Στις 23 Μαρτίου παρουσιάσθηκε στο Δ.Σ. της Ηγουμενίτσας η μελέτη του Εμπορευματικού Σταθμού Θεσπρωτίας από την ΟΛΗΓ Α.Ε.
Συζητήθηκε ένα αναμφίβολα μεγάλο αναπτυξιακό έργο που προγραμματίζεται μέσα στα πλαίσια των «Ευρωπαϊκών δικτύων» και το πρόγραμμα «ΑΝΔΡΙΑΝΟΣ» και διαχειρίζεται η ΟΛΗΓ Α.Ε.. Ένα έργο που σε πλήρη ανάπτυξη το 2030 ( όταν και αν συνδεθεί σιδηροδρομικά) θα απασχολεί, σύμφωνα με την μελέτη, 4200 εργαζόμενους.
Τα πρώτο που πρέπει να επισημάνουμε είναι όταν μιλάμε για ανάπτυξη, είναι το ΑΝΑΠΤΥΞΗ για ΠΟΙΟΝ; Για ποιόν σκοπό θα γίνει, τι θα εξυπηρετήσει ,ποιος θα ωφεληθεί από το έργο;
Να θυμίσουμε ότι ανάλογη ευφορία υπήρχε στις αρχές της δεκαετίας το ’90 για τα «μεγάλα έργα» στον τόπο μας, Εγνατία και Λιμάνι. Τα έργα γίνανε και λειτουργούν χρόνια τώρα. Καιρός είναι να αποτιμηθεί σε τι ωφέλησαν τον λαό και τον τόπο. Το σίγουρο είναι ότι οι εφοπλιστές «αυγάτισαν» τα κέρδη τους , ενώ ακόμη και οι ναυτιλιακοί πράκτορες που είχανε κέρδη την δεκαετία του ’90, σήμερα εκτοπίζονται από τα εφοπλιστικά γραφεία.
Άρα η συζήτηση δεν πρέπει να προσανατολίζεται στο ΠΟΥ θα γίνει ένα έργα, αλλά ΤΙ θα γίνει , από ΠΟΙΟΝ , σε ΠΟΙΟΝ θα ανήκει, και ΠΩΣ θα λειτουργεί.
Αλήθεια το όραμα των κατοίκων αυτού του τόπου μπορεί να είναι μια επιχείρηση «κάτεργο» τύπου COSCO, όπου θα εργάζονται 4200 εργαζόμενοι σε συνθήκες «γαλέρας» για να αυξάνεται η κερδοφορία των Επιχειρηματικών Ομίλων; Τι έχει να κερδίσει ό λαός και ο τόπος από ένα τέτοιου είδους «ΑΝΑΠΤΥΞΙΑΚΟ ΕΡΓΟ»;
Ακούστηκε ότι το Εμπορευματικό Κέντρο θα ανήκει στο Δημόσιο, αφού η ΟΛΗΓ Α.Ε. ανήκει σε αυτό. Είναι όμως γνωστό ότι η ΟΛΗΓ Α.Ε. ανήκει στο ΤΑΙΠΕΔ. Είναι επίσης γνωστό ότι το ΤΑΙΠΕΔ αντί να καταργηθεί ,πρόσφατα με τροπολογία στην Βουλή, προσάρτησε και άλλες Δημόσιες επιχειρήσεις. Άρα Η ΟΛΗΓ Α.Ε. είναι προς πώληση. Από την μελέτη εξάλλου προκύπτει ότι στο Δ.Σ. της εταιρείας το ελάχιστο ποσοστό των «ιδιωτών επενδυτών» θα είναι στο 25%. Καθόλου παράξενο αφού η Ε.Ε. μόνο τέτοια έργα χρηματοδοτεί.
Από πλευράς ΣΥΡΙΖΑ ασκήθηκε κριτική στην ΟΛΗΓ Α.Ε. και την Διοίκηση της.
Γιατί άραγε; Δεν γνωρίζουν το θεσμικό πλαίσιο λειτουργίας της εταιρείας;
Η ΟΛΗΓ Α.Ε. από την ίδρυση της ήταν απέναντι στην τοπική κοινωνία. Είναι μια Α.Ε. που μπορεί να ανήκει στο Δημόσιο, αλλά λειτουργεί με ιδιωτικοοικονομικά κριτήρια. Δεν έγινε για να υπηρετεί τα λαϊκά συμφέροντα. Σκοπός της είναι η εξυπηρέτηση των εφοπλιστικών συμφερόντων, όπως συνολικά κάνει το αστικό κράτος. Για αυτό και της επιτρέπεται να κάνει έργα που αυξάνουν την κερδοφορία του κεφαλαίου ,αλλά της απαγορεύεται να κάνει έργα κοινωνικού χαρακτήρα χρήσιμα για τον τόπο. Για αυτό και έχει 10 εκ ευρώ αποθεματικό ενώ ο Δήμος, όπου βρίσκεται το λιμάνι και έχει πολλές επιβαρύνσεις από την λειτουργία του, είναι καταχρεωμένος. Αν δίνει κάποια χρήματα ψίχουλα σε φορείς του τόπου ,το κάνει για δημόσιες σχέσεις και με σκοπό την κοινωνική συναίνεση για το έργο του.
Θα αλλάξει αυτό το θεσμικό πλαίσιο ο ΣΥΡΙΖΑ; Θα την λειτουργεί με άλλα κριτήρια;
Η σημερινή Διοίκηση της ΟΛΗΓ Α.Ε. είναι διορισμένη από την προηγούμενη κυβέρνηση. Τι θα πράξει η σημερινή συγκυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ; Τι θα κάνει με τις υπάρχουσες μελέτες και σχεδιασμούς της; Την στιγμή που είναι διακηρυγμένη η αφοσίωση του στους κανόνες και τις κατευθύνσεις της Ε.Ε.; Ο ΣΥΡΙΖΑ δεν είναι αντιπολίτευση σήμερα για να κάνει κριτική σε τομείς και οργανισμούς που είναι στην ευθύνη της Συγκυβέρνησης που ο ίδιος στηρίζει.
Θεωρούμε τουλάχιστον άτοπο να υπάρχει αντιδικία μεταξύ των Δήμων Ηγουμενίτσας και Σουλίου για το που θα γίνει το Εμπορευματικό Κέντρο.
Το έργο αυτό ΑΝ, ΟΤΑΝ και ΟΠΟΥ γίνει ,θα το αποφασίσουν οι επιχειρηματικοί όμιλοι με κριτήριο την αύξηση της κερδοφορίας τους. Το κράτος θα αναλάβει την δαπάνη και κατασκευή των υποδομών που είναι απαραίτητες.( δρόμοι, κόμβοι, επέκταση σιδηροδρομικής γραμμής κλπ.). Έτσι γίνεται η καπιταλιστική ανάπτυξη. Άναρχα και με σκοπό το κέρδος.
Όπου όμως και αν γίνει δεν θα εξυπηρετεί τα συμφέροντα του Δήμου και των κατοίκων του, αλλά τα συμφέροντα των επιχειρηματικών ομίλων. Οι Δήμοι θα έπρεπε να είχαν αποκτήσει πείρα από προηγούμενες τέτοιου είδους «επενδύσεις»( π.χ. Παραμυθιά από την «ΒΙΟΠΑΘΕ» ,Ηγουμενίτσα από το «Regina Mare»).
Αυτή η αντιπαράθεση θυμίζει το « δυό γάιδαροι μαλώνανε, για ξένο αχυρώνα».
Μια τέτοια τοπικιστική αντιπαράθεση οδήγησε την κατασκευή του Τμήματος Επειγόντων Περιστατικών (ΤΕΠ) στην Ηγουμενίτσα, αφού το Φιλιάτι είχε ήδη το Νοσοκομείο. Το ΤΕΠ. όμως δεν προβλέπεται να λειτουργήσει, γιατί τα ΤΕΠ. λειτουργούν μόνο μέσα στα Νοσοκομεία.
Φαίνεται και από αυτό η ανάγκη ύπαρξης ΚΕΝΤΡΙΚΟΥ ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΥ της
οικονομίας με επιστημονικό τρόπο. Σχεδιασμός που είναι αδύνατον να υπάρξει μέσα στα πλαίσια κυριαρχίας των μονοπωλίων και της αναρχίας της καπιταλιστικής παραγωγής.
Το γεγονός ότι υπάρχουν και συζήτιονται τέτοια σχέδια ανάπτυξης, δείχνει τις αναπτυξιακές δυνατότητες που έχει ο τόπος μας, ο νομός μας ,η χώρα μας.
Το πρόβλημα είναι ότι αυτές οι δυνατότητες και ο παραγωγικός πλούτος της χώρας είναι στην υπηρεσία μιας χούφτας μονοπωλίων.
Το πρόβλημα είναι ότι η όποια ανάπτυξη σχεδιάζεται και γίνεται ,σαν στόχο της έχει την μεγιστοποίηση των κερδών των επιχειρηματικών ομίλων και όχι την ικανοποίηση των λαϊκών αναγκών.
Με τους αγώνες των εργαζομένων και των σύμμαχων λαϊκών στρωμάτων είμαστε αισιόδοξοι ότι θα λυθεί αυτό το πρόβλημα και θα γίνει ο λαός νοικοκύρης στον τόπο του. Θα γίνουν έργα που θα είναι λαϊκή περιουσία και θα ωφελούν τον λαό και τον τόπο. Έτσι θα γίνει γιατί έτσι πρέπει να γίνει.
Για την «Λαϊκή Συσπείρωση»
Δώρης Δήμας
Δώρης Δήμας
Οι θέσεις της «Λαϊκής Συσπείρωσης» για την μελέτη του Εμπορευματικού Σταθμού από την ΟΛΗΓ Α.Ε.
Reviewed by thespro.gr
on
Πέμπτη, Μαρτίου 26, 2015
Rating:
Δεν υπάρχουν σχόλια: