληση των ιδιωτών και τη μείωση της αξιοπιστίας της δημόσιας διοίκησης. Θα ήταν επομένως εύλογο, εφ’ όσον οι εκτάσεις αυτές παραχωρήθηκαν σύμφωνα με την αγροτική νομοθεσία, ότι η αρμόδια υπηρεσία να κρίνει την αλλαγή χρήσης τους, χωρίς την έκδοση πράξης χαρακτηρισμού, να είναι αποκλειστικά η Δ/νση Αγροτικής Οικονομίας. Η Δασική υπηρεσία θα πρέπει να εμπλέκεται μόνο στην περίπτωση που προκύπτουν δασικά προϊόντα, εκδίδοντας για τους ενδιαφερόμενους ατελή άδεια υλοτομίας για νομιμοποίηση των προϊόντων.
Σημειώνεται ότι, με την πρόβλεψη του άρθρου 47 παρ. 5 του ν.4280/2014 – σύμφωνα με την οποία δάση, δασικές εκτάσεις και εκτάσεις που εκχερσώθηκαν για γεωργική χρήση πριν τεθεί σε ισχύ το Σύνταγμα του 1975 δεν υπάγονται στις διατάξεις της δασικής νομοθεσίας -, δημιουργούνται δυο κατηγορίες πολιτών: αυτούς που πρόλαβαν σύμφωνα με την τότε ισχύουσα εποικιστική νομοθεσία να εκχερσώσουν και να εκμεταλλευτούν την έκταση τους και σε αυτούς που δεν πρόλαβαν.
Κατόπιν τούτων ερωτάται ο κ. Υπουργός:
Γιατί εφαρμόζεται η δασική νομοθεσία σε εκτάσεις που δόθηκαν σε δικαιούχους ως κληροτεμάχια με αποτέλεσμα να αναιρείται στην πράξη η σκοπούμενη γεωργική χρήση και εκμετάλλευση,
Γιατί εφαρμόζεται η διαδικασία του άρθρου 14 Ν. 998/79 για τη διαπίστωση του χαρακτήρα εκτάσεων που παραχωρήθηκαν κατά τις διατάξεις της αγροτικής νομοθεσίας με την μορφή κλήρων ή οικοπέδων,
Εάν προτίθεται να μεταβιβάσει τις αρμοδιότητες επί των παραπάνω εκτάσεων στις υπηρεσίες αγροτικής οικονομίας, ανακαλώντας διοικητικές πράξεις που εκδόθηκαν για την προστασία τους σύμφωνα με τις διατάξεις της δασικής νομοθεσίας.
ΕΡΩΤΗΣΗ Β. ΓΙΟΓΙΑΚΑ: ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΑ ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΦΑΡΜΟΓΉ ΤΗΣ ΔΑΣΙΚΗΣ ΝΟΜΟΘΕΣΙΑΣ ΣΕ ΚΛΗΡΟΤΕΜΑΧΙΑ ΔΙΑΝΟΜΗΣ
Reviewed by thespro.gr
on
Τρίτη, Οκτωβρίου 25, 2016
Rating: